دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : 89359
منبع : خبرگزاری فارس

تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی برای احیای منطقه کوه نمک

قم نيوز : معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم گفت: مبلغ 6 میلیارد تومان در راستای بیابان زدایی از منطقه کوه نمک از منبع صندوق توسعه ملی هزینه شد.
تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی برای احیای منطقه کوه نمک
تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی برای احیای منطقه کوه نمک
به گزارش قم نیوز رائد کمالی مقدم اظهار کرد: یکی از کانون های بحران در قم بین گنبد نمکی و کوه میل یزدان است که با شهر 2 کیلومتر فاصله دارد.

وی ادامه داد: جهت باد در این نقطه غربی شرقی به سمت قم است که خاک فرسایش یافته از این نقطه به داخل شهر حرکت می کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم با بیان اینکه عملیات بیابان زدایی از سال 48 در منطقه حسین آباد میش مست که از کانون های بحران به شمار می رود در مساحت 27 هزار هکتار آغاز شده است، تصریح کرد: در سال 52 قرارگاه تثبیت شن حضرت معصومه (س) گذاشته شد و در سال 58 و 59 عملیات های احیایی اجرا شد.
کمالی با بیان اینکه بیش از 6 هزار هکتار در عرصه بیابان زدایی کارهای اجرایی انجام شده است، تصریح کرد: گونه های گیاهی در مراتعی که به سمت بیابانی شدن رفته است سامانه های عرفی اجرا می شود که بهره برداران عرفی به آن اهتمام دارند.
وی افزود: بخشی از عرصه سامانه ها به صورت طرح های مرتع داری و بخشی دیگر نیز با عنوان پروانه چرا دولت در اختیار بهره برداران قرار داده است و ما با کمک و حمایت مردم در این کانون کار را آغاز کردیم که یکی از علل آن نزدیک بودن به شهراست.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم اضافه کرد: حدود 3 لی 4 هزار هکتار دیگر قرار است عملیات بیابان زدایی انجام شود و با توجه به بحث مراتع به سمت خشک شدن به دنبال گونه هایی هستیم که سازگاری داشته باشد.
وی بیان کرد: یکی از گونه های بومی در ایران طاق زرد است که در بحث بیابان ها به تعداد هر هکتار 100 الی 150 عدد کاشته می شود که در این زمینه پیشرو هستند.
کمالی با تاکید براینکه در قم برخی مراتع تبدیل به بیابان شده است؛ تصریح کرد: در مراتعی که سرسبز است دامداری ایجاد شده و دام ها از این مراتع بهره می برند.
 وی با بیان اینکه برای بیابان زدایی در قم از گونه ای استفاده شده است که نسبت به منطقه سازگاری داشته باشد و آن علوفه را نیز تامین کند، تصریح کرد: در این راستا از گونه ای که تقریبا همیشه سبز است و برگ های آبدار دارد و از لحاظ خوش خوراکی معادل یونجه است و تولید آن برای دامداران بسیار مفید است استفاده می شود که نقش موثری در جلوگیری از فرسایش خاک و گرد و غبار دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم اضافه کرد: در برخی مناطق برای جلوگیری از بیابان زدایی در مناطقی که آبراه است از قره داغ بهره برده شده و از 5 انگشتی نیز به صورت محدود استفاده شده است.
وی با بیان اینکه در عملیات های بیابان زدایی هدف ما  احیا و جلوگیری از فرسایش خاک است، تصریح کرد: گونه های گیاهی در فاصله های 10 در 10 کاشته می شود و دنبال تراکم انبوه از یک گیاه را نداریم و به دنبال این هستیم که گونه های پرستار داشته باشیم که در کنار آن گونه های گیاهی دیگر مستقر شوند.
کمالی اضافه کرد: چندین سال است که در برنامه های بیابان زدایی به دنبال تنوع گونه های گیاهی هستیم .
وی بیان کرد: در سال 98 جهش بسیار خوبی داشتیم که 2هزار و 100 هکتار گونه های گیاهی برای کاهش عرصه های بیابان در قم داشتیم که بین 450 تا 800 کیلوگرم علوفه خشک تولید شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم با اشاره بودجه ای که از صندوق توسعه ملی در منطقه کوه نمک برای بیابان زدایی هزینه شده است، تصریح کرد: 6 میلیارد تومان برای کاشت گونه های گیاهی در منطقه کوه نمک بودجه تخصیص یافته است و در سال جاری نیز پیشنهاد 3 هزار هکتار کاشت گونه های گیاهی و 800 هکتار چاله فصلی پیشنهاد شده است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcdns0j.yt0nk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما