چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : 92331
منبع : خبرگزاری تسنیم

قم همچنان با ابتلای خانوادگی ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند

قم نيوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: هرچند در هفته گذشته وضعیت کرونایی قم شیب نزولی دارد اما با توجه به ترددهای بسیار بالا با ابتلای خانوادگی کرونا روبرو است.
قم همچنان با ابتلای خانوادگی ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند
قم همچنان با ابتلای خانوادگی ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند
به گزارش قم نیوز محمدرضا قدیر ظهر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به عملیات بحران استان که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کرونا در قم اظهار داشت: وضعیت ما در قم نسبتاً ثابت با سیر نزولی و شیب کم است تعداد بستری‌های ما با تعداد بهبودیافتگان برابر شده است اما چالش ما در قم تعداد بسیار ترددهای غیرضروری است که منجر به سرایت خانوادگی شده است.

وی افزود: 585بیمار بستری داریم 140 بیمار بدحال داریم که نیاز به خدمات ویژه دارند و روزانه بین 8 تا 10 نفر هم میانگین مرگ‌ومیر در استان است هرچند در طی هفته گذشته با وضعیت شکننده‌ای روبرو بوده و تاحدی پیک کنترل‌شده است اما در دیگر استان‌های کشور با وضعیت بسیار خطرناکی روبرو هستیم.

سالمندان؛ همچنان گرفتار ویروس کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد:در قم چالش اصلی ما تردد بالا است و این عامل چرخش انتقال ویروس خواهد بود، باید با همکاری شهرداری و شورای شهر و بقیه نهادها تردد در شهر را کم کنیم در کشورهای اروپایی هم همین کار را برای مدیریت انتقال و پیک دوم وسوم را انجام دادند .

قدیر تصریح کرد: اعمال محدودیت‌های صورت گرفته و کنترل ورودی و خروجی‌ها مؤثر بوده است، مرگ‌ومیر در پیک دوم و سوم در ایران بالا رفته و این‌که در کشورهای اروپایی تعداد بستری‌ها بلا رفته نه مرگ‌ومیرهای کرونایی حفاظت از افراد پرخطر و سالمندان است.

به گفته وی؛ درصد مرگ‌ومیرهای کرونایی در بین افراد مسن بالای 65 سال و دارای بیماری زمینه‌ای است، 90 درصد مرگ‌ومیرهای کشور را سالمندان و بیماران پرخطر تشکیل داده‌اند این در حالی است که در پیک اول عمده مرگ و میردرکشورهای اروپایی  در خانه سالمندان و افراد پرخطر بود اما در پیک دوم و سوم از این افراد پرخطر محافظت کردند موارد موردنیاز آن‌ها را تأمین کردند اما در کشور ما از این امر غافل شدیم.

وی افزود: نقش سازمان‌های حمایتی و نهادهای فرهنگی مهم است، باید از این افراد مراقبت بیشتری شود در جلسه قرارگاه مبارزه با کرونا با ریاست وزیر کشور و چند دانشگاه علوم پزشکی ازجمله با صراحت عنوان شد مصوبات ستاد ملی کرونا باید ضمانت اجرایی و پشتوانه داشته باشد، در وضعیت کنونی تنها استانی که کمی مدیریت‌شده استان قم است و در کل کشور شیب بیماری افزایش یافت و در وضعیت خطرناکی قرار داریم.

اگر مدیریت نکنیم با آمار مرگ‌ومیر 3 رقمی روبرو می‌شویم

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعمال محدودیت و همکاری دیگر نهادها در مدیریت بحران گفت: امید است با محدودیت‌های صورت گرفته این آمارها کم‌تر شود اما طبق هشدار وزیر بهداشت و دیگر عوامل ستاد ملی مبارزه با کرونا اگر این روند ادامه یابد آمار مرگ‌ومیر 3 رقمی خواهد شد، باید این روند را جدی بگیریم نهادهای دیگر هم در کنترل بیماری مشارکت کنند این امر تنها بر عهده استانداری و دانشگاه علوم پزشکی نیست باید همه نهادها وارد عمل شوند.

قدیر با اشاره به ماه آذر و رسیدن فصل سرما هشدار داد و عنوان کرد: مردم و دیگر نهادها هم وارد عمل شوند، ماه آذر که فصل سرما است را در پیش داریم، اتفاقی که در سرما می‌افتد عامل انتقال تهویه است و در نهادهای اداری و منازل سیستم تهویه دونده هستند شوفاژ و غیره مکنده نیست و خطرناک بوده لذا از روند افزایشی پیک بیماری ترس داریم اکنون  سرایت خانوادگی شده است، در این مدت دیدوبازدیدها کم‌تر شود و تردد هم در حد نیاز باشد.

به گفته این مسئول بحث دادن اختیارات به ستادهای استانی باید موردتوجه قرار گیرد، در مواردی که نیاز به کنترل و اعمال محدودیت داریم باید اختیارات استانی ما بیشتر شود و بدون مکاتبات به ستاد ملی صورت پذیرد.

قدیر بابیان این‌که دیگر کادر درمانی هم مستهلک‌شده و ظرفیت آن‌ها هم تااندازه‌ای است، بیان کرد: نیروی انسانی و کادر درمان ما مستهلک‌شده و هرچه پیک بیشتر شود و مراجعات ما بیشترمی شود، کادر ما خسته می‌شوند باوجود مشکلات مالی دانشگاه 3 الی 4 کارانه را به کادر درمانی پرداخت کرده  و این انگیزه خوبی به همراه دارد.

لزوم اقناع‌سازی مردم از سوی دستگاه‌های فرهنگی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان کرد: تست‌های پی سی آر هم در حال افزایش است، این موضوع مدنظر است که مراکز غیردولتی هم این تست‌ها را انجام دهند نباید تنها به دنبال رفتار و تغییر مردم باشیم.

قدیر افزود: برخی مسئولان هم با توجه به این‌که خود عضوی از ستاد استانی کرونا هستند اما درزمینهٔ رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری نمی‌کنند در شرایط کنونی اقدام به برگزاری همایش‌ها و تجمعات غیرضروری می‌کنند درحالی‌که باید الگو باشند نهادهای فرهنگی و شورای اطلاع‌رسانی باید درزمینهٔ اقناع عمومی مردم وارد عمل شود.

به گفته وی مردم به دلیل نارضایتی از وضعیت معیشتی درحالی‌که به پروتکل‌های بهداشتی اطلاع دارند اما نارضایتی خود را با رعایت نکردن اصول بهداشتی به کار گرفته‌اند که باید در این زمینه بیشتر از سوی دستگاه‌های فرهنگی دست‌به‌کار شویم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchzxnw.23nixdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما