يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : 92597

مراقبت از حریم و قداست قم ضروری است

قم نيوز : وقتی امام صادق علیه‌السلام خبر از دفن بانوی کرامت در قم می دهند از زمینه سازی این شهر برای ظهور خبر می‌دهند و گویا دلیل باطنی این هجرت تحولات بعدی از جمله تأسیس حوزه‌های علمیه، صدور علم به اقصی نقاط عالم، ترویج معارف اهل بیت(ع)، تحقق انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور است.
مراقبت از حریم و قداست قم ضروری است
مراقبت از حریم و قداست قم ضروری است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام مهدی احمدی در برنامه تلویزیونی گفتگوی خبری شبکه قرآن و معارف سیما پیرامون شخصیت شناسی حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: سخن از شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها ذکر تاریخ است و می تواند برای ما پند آموز باشد.

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها در ۲۳ ربیع الاول وارد شهر قم شدند، افزود: حضرت در ظاهر برای دیدار برادر خود آمدند ولی در باطن نشانه هایی وجود دارد که اراده خداوند بر این بوده که حضرت در قم دفن شوند از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام است که سالها قبل از تولد حضرت معصومه سلام الله علیها فرمودند که برای ما اهل بیت حرمی است که آن شهر قم است و به زودی دختری از نسل من در این شهر دفن خواهد شد که هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب است.

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه بعد از دفن حضرت معصومه سلام الله علیها در قم، این شهر مرکز تحولات در تاریخ شیعه شده است، گفت: وقتی امام خبر از دفن بانوی کرامت در قم دفن می دهند از زمینه سازی این شهر برای ظهور خبر می‌دهند و گویا دلیل باطنی این هجرت تحولات بعدی از جمله تأسیس حوزه‌های علمیه، صدور علم به اقصی نقاط عالم، ترویج معارف اهل بیت(ع)، تحقق انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور است.

وی با اشاره به اینکه با وجود حضرت معصومه سلام الله علیها در قم، انتظار از این شهر بیشتر از سایر شهرها است، ادامه داد: این را مردم و مسئولان کشوری باید بدانند که قم حرم اهل بیت(ع) است و مراقبت از قداست این شهر و حفظ حریم مراجع تقلید و علما لازم است و حتی از نظر معماری و سبک زندگی، مسئولان نباید اجازه دهند این شهر از هویت اسلامی خود خارج شود.

حجت الاسلام احمدی بیان کرد: شهر مکه بر اساس تقوی بنیان گذاشته شد ولی در اثر غفلت تبدیل به بتکده شد؛ شهر مدینه بعد از شهادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله، افراد مسلمان‌نما این شهر را از قداست انداختند و حتی یزید به این شهر حمله کرد؛ الان هم نشانه‌هایی وجود دارد که دشمن تلاش می کند شهر مقدس قم را از قداست بیندازد.
وی افزود: حضرت معصومه سلام الله علیها الگوی بزرگی برای دختران جوان و سایر افراد است و نماد خانمی است که جوان است و فعالیت اجتماعی و سیاسی دارد و در راستای ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) کار می کند و پاسخگوی سؤالات و شبهات است و در عین حال عفاف و حجاب دارد و از نظر دینی هم الگو است.

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در پاسخ به این سؤال که تعاملات شما با سایر نهادها برای ترویج سبک زندگی اسلامی چگونه است، ابراز کرد: در حکمی که مقام معظم رهبری به آیت الله سعیدی دادند نشر معارف اهل بیت(ع) از کلیدواژه‌هایی است که از رسالت‌های آستان مقدس است و معاونت فرهنگی حرم متولی این بخش از حکم رهبر معظم انقلاب است؛ ازاینرو فعالیت‌های قرآنی، آموزشی و ترویجی در خود آستان و تعامل با نهادهای فرهنگی بیرون از آستان مانند حوزه علمیه از برنامه های ما برای ترویج معارف اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)، افزود: فعالیت‌های پژوهشی در مورد تفسیر المیزان در آستان شروع شده و در راستای تهیه این اثر فاخر از ظرفیت حوزه علمیه استفاده شده و ده جلد آن آماده چاپ است، همچنین کنگره علی بن ابراهیم قمی که از محدثان بزرگی است که در قم مدفون است، کنگره حضرت آمنه برای الگودهی به نسل جوان که در ۲۷ جلد آماده انتشار است از جمله مهمترین فعالیت های پژوهشی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) محسوب می‌شود.

حجت الاسلام احمدی افزود: مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) در طول ده سال اخیر شکل گرفت و ۵۰ هزار نفر در دوره‌های این مرکز شرکت کردند و حدود صد هزار نفر کلاس برگزار شده و الان هم ۱۲۰ دوره مجازی آنلاین و آفلاین در حال برگزاری است و در این راستا با حوزه‌های علمیه هم تعامل داریم تا نشر معارف اتفاق افتد.

وی با اشاره به فعالیت های آستان در فضای مجازی، اظهار کرد: ۲۵۰ هزار عضو شبکه‌های اجتماعی و ۳۵ هزار نفر نیز عضو صفحات بین المللی آستان هستند و به زبان‌های مختلف ترویج معارف اهل بیت(ع) انجام می شود، علاوه بر این ۱۷ هزار عضو در فضای مجازی در بخش کودکان و نوجوانان حضور دارند و همچنین راجع به حضرت معصومه سلام الله علیها و سبک زندگی ایشان ۱۱ هزار دوره شخصیت شناسی در حرم مطهر برگزار شده است.

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با اشاره به اینکه در آستان مقدس قبل از کرونا تورهای حرم شناسی و کارگاه های سبک زندگی اجرا می گردید و به ترویج معارف اهل بیت(ع) پرداخته می‌شد، گفت: همچنین کارگاه‌هایی درباره بحث حجاب، علت و ضرورت حجاب برگزار می شد و در کنار افزایش بعد معرفتی بر روی بعد عاطفی جوانان و نوجوانان نسبت به مسئله حجاب و عفاف کار صورت می گرفت.

وی تصریح کرد: در بخش رسانه ای هم ابزار رسانه بسیار مهم است و افرادی که توفیق زیارت حضوری را ندارند ما نسبت به آنها هم وظیفه داریم و الگودهی باید برای آنها هم اتفاق بیفتد بنابراین در فضای مجازی پخش زنده ۲۴ ساعته از صحن های حرم راه اندازی شد و تعداد قابل توجهی از مراسم حرم را به صورت زنده پخش می کند.

حجت الاسلام احمدی افزود: همچنین ارتباط با سیمای نور و صدا و سیمای مرکزی هم برقرار است و سخنرانی‌های حرم مطهر پخش رسانه ای می شود و در همین ایام ورود تا رحلت شهادت گونه حضرت معصومه سلام الله علیها بیش از ۴۵۰۰ دقیقه از شبکه های مختلف داخلی و بین المللی برنامه پخش می شود.

وی با بیان اینکه در راستای تولیدات هم به غیر از کلیپ‌ها دو کار دیگر در حال انجام است، افزود: یک کار مستند روایی است که هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها را به تصویر می‌کشد و به صورت مشارکتی بین ما و عتبه امام حسین علیه السلام خواهد بود و مراحل فیلمنامه نویسی آن تمام شده ولی به خاطر کرونا هنوز موفق به فیلم برداری نشده‌ایم.

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س)  ادامه داد: یک کار هم آقای افشار به تهیه کنندگی آقای امینی شروع کرده اند که یک سریال ۳۰ قسمتی است و از طرف حرم مطهر آیت الله احمد عابدی به عنوان مشاور پروژه معرفی شده اند تا یک کار فاخر تولید شود.

وی گفت: عزیزانی که در قم مسئولیت دارند به بارگاه حضرت معصومه ارادت دارند و ۴۰ کوچه به نام ۴۰ شهید در این ایام نام‌گذاری می شود و مسئولان تلاش می کنند کارهای خود را  در این ایام شروع و یا افتتاح کنند و همه این اقدامات به خاطر بسترسازی و تعیین روزهایی به نام حضرت معصومه سلام الله علیها در تقویم کشور است که به همت این آستان صورت گرفته است.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به احادیثی که از حضرت معصومه سلام الله علیها بر جای مانده است، افزود: ۵ حدیث از حضرت معصومه باقی مانده است که یک حدیث در مورد قم و ۴ حدیث در مورد ولایت است از جمله حدیث منزلت، حدیث غدیر، حدیث «من مات علی حب آل محمد مات شهیدا» از ایشان است و در کلام خود بر ولایت مداری تأکید داشته اند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbzsb9.rhb59piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما