پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : 11906
گزارشی از همایش «نیم قرن حضور»

نشستی برای تقدیر از 50 سال زحمات جامعه مدرسین

قم نيوز : قم نیوز: همایش «نیم قرن حضور» (پاسداشت 50 سال تلاش فرهنگی، علمی و سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) پیش از ظهر امروز با پیام رهبر معظم انقلاب در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
نشستی برای تقدیر از 50 سال زحمات جامعه مدرسین
به گزارش قم نیوز، در این همایش شخصیت‌های برجسته‌ای چون آیات مهدی کنی رئیس مجلس خبرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله جنتی، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، امینی امام جمعه قم، خاتمی امام جمعه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری رئیس بازرسی دفتر رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی امام جمعه قم حضور داشتند.

اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جمله آیت الله کعبی، آیت‌الله غروی، حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی و حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی نیز در این همایش حاضر بودند. عسگر اولادی دبیر کل جبهه پیروان امام و رهبری، حبیبی دبیر کل حزب موتلفه، بادامچیان، پیریایی استاندار قم نیز از دیگر شخصیت‌هایی بودند که در همایش نیم قرن حضور شرکت کردند.

در ابتدای همایش آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش نیم قرن حضور و امام جمعه قم به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: جامعه مدرسین نهادی حوزوی، سیاسی و اجتماعی است و افتخار می‌کنیم که از میان اعضای این نهاد مراجع بزرگوار تقلید برخاسته‌اند و برخی از آن‌ها امروز هم در قید حیات هستند.

وی افزود: حرکت جامعه مدرسین در طول ۵۰ سال اخیر تنها برای خدا بوده و همین امر سبب ماندگار این نهاد و اعضای آن شده است.

در ادامه آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی با بیان اینکه جامعه مدرسین در عرصه‌های گوناگون انقلاب حضور چشمگیری داشته است گفت: این جریان دفاع از اسلام و حقیقت از شروع غیبت کبری در میان روحانیون و حوزه‌های علمیه وجود داشته و برگزاری همایش نیم قرن حضور هم برای بررسی و تبیین این جریان همیشگی بوده است.

آیت‌الله یزدی با اشاره به ضرورت حفظ نهاد جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: درهای فعالیت سیاسی در این نهاد باز است و تکیه اصلی بر روی اعضا نیست؛ آیت‌الله مکارم شیرازی واسطه شده‌اند که فعالیت‌های سیاسی جامعه مدرسین همچنان ادامه داشته باشد و اعضای جدید وارد شوند.

آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری دیگر سخنران این همایش بود؛ وی نیم قرن فعالیت سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این نهاد مقدس همواره به صورتی پویا پشتیبان نظام اسلامی بوده و نگاهی به گذشته، حال و آینده داشته است؛ آثار اعضای قبلی جامعه هنوز پابرجاست زیرا فعالیت آن‌ها به گونه‌ای بوده که اقدامات تنها منحصر در زمان و مکان خاصی نباشند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه یک نهاد سیاسی به معنای مدیریت یک نظام است عنوان داشت: اگر خود را انقلابی می‌دانیم باید با سیاست در ارتباط باشیم؛ انتخابات و ورود در سیاست به این معنا نیست که حقه بازی صورت گیرد البته ممکن است برخی اوقات مسائل سیاسی مطابق میل ما پیش نرود.

آیت‌الله مهدوی کنی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که از فعالیت‌های سیاسی دارم می‌گویم که انقلاب دارای اصالتی فراتر از این است که بخواهیم بر سر مسائل حاشیه‌ای قهر کنیم؛ بقای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی جامعه مدرسین ورود به مسائل سیاسی جدید است و باید درها را در این عرصه باز کنیم.

در ادامه و پس از پخش مصاحبه با آیت‌الله مکارم شیرازی در خصوص جامعه مدرسین، آیت‌الله سید محمد علی موسوی جزایری به سخنرانی پرداخت با بیان اینکه اعضای جامعه مدرسین در استان خوزستان فعالیت چشمگیری داشتند خاطرنشان کرد: این افراد در منابر خود مطالب مفید و کاربردی را مطرح می‌کردند و نقشی اساسی در معرفی صحیح و تبیین واقعی امام خمینی(ره) و فعالیت‌های انقلابی ایشان داشتند.

امام جمعه اهواز با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس بیان داشت: تشریف فرمایی آیت‌الله خامنه‌ای در روزهای مظلومیت مردم ایران به ویژه خوزستانی‌ها، باران رحمتی بود که بر سر جبهه‌ها بارید و برکات حضور ایشان نصیب رزمندگان شد.

سخنران بعدی این همایش آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان بود. وی گفت: در دوران رژیم شاه هم قانونی وجود داشت که مراجع تقلید مصونیت داشتند؛ اقدام جامعه مدرسین در امضای مرجعیت امام خمینی(ره) سدی در برابر تهدیدات رژیم بود وگرنه مرجعیت ایشان در حوزه‌ها ثابت شده بود و می‌توان این کار جامعه مدرسین را یک گام سیاسی و اجتماعی مهم به شمار آورد.

وی با تاکید بر تصمیم گیری به منظور گسترش جامعه مدرسین در سراسر کشور خاطرنشان کرد: جایگاه جامعه مدرسین در امور سیاسی به ویژه انتخابات برای ملت نقشی پدرانه است و شاید به صلاح نباشد وارد معرفی مصداقی شویم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcg3y9q.ak9qz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما