دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 34287
قم نگار گزارش می‌دهد

کودک 18 ماهه‌ای که به همسالانش زندگی بخشید/ اهدای عضو، اهدای زندگی

قم نيوز : قم نگار: اهدای عضو گرچه برای خانواده جانباختگان کار دشواری است و دید نامناسبی به آن در برخی خانواده ها وجود دارد، اما حس رضایت در کسانی که اعضای بدن عزیزان خود را اهدا کرده اند در نوع خود بی نظیر است.
کودک 18 ماهه‌ای که به همسالانش زندگی بخشید/ اهدای عضو، اهدای زندگی
به گزارش قم نگار، مرگ مغزی خبر تکان دهنده ای که ممکن است هر یک از ما چه در اقوام نزدیک چه در اقوام دور نمونه هایی از آن را دیده باشیم.

در بیانی علمی مرگ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود. درچنین وضعیتی همهٔ نورونهای مغز درنتیجهٔ هیپوکسی تخریب می‌شوند. مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین کننده مرگ است. (معیار دیگر از بین‌رفتن گردش خون و تنفس است) برای تشخیص مرگ مغزی باید تمامی اعمال مغزی به صورت غیرقابل‌برگشت از بین رفته‌باشند.

مرگ مغزی به طور واضح با حالت زندگی نباتی متفاوت است. در حالت مرگ مغزی تمام قسمت‌های مغز از جمله ساقه مغز از بین رفته است و تنفس بدون دستگاه تنفس مصنوعی وجود ندارد. این در حالی است که در حالت زندگی نباتی فرد بدون دستگاه دارای تنفس خودبخودی است.

گذشته از تعریف علمی مرگ مغزی، آنچه پس از وقوع حوادث منجر به مرگ مغزی در جامعه نمود پیدا می کند امکان اهدای اعضای بدن وی به افراد نیازمند است. امکانی که با از میان رفتن یک فرد حیات را به چند انسان دیگر هدیه می دهد.

این حقیقت دردناک گرچه برای نزدیکان فرد اهدا کننده دردناک است اما با آثار معنوی فراوانی که به جای می گذارد، اندکی از تلخی حادثه را از میان برداشته و سبب حیات چند انسان شده و آنها را به زندگی عادی باز می گرداند.

به احتمال زیاد بسیاری از ما در این مورد اندیشیده ایم که از میان رفتن یک فرد برای زندگی بخشیدن به افراد دیگر دردناک است اما تعالیم دین اسلام و مشاهده جانفشانی بسیاری از گذشتگان به ما آموخته که برای رسیدن به حیات جاودان باید از خودگذشتگی داشت و همین موضوع سبب شده میلیون ها نفر از مردم ما برای دریافت کارت اهدای عضو ثبت نام کنند.

در روزهای اخیر خبری منوط بر اهدای اعضای بدن کودکی 18 ماهه که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست داده بود در رسانه های استان قم منعکس شد.

بر اساس این گزارش، با تایید مرگ مغزی یک کودک ۱۸ ماهه توسط تیم پزشکان تائید کننده مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی قم، اعضا و نسوجی که قابل استفاده بود به بیماران نیازمند هم سن و سال وی که در لیست انتظار وزارت بهداشت و درمان بودند پیوند زده شد.

ولی اله صمدی کارشناس شناسایی و فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص مرگ مغزی کودکی ۱۸ ماهه گفت: وی به علت تروما در بخش آی سی یو ۲ مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی بستری بود که متاسفانه دچار مرگ مغزی شد و این رویداد توسط پزشک معالج و تیم پزشکان تائید کننده مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی قم تائید شد.

وی در ادامه اضافه کرد: پس از اخذ رضایت خانواده بیمار برای پیوند اعضا، بدنش در اسرع وقت به بیمارستان شریعتی تهران منتقل گردید، تا اعضای وی به بیماران نیازمند هم سن وسال وی در لیست انتظار وزارت بهداشت و درمان پیوند شود.

کودک 18 ماهه قمی در حالی جان خود را از دست داد که با رضایت خانواده وی و در اقدامی خداپسندانه جان چند کودک دیگر نجات پیدا کرد.

بر اساس آمار موجود که توسط صمدی ارائه شده۵۰ هزار نفر در کشور در لیست انتظار دریافت عضو هستند که روزانه ۱۰ نفر از این افراد به علت عدم دریافت عضو جان خود را از دست می‌دهند.

به طور میانگین سالانه هفت تا هشت هزار نفر در کشور بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند که پنج هزار نفر از آنها می توانند اعضای خود را اهدا کرده و جان 50 هزار نفر را نجات دهند. از این میان سالانه 100 نفر در قم بر اثر تصادفات یا سایر حوادث و بیماری ها به مرگ مغزی دچار شده که تنها 10 درصد از خانواده ها اجازه اهدای عضو آنها را می دهند.

اهدای عضو گرچه برای خانواده جانباختگان کار دشواری است و در برخی خانواده ها با دید نادرستی به آن نگاه می شود اما حس رضایت در خانواده هایی که اعضای بدن عزیزان خود را اهدا کرده اند در نوع خود بی نظیر است.

بر اساس تعالیم الهی در قرآن کریم چنین آمده است:

وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ...و هـر كـس نفسی را زنـده كـنـد گويا همه مردم را زنده كرده است(مائده ۳۲)

این آیه به خوبی نشان دهنده ارزش اهدای عضو است و با تاسی بر آن خیر دنیا و آخرت نصیب فرد و خانواده وی خواهد شد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcd5x0s.yt0oj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما