دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 88033
منبع : خبرگزاری تسنیم

از لزوم چاره‌اندیشی برای فعالان روزبازارها در قم تا نقش مساجد در شناسایی افراد نیازمند

قم نيوز : در جلسه ستاد پیشگیری و پاسخ به بحران استان قم بر لزوم حمایت از افراد شاغل در روزبازارها، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع برای ساماندهی کمک‌ها به مردم و نقش مساجد در شناسایی افراد نیازمند تأکید شد.
از لزوم چاره‌اندیشی برای فعالان روزبازارها در قم تا نقش مساجد در شناسایی افراد نیازمند
از لزوم چاره‌اندیشی برای فعالان روزبازارها در قم تا نقش مساجد در شناسایی افراد نیازمند
به گزارش قم نیوز جلسه ستاد پیشگیری و پاسخ به بحران استان قم شامگاه یکشنبه با حضور استاندار قم، مدیران دستگاه‌ها و نهادهای قضایی و مسلح در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم در این جلسه با اشاره به اهمیت رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیده در شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای شهر قم مبنی بر مدارا با کسانی که طرف قرارداد با شهرداری بوده و در این ایام بیکار شده‌اند، اجاره بهایی از آن‌ها گرفته نمی‌شود.

لزوم حمایت از 800 نفر افراد وابسته به بازارهای روز در ایام شیوع کرونا 

سید امیر سامع به افرادی که کسب‌وکار مشخصی نداشته‌اند نیز اشاره کرد و افزود: بعضی از افراد هم در بازارهای روز مشغول به کار بوده که با تعطیلی این بازارها بیکار شده و معیشت آن‌ها دچار چالش شده است.

وی با تأکید بر حمایت شهرداری از این افراد تصریح کرد: فهرستی شامل 800 نفر از این افراد توسط شهرداری تهیه‌ شده و به معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم جهت دریافت خدمات اراده شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم دست‌فروشان بازارهای روز و کسانی که در انبارهای بازیافت و مکان‌های دیگر فعالیت داشته‌اند را در اولویت دانست و خاطرنشان کرد: این افراد نیازمند حمایت‌های لازم از طرف مدیریت استان بوده و شهرداری نیز حمایت‌های خود را ارائه کرده است.

سامع معیشت کارگران بخش خصوصی و دست‌فروشان را در شرایط بحرانی اعلام کرد و گفت: شهرداری از مدیریت استان درخواست حمایت کامل از این افراد را داشته و امیدواریم بخشی از مشکلات این افراد را برطرف کنیم.

تمام حمایت‌های اجتماعی تنها در یک مرکز ساماندهی شود

رئیس شورای شهر قم نیز در بخش دیگری از این جلسه به لزوم حمایت‌های اجتماعی در چارچوب قوانین علمی اشاره کرد و اظهار داشت: ورود به این عرصه نیازمند افرادی عالم و مسلط بر همه ابعاد اجتماعی و روانی این حوزه است.

عبدالله جلالی اهمیت توجه به حمایت‌های اجتماعی را علم دانست و افزود: عمل کردن در این حوزه بر مبنای سلیقه و خواسته فردی نتیجه‌ای نداشته و ممکن است تبعات اجتماعی سنگینی نیز برای جامعه به دنبال داشته باشد.

وی با یادآوری مباحث علمی در حوزه فقر و حمایت‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: فقر در مباحث علمی به دو بخش فقر مطلق و فقر نسبی تعریف‌ شده است اما متأسفانه ما با عملکرد نادرست فقری به نام فقرپنداری را نیز در جامعه ایجاد کرده‌ایم.

رئیس شورای شهر قم تولید پنداشت فقر در جامعه را چالشی جدی در سطح جامعه خواند و بیان کرد: بعضی از افراد با تمارض به فقر خواستار دریافت حمایت‌های اجتماعی شده و حاضر به حرکت و تلاش نیستند و از چندین ارگان در حال دریافت خدمات هستند.

وی خواستار تجمیع فعالیت‌های ارگان‌های موازی در این حوزه شد و گفت: باید تمام حمایت‌های اجتماعی تنها در یک مرکز ساماندهی مناسب شده و نیازمند قوانینی مدون در این حوزه هستیم تا بتوانیم تمام خیریه‌ها را بازرسی و نظارت کنیم.

جلالی ادامه داد: باید تمام ظرفیت‌های موجود یکسان‌سازی شده و شورای شهر قم آماده ارائه اطلاعات و همکاری لازم جهت ایجاد یک مدیریت واحد در این حوزه است.

نقش مساجد در حمایت‌های اجتماعی پررنگ‌تر دیده شود

رئیس شورای استان قم نیز در این جلسه به مشکلات معیشتی بخش‌های تابعه در شیوع ویروس کرونا پرداخت و اظهار داشت: در بخش‌های تابعه مشکلات معیشتی کمتر بوده زیرا افراد نسبت به هم شناخت داشته و به هم کمک می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمد آتش‌زر مشکلات جامعه شهری را بیشتر از جامعه روستایی دانست و افزود: در شهر به علت تنوع و گستردگی نیازها و همچنین جمعیت بیشتر مشکلات معیشتی بیشتر بوده و آسیب‌های آن نیز پیچیدگی‌های بیشتری دارد.

وی به توزیع بسته‌های حمایتی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: از سال‌های قبل خیران در ماه رمضان بسته‌های حمایتی بین مردم توزیع می‌کردند که هم‌اکنون نیز این اقدام خیرخواهانه در حال انجام است.

عضو شورای شهر قم خواستار مدیریت کمک‌های مردمی در این ایام شد و خاطرنشان کرد: باید کمک‌های مردمی به سمت افراد نیازمند هدایت‌ شده تا با مدیریت واحد همه افراد از این فرصت بهره‌مند شوند.

آتش‌زر نقش مساجد را در شناسایی و حمایت افراد نیازمند بسیار مهم خواند و تصریح کرد: با توجه شیوع ویروس کرونا و شرایط ایجادشده مساجد می‌توانند در ساماندهی افراد نیازمند مؤثر بوده و باید تدبیری برای آغاز به کار آن‌ها اندیشیده شود.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcbfgbw.rhbwfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما