سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 88074
منبع : خبرگزاری ايرنا

انتظار فرج؛ بخشی از فرج است

قم نيوز : یک پژوهشگر دینی با اشاره به احادیث ائمه اطهار(ع) انتظار فرج را بخشی از فرج حضرت ولی‌عصر(عج) دانسته و فرهنگ انتظار را یکی از رمزهای برون‌رفت از فشارهای دنیای معاصر، افزایش کیفیت زندگی و سبک زندگی اسلامی برشمرده است.
انتظار فرج؛ بخشی از فرج است
انتظار فرج؛ بخشی از فرج است
به گزارش قم نیوز "مصطفی راهی" آورده است: ماجرای انتظار فرج در دل خود نکات فراوانی را دارد که توجه به آن می‌تواند شاه کلیدی برای برون‌رفت از فشارهای دنیای کنونی باشد.

 از هر زاویه که به این فرهنگ پربار نگاه بیندازیم چشمه‌های جوشانی را کشف خواهیم کرد که اتفاقا در این روزهای پرتلاطم و نفس‌گیر که کشور ایران اسلامی و کل منطقه اطرافمان و حتی کل جهان درگیر مسائلی جدید شده‌اند، همه بشریت به آن نیازمندند.

درست است که فرج و گشایش اصلی در ظهور حضرت حجت (عج) است و آیات و روایات فراوانی دراین‌باره نیز وجود دارد اما یکی از سوالاتی که در فضای انتظار فرج مطرح است و پاسخ دادن به آن نیز کمکی است به ماجرای ترویج فرهنگ انتظار و افزایش کمی و کیفی منتظران ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) این است که بدانیم آیا فرهنگ انتظار در دل خود جدای از این‌که در چه زمانی حضرت ظهور کنند برای انسان‌ها گشایشی ایجاد می‌کند یا نه؟.

 آیا فرهنگ انتظار در بهبود کیفیت زندگی بشریت تاثیر قابل‌توجهی دارد؟ که اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد می‌توان آن را به‌عنوان سبک زندگی به جوامع انسانی معرفی کرد.

کنکاش در روایات، ما را به روایات نابی می‌رساند که این ادعای ما را ثابت می‌نماید که در دل انتظار فرج، گشایش قرار دارد و منظور از این گشایش چیزی جز ظهور حضرت ولی‌عصر  را هم می‌تواند شامل شود.

 امام سجاد(ع)می‌فرمایند: «اِنْتِـظارُ الْفَرَجِ مِـنْ اَعْـظَمِ الْفَـرَجِ؛انتـظار فـرج از بزرگترین گشایش‌هاست». در این حدیث شریف امام سجاد نمی‌فرمایند که با انتظار فرج، گشایش ایجاد می‌شود که ما بخواهیم بحث کنیم که آیا منظور همان ظهور حضرت حجت (عج) است یا بهبود کیفیت زندگی انسان منتظر در همین زمان، بلکه ایشان بیان می‌دارند که انتظار فرج، خود فرج است و بلکه بالاترین مرتبه از فرج است که قبل از ظهور حضرت حجت (عج) اتفاق می‌افتد.

دراین‌باره رهبر انقلاب نیز به زیبایی به این مطلب که روایات بر آن تاکید دارند اشاره می‌کنند و بیان می‌نمایند: «انتظار فرج و گشایش باید ناظر به همه‌ی امور زندگی باشد و به همین علت انتظار فرج، خودش یک گشایش است چراکه انسان را از یاس و درماندگی نجات می‌دهد».

فرهنگ انتظار به سبب ریل‌گذاری درستی که در میان انسان‌ها انجام می‌دهد به همان میزانی که شرایط را برای ظهور امام زمان (عج) فراهم می‌سازد، به پراکندن بذر امید در میان افراد جامعه کمک بسیاری می‌کند و وجود این امید که پایه و اساس درستی نیز دارد، حتما بر میزان بهبود کیفیت زندگی آن‌ها اثر خواهد گذاشت.

در دل فرهنگ انتظار، سازندگی جامعه بر اساس وظیفه، موج می‌زند و خواستگاه و منشا اصلی این امیدی که از آن صحبت به میان آوردیم به‌غیراز برکاتی که از وجود نازنین امام عصر (عج) در پس پرده غیبت به جوامع انسانی می‌رسد.همین مساله سازندگی وظیفه‌محورانه است که توسط منتظران واقعی حضرت در جامعه گسترش پیدا می‌کند.

تاکید بسیاری از روایات بر توجه ویژه‌بر انجام وظایف از جانب منتظران است امام باقر(ع) بیان می‌دارند: «یَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ یَغِیبُ عَنْهُمْ إِمَامُهُمْ فَیَا طُوبَی لِلثَّابِتِینَ عَلَی أَمْرِنَا فِی ذَلِکَ الزَّمَان‏ ؛زمانی بر مردم می‌آید که امام و پیشوای آنان غیبت می‌کند، پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان‌بر فرمان ما استوار و ثابت‌قدم باشند».

باز وقتی به سراغ بیانات رهبر معظم انقلاب دراین‌باره می‌رویم به مطالبی دست می‌یابیم که بر این حقیقت تاکید فراوان می‌کند که وظیفه رمز ترویج فرهنگ انتظار است.

ایشان بیان می‌دارند: «انتظار فرج در اسلام انتظاری سازنده و همراه با امید و تحرک و اقدام است و به همین علت همان‌گونه که پیامبر خاتم و ائمه‌ی هدی فرموده‌اند، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد وبرترین اعمال است».

این ثبات قدم، اقدام به‌موقع و انجام‌وظیفه برای تک‌تک منتظران ثمرات فردی بسیاری دارد که کسی منکر آن نیست اما فراتر از آن برای جامعه‌ای که در شعاع این اقدامات سازنده و پربرکت قرار دارند فارغ از نژاد و دینشان نیز آثار امیدبخش بسیاری دارد که آن‌ها را بیشتر از قبل به سمت وجود امام زمان (عج) متوجه می‌سازد.

 و این دقیقا همان امیدی است که از دل فرهنگ انتظار خارج می‌شود و با تقابلی که با دنیای مدرن ایجاد می‌نماید به جنگ با آن می‌پردازد و مقدمات ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) را فراهم می‌سازد و ظهور ایشان را به‌عنوان یک مطالبه عمومی نه‌تنها برای مسلمین بلکه برای تمام جهانیان محقق می‌سازد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcgtz97.ak97u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما