پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 85600
منبع : خبرگزاری فارس

تاکید آیت‌الله استادی بر پرهیز از شایعه‌پراکنی و رواج سخن‌های پوچ

قم نيوز : عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه امروز در جامعه می‌بینیم که همه حرف می‌زنند و از این رو انواع سخن‌های پوچ و یا شایعات به راحتی پخش می‌شود که همین امر سبب بی اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر هم می‌شود.
تاکید آیت‌الله استادی بر پرهیز از شایعه‌پراکنی و رواج سخن‌های پوچ
تاکید آیت‌الله استادی بر پرهیز از شایعه‌پراکنی و رواج سخن‌های پوچ
به گزارش قم نیوز آیت الله رضا استادی در حضور جمعی از علما و مردم عزادار سالگرد شهادت حضرت صدیقه کبری (س) با بیان اینکه هدف مهم از برپایی مجالس ذکر اهل بیت (ع)، کسب اخلاق و ارزش‌ها و همچنین دستیابی به زندگی سالم است تصریح کرد: در روایت است که فردی به محضر حضرت فاطمه زهرا (س) رسید و خواستار تحفه‌ای از حضرت رسول الله (ص) شد. این جا بود که حضرت صدیقه (س) روایتی مهم از حضرت رسول الله (ص) را به آن شخص هدیه دادند که می‌فرماید هر که به پروردگار و روز جزا ایمان دارد، باید یا خیر و نیکی بگوید و یا این که سکوت کند، به بیان دیگر این روایت چنین بیان می‌دارد که وظیفه مؤمن، دوری از گفتارهای باری به هر جهت و یا خدای نکرده گفتار شر است.

عدم کنترل گفتار و رفتار و آفت شایعات در جامعه

وی با اشاره به آفات زبان افزود: متأسفانه امروز در جامعه می‌بینیم که همه حرف می‌زنند و از این رو انواع سخن‌های پوچ و یا شایعات به راحتی پخش می‌شود که همین امر سبب بی اعتمادی مردم نسبت به یکدیگر هم می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین اضافه کرد: ادامه این روایت بیان می‌فرماید از ما نیست کسی که وقتی عصبانی می‌شود نتواند خود را کنترل کند، در حالی که متأسفانه باز هم در جامعه امروز می‌بینیم که برخی خشمگین شدن‌ها، به آثار و تبعات جبران ناپذیر می‌انجامد و گرفتاری به بار می‌آورَد.

استاد حوزه‌های علمیه در عین حال با اشاره به ایام سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایت مهم پیامبر (ص) توجه داد و بیان کرد: این که در این روایت رضایت و خشنودی حضرت زهرا (س) و یا خشم  و غضب ایشان مساوی رضایت و یا غضب الهی دانسته شده نشان دهنده عظمت آن حضرت است.

وی ادامه داد: روایات مختلف شیعه و اهل سنت نشان می‌دهد که آن حضرت در حالی به شهادت رسیدند که از برخی حوادث آن روز ناراضی بودند و بدیهی است وقتی معصوم (ع) راضی نباشد، آن امر باطل خواهد بود.

آیت الله استادی در عین حال خاطرنشان کرد: البته امروزه برخی از عامّه به دنبال توجیه آن وقایع افتاده‌اند و بیان می‌دارند حضرت زهرا (س) اگرچه از برخی حوادث و برخی افراد ناراضی بود اما در ادامه راضی شد، در حالی که شواهد متعددی وجود دارد که این ادعا درست نیست و بیشتر برای توجیه وقایع آن روز بیان می‌شود.

وصیت حضرت زهرا (س) نشان دهنده غضب آن حضرت

امام جمعه سابق قم افزود: روایت‌ها نشان می‌دهد که غضب حضرت زهرا (س) تا زمان شهادت ایشان ادامه داشته است در عین حال که سیره رفتاری آن حضرت و وصیت ایشان هم همین امر را تأیید می‌کند.

وی ادامه داد: در این مسئله باید به این نکته مهم هم توجه داشت که برخی مسائل مانند گمراه شدن یک امت، چیزی نیست که راضی شدنی باشد، به بیان دیگر این امر جزو مسائل شخصی نبود که حضرت زهرا (س) بخواهند راضی شوند بلکه وقتی افرادی ادعاهای نادرستی مطرح می‌کنند، امت اسلام را به بیراهه می‌کشانند و البته بر همین ادعاهای خود هم باقی می‌مانند، در این صورت اصلا بحث رضایت و راضی شدن دیگر بی معنا خواهد بود.

آیت الله استادی همچنین تصریح کرد: در این موارد باید مُنصف بود و دست از تعصب برداشت، چراکه همین انصاف و عدم تعصب به نفع همه مسلمانان خواهد بود. در عین حال که وظیفه همگان، آگاهی دادن نسبت به این حقایق و انتقال درست آن‌ها به نسل‌های بعدی است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdciuqav.t1awu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما