پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : 8662

آتش تحولات سوریه خیلی‌ها را می‌سوزاند

قم نيوز : قم نیوز: امام جماعت حرم حضرت زینب(س) گفت: تحولات اخیر سوریه مرکزیتی در عالم پیدا کرده و آتشی است که خیلی‌ها را خواهد سوزاند.
آتش تحولات سوریه خیلی‌ها را می‌سوزاند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام آل ایوب در نشست علمی "تحولات سوریه و تحلیل مواضع جمهوری اسلامی ایران" که به همت گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، با تأکید بر اینکه ارتباط کشور ایران با سوریه ارتباطی استراتژیک است اظهار داشت: سوریه تنها کشوری است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام حمایت کرد و تا به امروز نیز پابرجا بوده است.

وی در سخنان خود با اشاره به نظام حاکم بر سوریه و ساز و کارهای حزب بعث افزود: یکی از بندهای اساسنامه حزب بعث که توسط شخصی به نام افلق نصرانی سوری تاسیس شد مبارزه با دین و مذهب بود.

امام جماعت حرم حضرت زینب(س) به فعالیت‌های حزب بعث در عراق اشاره کرد و اذعان داشت: نمود فعالیت‌های حزب بعث و مبارزه آن با دین و مذهب در عراق صورت گرفت.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل مدرسه علمیه شیعی در سوریه گفت: در سال ۱۹۷۳ مرحوم سید حسن شیرازی که مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار گرفته بود به همراه امام موسی صدر که در سال ۱۹۷۵ به سوریه آمده بودند، سنگ بنا و اساس حوزه علمیه سوریه را نهادند.

آل ایوب تصریح کرد: مرحوم سید حسن شیرازی با توجه به نفوذی که داشت توانست به کاخ ریاست جمهوری سوریه نفوذ پیدا کند که در آن زمان حافظ اسد به ریاست جمهوری سوریه رسیده بود.

وی با تأکید بر اینکه حافظ اسد یکی از زیرک‌ترین و باهوش‌ترین رئیس جمهوران کشورهای عربی بود تصریح کرد: مرحوم سید حسن شیرازی توانست پس از ورود به دربار ریاست جمهوری سوریه، از نظر فکری بر حافظ اسد تاثیرگذار باشد.

امام جماعت حرم حضرت زینب(س) در ادامه با اشاره به تشکیل علوی‌ها در سوریه یادآور شد: زمانی که عثمانی‌ها و فرانسوی‌ها وارد سوریه شدند، پیروان مکتب اهل بیت(ع) در حال تقیه به سر می‌بردند و مذهب خود را مخفی می‌کردند و تنها چیزی که به نسل‌های خود منتقل می‌دادند این بود که می‌گفتند ما شخصی به نام علی(ع) داریم.

وی افزود: علوی‌های سوریه در ابتدا شیعه بودند و در اثر خوف و تقیه در برابر حکام ستمگر به انحراف کشیده شدند.

آل ایوب در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت حافظ اسد از تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در سوریه اشاره و خاطر نشان کرد: وی تشیع خود را به صورت غیر رسمی اعلان کرده و سپس روابط خود با عراق بعثی را بر هم زد.

وی یکی دیگر از علل دشمنی غرب و کشورهای همسایه سوریه با مردم و حکومت آن کشور را علاقه و محبت آنها به مکتب اهل بیت(ع) دانست.

امام جماعت حرم حضرت زینب(س) در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه سید حسن شیرازی در منطقه سیده زینب(س) تاسیس شد، اذعان داشت: بیشتر طلبه‌هایی که توسط رژیم بعث عراق از حوزه علمیه نجف طرد شده بودند، در حوزه علمیه سوریه مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی به مشکلات برگزاری مراسمات پیروان مکتب اهل بیت(ع) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اگر پیروان مکتب اهل بیت(ع) می‌خواستند مراسم و عزاداری ماه محرم را برگزار کنند باید در خانه‌های دور دست و با گماردن چندین نگهبان اجرا می‌کردند.

آل ایوب با اشاره به زیرکی حافظ اسد نسبت به دیگر حکام عرب گفت: حافظ اسد یکی از معدود حکام کشورهای عربی است که فرزندان آن عمر خود را تلف نکرده و جوان‌هایی مؤدب و تحصیل‌کرده هستند.

وی ادامه داد: حافظ اسد شخصیتی است که وقتی به حکومت رسید به علمای حوزه تشیع اجازه فعالیت داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه رشد و توسعه پیدا کردند.

امام جماعت حرم حضرت زینب(س) با بیان اینکه ۱۲ هزار طلبه از ۴۰ ملیت در سوریه وجود دارد خاطرنشان کرد: این تعداد محصل علوم مکتب اهل بیت(ع) در کشور سوریه سبب گسترش علاقه و محبت معنوی دیگر مذاهب و ادیان به اهل بیت(ع) شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع سوریه قبل از بحران گفت: مردم سوریه زندگی بسیار مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشتند؛ شیعیان به همراه سنی‌ها و مسیحیان در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند به گونه‌ای که برخی از مجالس عاشورایی نزدیک به ۳ هزار نفر با حضور برادران اهل سنت و حتی مسیحیان برقرار می‌شد.

آل ایوب در پایان با تأکید بر اینکه انسجام، اتحاد و همدلی در میان مردم سوریه حاکم بود تصریح کرد: اکنون تحولات اخیر سوریه یک مرکزیتی در عالم پیدا کرده است و آتشی است که خیلی‌ها را خواهد سوزاند و احتمال دارد به خیلی از جاها کشیده شود؛ به گونه‌ای که خیلی‌ها تصور نمی‌کردند این تحول تا به امروز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcd.90j2yt09xa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما