يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : 33750

خیابان ارم، مانع پیش‌روی طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س)

قم نيوز : قم نگار: طرح جامع توسعه حرم کریمه اهل بیت (س) از جمله پروژه‌هایی است که براساس چشم‌انداز تعریف‌شده 10 هکتار دیگر باید به فضاهای حرم افزوده شود، که در این راستا خیابان ارم یکی از موانع پیش روی این پروژه است.
خیابان ارم، مانع پیش‌روی طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س)
به گزارش قم نگار، قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی ۱۷ استان و حضور سالانه بیش از ۲۰میلیون زائر و مسافر در شهری که خود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، امکاناتی بیش از داشته‌های کنونی را در ابعاد عمرانی و مالی می‌طلبد.

استان قم به‌عنوان یک شهر زیارتی و زائرپذیر به لحاظ وجود دو قطب زیارتی حرم کریمه اهل‌بیت (س) و مسجد مقدس جمکران و نیز وجود حوزه‌های علمیه اهمیتی خاص و ویژه دارد در همین راستا تلاش برای سامان دادن طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای در دستور کار مسئولان قرار دارد تا به فراخور این اقدامات امکانات و شرایط لازم برای شهروندان و زائران فراهم شود.

در این میان قرار گرفتن حرم کریمه اهل‌بیت (س) در هسته مرکزی شهر و بافت قدیمی و تاریخی این قسمت از شهر سبب شده تا کارهای عمرانی و توسعه‌ای در این قسمت زمان‌بر باشد. اجرای طرح جامعه توسعه حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) نیز ازجمله طرح‌هایی است که از سال۱۳۷۱ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید اما همین موانع سبب شده تا کارها به‌آرامی پیش برود.

حضور سالانه ۱۸ میلیون زائر در حرم کریمه اهل بیت (س)
فاز نخست این پروژه که شامل شبستان امام خمینی (ره) و صحن صاحب الزمان (عج) بود اوایل سال ۸۴ افتتاح شد و در ادامه آن صحن جوادالائمه (ع) و صحن فاطمی که از سال ۸۶ شروع شده و تاکنون ادامه دارد.

در سفر استانی ریاست جمهوری به استان قم که در اسفندماه سال گذشته صورت گرفت، اعلام شد که ۷۰ درصد بخشی که تکمیل‌شده را دولت یازدهم انجام داده و بقیه طرح در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به اتمام نهایی خواهد رسید.

محمدجواد جهانگیر زاده معاون اجرایی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) درباره طرح جامع توسعه حرم مطهر اظهار داشت: در حال حاضر مشاور پروژه عظیم بلوار پیامبر اعظم (ص) در این پروژه نیز کار مشاوره را برعهده‌گرفته تا این طرح به بهترین نحو انجام شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر حرم کریمه اهل‌بیت (ص) سالانه بیش از ۱۸ میلیون زائر دارد، عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده بر مبنای مطالعات فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی در سال ۱۴۲۰ حرم کریمه اهل‌بیت (ص) شاهد حضور ۳۶ میلیونی زائران خواهد بود.

افزایش ۱۰ هکتار به وسعت حرم مطهر
جهانگیر زاده بابیان اینکه در طرح توسعه حرم مطهر توسعه ۱۷ هکتاری مدنظر است، تصریح کرد: بر اساس چشم‌انداز تعریف‌شده ۱۰ هکتار دیگر باید به فضاهای حرم افزوده شود، در حال حاضر حرم مطهر حضرت معصومه(س) ۷ هکتار است که با اجرای طرح توسعه اماکن زیارتی، فرهنگی، خدماتی و پشتیبانی نیز به مجموعه اضافه خواهد شد.

در اجرای طرح توسعه اگرچه افزایش مساحت اماکن تجاری و تاریخی همچون بازارچه شیخان در دستور کار قرار دارد ولی خیابان ارم به‌عنوان یکی از خیابان‌های پرتردد اطراف حرم نیز مسئله‌ای است که معاون اجرایی آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) مسدود شدن این خیابان را قطعی اعلام کرد.

به گفته جهانگیر زاده خیابان ارم بزرگ‌ترین مانع در اجرای طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) است، که بر اساس طرح توسعه و مطالعات حرم اتصال سه صحن فاطمی، امام خمینی(ره) و امام رضا (ع) منوط به انسداد خیابان ارم است.

افتتاح طرح توسعه ضلع شرقی حرم کریمه اهل‌بیت (ع)، تا پایان سال ۹۵ موضوعی است که جهانگیر زاده به آن اشاره کرد و گفت: برای افتتاح این مجموعه باید تکلیف خیابان ارم مشخص شود.

افتتاح کتابخانه بزرگ آستان مقدس کریمه اهل بیت (س)
وی بابیان اینکه مجموع طرح توسعه میدان آستانه در ضلع شمالی و بافت تجاری آن و نیز ساماندهی بازارچه شیخان حدود ۳ هکتار را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: در طرح توسعه ضلع شرقی حدفاصل صحن فاطمی تا عمار یاسر پارکینگ ضلع شرقی برای خدمات پشتیبانی زائر نیز جانمایی می‌شود که مساحتی حدود ۵ هکتار را در برمی‌گیرد.

در کنار اجرای برنامه طرح توسعه حرم مطهر حضرت معصومه (ع) برنامه‌هایی همچون ایجاد کتابخانه در ضلع شرقی موردتوجه قرارگرفته است که این طرح نیز در زیربنایی به وسعت ۸ هزار مترمربع در دستور کار قرارگرفته است.

به گفته جهانگیر زاده، ۹ هزار زیربنای صحن، فضاهای سرپوشیده و راهروهای ارتباطی و رواق‌ها نیز زیربنایی بیش از ۸ هزار مترمربع و نیز کتابخانه‌ای در ۴ طبقه با زیربنای ۱۱ هزار مترمربعی در این طرح برنامه‌ریزی‌شده که افتتاح کتابخانه حرم به‌زودی انجام خواهد شد.

اگرچه در روند اجرای این طرح بارها درباره اعلام افتتاح و بهره‌برداری وعده‌هایی داده شد اما موانع موجود در حین اجرای کار سبب تأخیر در اجرای پروژه شد. ترسیم چشم‌اندازی جامع برای طرح توسعه حرم کریمه اهل‌بیت (ع) می‌تواند علاوه بر تأثیرات مثبت در سیما و منظر شهری، رفاه شهروندان و زائران را با توجه به رشد جمعیتی و توسعه شهرنشینی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchvqnx.23nxmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما