دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 89364
منبع : خبرگزاری فارس

جولان سارقان دام در روستای زواریان

قم نيوز : روستای زواریان از توابع بخش سلفچگان مدتی است به دلیل خلأ امنیت به محلی برای جولان سارقان دام تبدیل شده است و کار به جایی رسیده که روستائیان برای دفاع از اموالشان خود وارد عمل شدند.
جولان سارقان دام در روستای زواریان
جولان سارقان دام در روستای زواریان
به گزارش قم نیوز 60 کیلومتر که از قم دور ‌شویم در بخش سلفچگان به روستایی می‌رسیم به نام «زواریان» که شغل روستاییان دامداری است. اما مشکلی که دامنگیر مردم این روستا شده است وجود سارق‌هایی است که ناغافل به دل گله می‌زنند و دام‌ها را به سرقت می‌برند.

در بخش سلفچگان 41 آبادی وجود دارد که سه پاسگاه نیروی انتظامی قلعه چم، سلفچگان و راهجرد وظیفه امنیت این روستا‌ها را بر عهده دارند.

طی ماه‌‌های اخیر میزان سرقت دام‌ها در این روستا به شدت افزایش یافته و دامداران که دیگر توان تحمل ناشی از ضررهای این سرقت‌های متعدد را ندارد خود دست به کار شده اند تا در برقراری امنیت این روستاها مشارکت کنند.

الیاسی رئیس شورای این روستا می‌گوید: تامین امنیت برای دامداران بسیار مشکل شده است، سارقان از شهرهای اطراف می‌آیند و در نبود امنیت سرمایه دامداران را به سرقت می‌برند.

او در این راستا به دامدار مالباخته و بلادیده «مهدی معصومه» اشاره کرده و می‌گوید: این دامدار در دی ماه سال گذشته 53 راس از دام‌هایش به سرقت رفت ، به طوری که مجبور شد برای حفظ اموال خود یک اسلحه مجوز دار تهیه کند. در اردیبهشت ماه امسال نیز بار دیگر سارقان به دام‌های او حمله می‌کنند و وی در درگیری با سارقان دست به اسلحه می‌شود و در نهایت یکی از سارقان جان خود را از دست می‌دهد، اکنون چند هفته است که این دامدار و مالباخته در بازداشت به سر می‌برد.

رئیس شورای روستای زواریان بر لزوم تامین امنیت روستاییان تاکید می‌کند و می‌افزاید: بعد از ماجرای مهدی معصومی 6 راس دام دیگر از روستا به سرقت می‌رود.

آنطور که رئیس شورای روستای زواریان بیان می‌کند این روستا بی دفاع است و نیاز به کمک دارد چون دربهار امسال حدود 6بار در این روستا حریق به جان مراتع افتاد و 15هکتار از مراتع زواریان به طور کامل سوخته است این درحالی است شغل مردم روستا دامداری است وجوانان بیکار هستند وشغل دیگری ندارند.

رئیس شورای روستای زواریان امنیت را مطالبه بحق ساکنین روستای زاوریان می‌داند و در خصوص اقدامات اخیر برای افزایش امنیت روستا گفت: طی برگزاری جلساتی که با دهیاری و فرمانداری و رئیس پاسگاه نیروی انتظامی راهجرد مقرر شد نیروی انتظامی گشت‌هایی در طول روز و شب داشته باشد و همچنین خود مردم روستا نیز در گشت زنی شبانه مشارکت داشته باشند و در این راستا دهیاری نیز دو دستگاه دوربین در خروجی و ورودی روستا نصب کند که هنوز انجام نشده است.

وی بیان کرد: کمبود تجهیزات و نیروی انسانی از مشکلات پاسگاه‌های نیروی انتظامی در بخش سلفچگان است، بنابراین سعی شده است تا خود مردم روستا نیز در تامین امنیت مشارکت داشته باشند.

سرقت احشام و نبود امنیت تنها مشکل ساکنان روستای زواریان سلفچگان قم نیست؛ الیاسی در این راستا کم آبی، کمبود سرانه آرد، بیکاری جوانان را از عمده مشکلات کشاورزان آبادی می‌داند و می‌افزاید: 150خانوار ثابت در این روستا سکونت دارند که در مجموع دارای 1500 راس دام سبک و سنگین هستند که نگهداری آنها برایشان مشکل شده است.

به گفته رئیس شورای روستای زواریان حدود 10 نفر از ساکنین روستا که دارای پروانه دامداری هستند از جمله مهدی معصومه برای مراقبت از احشام خود اسلحه با مجوز تهیه کرده‌اند.

با صحبت‌هایی که الیاسی دارد این سوال پیش می‌آید داشتن مجوز اسلحه به چکار می‌آید وقتی دامدار اجازه استفاده کردن از آن را ندارد؟

مرتضی حیدری فرماندار قم در گفت وگو با خبرنگار فارس در خصوص ماجرای دامدار متهم به صراحت تاکید می‌کند که قانون به این موضوع رسیدگی می‌کند. این درحالی است رئیس شورای زواریان می‌گوید: مراتب را از همان ابتدا به مقامات بالا گزارش داده شده است.

برای اطلاع یافتن از وضعیت دامدار گرفتار شده روستای زواریان با معاون دادستانی قم روح الله مسلم خانی گفت وگو کردیم و وی در پاسخ گفت این پرونده در یکی از شعب دادسرا در دست بررسی است.

البته سرقت احشام فقط خاص زواریان قم نیست در شهرها و روستاهای دیگر نیز رخ می‌دهد؛ الیاسی می‌گوید: با رئیس پاسگاه راهجرد جلساتی در خصوص راهکارهای جلوگیری از سرقت احشام برگزار شده و نکاتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی می افزاید: باید تمام اماکن نگهداری احشام با امکانات موجود محصور شود، جهت نگهداری احشام از درب‌های آهنی و قفل استفاده شود، با چراغ قوه یا نورافکن از محل نگهداری احشام به طور مداوم بازدید و سرکشی صورت بگیرد و پلاک‌های بهداشتی و شماره کوبی باید بر روی احشام صورت بگیرد و نگهبان گله نیز باید جوان و توانمند باشد.

وی در بیان نکات تاکید شده توسط نیروی انتظامی گفت: تعبیه کردن سیم خاردار دراطراف گاوداری و روی دیوار، جلوگیری از ورود افراد ناآشنا و غریبه به دامداری، مراقبت در خصوص تردد افراد مشکوک در چراگاه‌ها و کوهستان‌ها و... از دیگر اقداماتی است که مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس شورای زاوریان خواستار رسیدگی به پرونده دامدار شده و می‌گوید: متاسفانه ما در این مورد شاهد این هستیم قانون به صورت جامع و مانع از مالباخته حمایت نمی کند به همین علت کسی که می‌خواهد دارای اش را از دست سارقان نجات دهد گرفتار می‌شود.

تامین امنیت روستاها و دارایی هایشان از مسائل مهمی است که باید در استان قم بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ هرچند که نیروی انتظامی در مقابله با سارقان و دستگیری بسیاری از سارقان احشام به موفقیت هایی دست یافته و اخبار آن نیز در رسانه ها منعکس شده است اما انتظار است که مدیریت ارشد استان ضمن آموزش و ارائه تسهیلات به روستاییان برای حفظ امنیت دارایی هایشان، زمینه تامین زیرساخت‌ های مورد نیاز نیروی انتظامی برای ارتقاء امنیت در روستاها را فراهم کند تا با این کار ضمن حمایت از فعالیت روستاییان، از مهاجرت ایشان به شهر در پی فقدان امنیت جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcjxteo.uqehmzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما

رضا
سلام ممنون از قم نیوز عزیز