سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : 88324
منبع : خبرگزاری تسنیم

مراجع تقلید: حضرت خدیجه(س) باید الگوی شایسته ای برای جامعه باشد

قم نيوز : مراجع تقلید با بیان اینکه دین اسلام مدیون زحمات حضرت امیرالمومنین علی(ع) و خدمات حضرت خدیجه(س) است گفتند: باید جامعه بیشتر با ابعاد شخصیتی این بانوی پرهیزکار آشنا و ایشان به عنوان الگویی شایسته برای همه افراد جامعه معرفی شود.
مراجع تقلید: حضرت خدیجه(س) باید الگوی شایسته ای برای جامعه باشد
مراجع تقلید: حضرت خدیجه(س) باید الگوی شایسته ای برای جامعه باشد
به گزارش قم نیوز حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) همسر گرامی پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و مادر ارجمند حضرت فاطمه زهرا(س) است.

حضرت خدیجه(س) از قبیله قریش بود، پدرش خُوَیلد بن اسد و مادرش فاطمه بنت زائده است که هر دو از ریشه دارترین و اصیل‌ترین خاندان‌های عرب در حجاز بودند، در دوران جوانی با تشکیل کاروان‏‎های تجاری و با مدیریت و درایتی قوی، و به دور از رسم تاجران آن زمان که از طریق رباخواری ثروت اندوزی می‌کردند، به تجارت و کسب درآمد روی آورد، چندین شتر در دست کارگزاران او بود که در اطراف کشور‌هایی مثل شام، مصر و حبشه، رفت و آمد و داد و ستد می‌کردند.

خدیجه کبری(س) از ثروتمندترین افراد مکه بود، ولی هرگز از یاری فقیران روی برنگرداند و خانه‎‏اش همواره کعبه آمال مردم بینوا و پناه‏گاه نیازمندان بود.

این بانوی بزرگوار در حالی با رسول گرامی اسلام (ص) ازدواج کرد که از ثروتمندان عربستان بود و شهرتی خاص در منطقه داشت ولی حضرت محمد(ص) هنوز به رسالت برانگیخته نشده بودند و ثروت چندانی نداشتند و فقط به دلیل کرامت، اخلاق نیکو و صداقتی که در رسول اکرم(ص) دید با ایشان ازدواج کرد.

اموال و دارایی حضرت خدیجه(س) به عنوان ابزاری مناسب از همان ابتدا در خدمت اسلام و پیشرفت آن قرار گرفت تا این که آخرین بخش این دارایی هم توسط امیرالمونین امام علی(ع) در جریان هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه صرف شد.

آیت الله صافی گلپایگانی: باید حضرت خدیجه را به عنوان الگوی بزرگ خدمت به اسلام معرفی کنیم

آیت الله صافی گلپایگانی در سخنانی با بیان اینکه قبل از اسلام، حضرت خدیجه(س) را طاهره و سیده نساء قریش می‌خواندند گفت: ایشان در اسلام یکی از چهار بانویی بود که بر تمام بانوان فضیلت و برتری دارند و غیر از دختر عزیزش حضرت زهرا(س) هیچ بانویی این مقام و فضیلت را نیافت.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) برای پیامبر عالیقدر اسلام(ص) نعمتی بزرگ و رحمتی از رحمت‌های واسعه الهی بود تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) که آورنده بزرگترین رسالت‌های آسمانی بود، از طرف خداوند متعال مأموریت یافت که با تمام خرافات و مظاهر شرک و بت‌پرستی و ظلم و بیدادگری و محرومیت‌های توده‌های ضعیف و با فقر و جهالت و نادانی و فساد و گناه مبارزه کند و با ستمگران و بت‌پرستان متعصّب و با استعمار و با عادات و سنت‌های باطل جهاد کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: دشمنان برای خاموش‌کردن صدای توحید و بانگ روح‌بخش الله اکبر و لا اله الا الله با هم همدست شدند و به هر طریقی با آن حضرت مبارزه کردند. آن حضرت را در بیرون خانه آن قدر اذیت و آزار می‌کردند که نمی‌شود همه آنها را بازگو کرد اما شخصیتی که آن حضرت را دلداری می‌داد و بر جراحت‌های ایشان مرهم می‌گذاشت و با آغوشی باز و با مهر و عطوفت و ایمان قوی، استقبال می‌کرد، حضرت خدیجه کبری(س) بود.

آیت الله صافی گلپایگانی عنوان کرد: امروز ما وظیفه داریم که گوشه‌ای از کمالات و صفات بلند آن حضرت را برای جهانیان به خصوص زنان بازگو کنیم و ایشان را به عنوان الگوی بزرگ خدمت به اسلام و پیامبر(ص) و شوهرداری به مردم معرفی نمائیم و راه و روش ایشان را دنبال کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی: حضرت خدیجه(س)  تمام هستی خود را در راه اسلام و پیامبر(ص) صرف کرد

آیت‌الله مکارم شیرازی در سخنانی با بیان اینکه بعضی‌ها در مقایسه جایگاه زنان پیغمبر با هم دچار اشتباه هستند، تصریح کرد: بدون شک حضرت خدیجه کبری(س) از برترین زنان پیغمبر(ص) بود و ویژگی‌های داشت که هیچکدام از زنان رسول گرامی اسلام(ص) نداشتند.

مرجع تقلید شیعیان به افتخارات این بانوی بزرگ اسلام اشاره کرد و گفت: حضرت خدیجه(س) نخستین زنی بود که به اسلام ایمان آورد و این افتخار را هیچ زنی از زنان پیامبر(ص) پیدا نکرد.

وی تصریح کرد: دومین افتخار حضرت خدیجه(س) این است که هر چه داشت در راه اسلام و پیامبر(ص) هزینه کرد؛ حضرت خدیجه(س) زن ثروتمندی بود که تمام هستی خود را در راه اسلام و پیامبر صرف کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: حضرت خدیجه(س) تنها زنی بود که در دوران طوفانی زندگی پیغمبر با ایشان بود و 25 سال با ناملایمتی و مشکلاتی که بر پیامبر اسلام روا می‌شد زندگی کرد.

این مفسر قرآن کریم مهمترین امتیاز حضرت خدیجه(س) نسبت به سایر زنان پیامبر را تداوم نسل پیامبر از حضرت فاطمه(س) دانست و بیان کرد: مهمترین نسل پیغمبر از فاطمه(س) است و فاطمه هم از خدیجه کبری است. آیا این امتیاز از برترین امتیاز نیست که زنی مثل فاطمه در دامان خدیجه پرورش یافت؟ آیا می‌شود هیچیک از زنان پیغمبر را با خدیجه کبری برابر دانست؟

 آیت‌الله سبحانی: حضرت خدیجه(س) همه هستی خود را برای نشر اسلام فدا کرد

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی های حضرت خدیجه(س) بیان کرد: حضرت خدیجه(س) نخستین زنی بود که به رسالت ایمان آورد.

وی افزود: پس از حضرت خدیجه(س)، امیرالمؤمنین(ع) به رسالت ایمان آورد البته منظور از ایمان، ایمان به رسالت بود و پیش‌ از این ایمان به توحید وجود داشت.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اقدامات حضرت خدیجه(س) در ترویج معارف دینی تصریح کرد: این بانوی پرهیزگار از طایفه بزرگ قریش بود که بسیار ثروتمند بود و همه هستی خود را فدا کرد و به نشر اسلام پرداخت.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان کرد: حضرت خدیجه کبری(س) همه‌ چیز را داد و ایمان را گرفت، 3 سال در شعب ابیطالب گرسنگی کشید و برای ترویج اسلام زحمات زیادی متحمل شد.

آیت الله نوری همدانی: حضرت خدیجه(س) یار غمخوار و وفادار رسول اکرم(ص) بود

آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان با اشاره به جایگاه حضرت خدیجه(س) بیان کرد: حضرت خدیجه کبری (س) نخستین همسر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و مادر بزرگوار حضرت صدیقه طاهره فاطمه ی زهرا سلام الله علیها است که از جمله چهار زن برتر اهل بهشت است که عبارتند از خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم همسر فرعون.

وی افزود: این بانوی با فضیلت نخستین زنی است که به اسلام ایمان آورد و به همراه رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) نماز گزارد. او وفادارترین شخص به پیغمبر اکرم (ص) بود و همواره رنج و محنت را از چهره مبارک پیامبر(ص) می زدود و او را برای دعوت و تبلیغ مجدد آماده می کرد.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: از جمله امتیازات حضرت خدیجه(س) آن است که تمام ثروت و امکانات و دارایی خود را به رسول خدا(ص) بخشید و آن حضرت از این اموال برای پیشبرد اسلام و تامین هزینه های مسلمانان استفاده می کردند تا جایی که چیزی باقی نماند و حتی در زمان ارتحال ایشان، پارچه ای برای کفن هم نمانده بود و در روایت است که آن بانوی بزرگوار به فرزندشان فاطمه زهرا(س) فرموده بودند که ای نور چشمم، به پدرت رسول خدا بگو مادرم می گوید من از قبر در هراسم، از تو می خواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی بر تن داشتی، کفن کن.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: حضرت خدیجه کبری(س) در حدود 25 سال با پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) زندگی کردند که ده سال آخر آن بعد از بعثت آن حضرت بود و بسیار دوران سخت و اوج اذیت ها و آزارهای مشرکین مکه در این سال ها بر رسول خدا و پیروانش صورت گرفت و بارها آن بانوی بزرگوار خود را سپر آن حضرت قرار می داد تا مبادا سنگی به ایشان اصابت کند و صدمه ای ببینند ولیکن بسیاری از اوقات، پیامبر که به خانه باز می گشتند، با چهره ای خونین و بدنی زخمی از آزار و اذیت مشرکین بودند و این بانوی وفادار بود که پیوسته این خون ها را از صورت و بدن آن حضرت می شست و زخم های ایشان را مرهم می گذاشت و همواره یار و غمخوار و وفادارشان بود و با تمام وجود در خدمت آن حضرت قرار داشت.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز همواره به حضرت خدیجه احترام می گذاشتند و در کارها حتی با ایشان مشورت می کردند و حضرت خدیجه کبری (س) در حقیقت وزیر و مشاوری با خرد و با شرافت و یار صدیق و خوبی برای پیغمبر محسوب می شدند.

آیت الله جوادی آملی: کمال و ولایت از جمله ویژگی های حضرت خدیجه (س) است

آیت الله جوادی آملی نیز طی سخنانی اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) در فضای فرهنگ جاهلی موحدانه خدا را اثبات می‌کردند و قبل از بعثت به نبوت انبیا و ولایت عامه معتقد بودند و موحدانه زیسته‌اند.

وی با بیان اینکه بین دلال علم و حکیم فرق است، عنوان کرد: حضرت خدیجه(س) در عصر دلالی علم محقق و موحد بودند و موحدانه خدا را می‌پرستیدند و ما باید چنین مادری را حتماً بشناسیم.

این مفسر قرآن کریم گفت: فرهنگ عصر جاهلیت فرهنگ دلالی بود نه تحقیق و استدلال، حضرت خدیجه(س) در این عصر علامه زاهده موحده بودند و ما باید فخر کنیم چنین مادری داریم.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کردند و بر اقتصاد جاهلی که در محدوده ربا می‌چرخید و دامن فروشی و مراکز فساد که یک تجارت رسمی بود خط بطلان کشید و هر دو را تحریم کرده بود.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه ما باید راهی را که مادرمان یعنی حضرت خدیجه(س) رفته ادامه دهیم و این از حقوق مادر بر فرزند است، خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه (س) الگوی ما هستند و آنچه کمال است ولایت است که حضرت خدیجه کبری(س) دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceex8v.jh8vwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما