پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب : 92360
منبع : خبرگزاری تسنیم

کرونا در قم می‌تازد و مردم هم همچنان بی خیال پروتکل‌های بهداشتی

قم نيوز : ۱۰ ماهی است که هنوز سریال کرونا مهمان کشور و استان قم است اما شرایط این مهمان ناخوانده با روزهای ابتدایی که هنوز تازه وارد بود خیلی فرق کرده و این ویروس تاج دار وحشی‌تر و تهاجمی‌تر شده است.
کرونا در قم می‌تازد و مردم هم همچنان بی خیال پروتکل‌های بهداشتی/"کرونای خانوادگی" سالمندان را گرفتار کرده است
کرونا در قم می‌تازد و مردم هم همچنان بی خیال پروتکل‌های بهداشتی/"کرونای خانوادگی" سالمندان را گرفتار کرده است
به گزارش قم نیوز شاید 10 ماهی از ورود یک ویروس تاج دار عجیب و غریب در دنیا کشور و به ویژه در استان قم می‌گذرد، این ویروس در اوایل اسفند در ابتدا مهمان ناخوانده ما قمی‌ها بود در ابتدا رفتار این ویروس با توجه به این که ناشناخته‌تر بود آرام‌تر بود ولی اکنون با گذشت چندین ماه از درگیر ساختن کل استانهای کشور با آن تهاجمی‌تر و وحشی‌تر شده است.

طبق هشدارهای وزارت بهداشت و دست اندرکاران ستاد ملی مبارزه با کرونا هرچه به فصل سرد سال نزدیک‌تر می‌شویم شاهد رفتارهای عجیب و غریب دیگری از این ویروس منحوس خواهیم بود در حالی که با توجه به همه تحقیقاتی که در زمینه این ویروس شده برای مقابله با این ویروس هیچ واکسن و یا سلاحی برنده‌تر از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.

اکنون چندین هفته از اعمال یک سری محدودیت‌های کرونایی در برخی مشاغل و اصناف گذشته است و در جلسات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا هم یک سری مصوباتی تصویب می‌شود ولی مشخص است درصدی از این مصوبات تنها ضمانت اجرایی دارد در این میان نباید تنها اعمال محدودیت بر دوش مردم باشد چرا که هستند ارگانهایی که خود هم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نامطلوب هستند.

مطب‌های پزشکانی در استان بجای این که خود الگویی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند این پروتکل‌ها را زیرسئوال برده و باید اعمال محدودیت و نظارت شدیدتری بر آنها صورت گیرد، این مطب‌ها نه تهویه هوای مطلوبی دارند و نه فضای فیزیکی مناسبی برای پذیرش بیماران ولی اقدام به پذیرش بیماران بسیاری کرده و به جای ارمغان سلامتی برای این بیماران برعکس جان آنها را به خطر می‌اندازند.

وضعیت تردد در شهر قم هم که برای همه مشخص است بعدازظهرهای بسیار شلوغ و تجمع در مراکز خرید و مجتمع‌های مختلف شلوغ طی هفته‌های گذشته با نزدیک شدن به میلاد رسول خدا و حضرت امام جعفر صادق (ع) شلوغی‌ها بیشتر شده این امرخبر از یک دورهمی خانوادگی و یا عروسی وجشن های زیرزمینی می‌دهد، هم چنین نباید از این نکته غافل شد که مسئولان از طرفی نسبت به کاهش تجمعات خطرناک هشدار می‌دهند اما در آن سوی سکه با ایجاد تنش در بازار مصرفی مردم در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی خود عامل صفهای طولانی مردم می‌شوند.

کافی است در فروشگاههای بزرگ خرید مواد غذایی و یا بازار رفته و مشاهده کنیم سالمندان که این روزها در خط مقدم ابتلای به بیماری کرونا هستند بیشتر در این صفها حضور دارند چرا دولت در کنار مصوبات خود فکری برای افتصاد ومعیشت قشر بازنشسته نمی‌کند که مرگ ومیرها دامن این افرادنگون بخت را گرفته است.

مصوباتی که ضمانت اجرایی آن محدود است

طبق مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا 43 شهرستان از جمله قم ممنوعیت ورود و خروج به آنها محدودیت شدیدی یافته است اما در رسانه ملی شاهد حجم بسیار بالای تردد در محورهای مواصلاتی کشور هستیم چرا نباید در عوارضی‌های قم و تهران جلوی خودروها گرفته شود؟ چرا چنین محدودیت‌هایی قبل از افزایش مرگ و میرها اعمال نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم درباره وضعیت کرونایی استان می‌گوید: قم در این هفته وضعیت شکننده‌ای داشته و آمار مرگ میر ها کاهش یافته است اما با توجه به این که مردم به پروتکل‌های بهداشتی و شیوه نامه‌های بهداشتی اطلاع کاملی دارند اما نارضایتی آنها از وضعیت اقتصادی آنها را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی وفا کرده است.

محمدرضا قدیر می‌افزاید: در حالی که طبق سیاست‌های اعمال شده در کشورها اروپایی مرگ ومیرها در پیک دوم و سوم کاهش یافته است آنها از سالمندان خود خوب محافظت کرده‌اند و کمبودهای آنها را برطرف کرده‌اند اما ما از این نکته غافل شده و مرگ ومیر در بین سالمندان و افراد پرخطر 90 درصد رشد پیدا کرده است

در کشور ما آمار مرگ ومیر ها از سقوط روزانه یک هواپیمای مسافربری و یا 8 سال دفاع مقدس هم فراتر رفته است، کادر درمانی با توجه همه مصائب و سختی‌هایی که دارند به وظایف خود عمل کرده‌اند روزانه شاهد شهادت یک یا چند مدافع سلامت هستیم به نظر کجای کار می‌لنگد؟

 مرگ و میر روزانه بین 10 تا 15 نفر تنها در استان قم بوده و در سراسر کشور هم در یک چهارشنبه بسیار سیاه و دردناکی 440 نفر از هم وطنان را از دست دادیم چرا ستاد ملی واستانی مانند اسفندماه محدودیت‌های تردد در محورهای مواصلاتی را اجرایی نکرد؟ در حالی که دلیل عمده این مرگ و میرها مسافرت‌های ضروری بود پس مصوبات این ستاد ضمانت اجرایی آن کم شده است.

طبق گفته رئیس شورای اطلاع رسانی باید سهم هر صنف؛ تجمع و یا مکانی در زمینه آلودگی‌ها در قم مشخص شود تا مردم آگاه باشند درچه مکانی و یا چه عاملی باعث آلودگی‌ها است ولی طبق گفته دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی کمیته اپیدمی نباید هرآمار وخبری را رسماً اعلام کند.

سئوال با وجود این همه مرگ ومیر و مشکلات اقتصادی و درگیری مردم با این ویروس مهلک پس کی باید صادقانه با مردم صحبت شود؟

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjyteh.uqe8mzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما