شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : 37329
قم نیوز گزارش می‌دهد

معادن قم چشم انتظار استخراج

قم نيوز : قم نیوز: استان قم نیز علی رغم وسعت کمی که دارد از نظر تنوع مواد معدنی غیر‌فلزی مانند نمک، گچ و سنگ‌های نیمه قیمتی از جایگاه خوبی برخوردار است هم چنین دریاچه قم دارای مواد فلزی با ارزشی نظیر منیزیم است که بهره برداری از آن نیازمند کمی و تدبیر است.
معادن قم چشم انتظار استخراج
به گزارش قم نیوز، در حالیکه سهم ایران از جمعیت جهان یک درصد است، سهم کشور ما از ذخایر کشف شده هفت درصد است و این نشان دهنده ظرفیت بالای آن برای سرمایه گذاری در این حوزه است. با وجود این ظرفیت بالا در حوزه ذخایر معدنی سرمایه گذاری مناسبی را از سوی دولت و بخش خصوصی شاهد نبودیم.
کار‌شناسان معتقدند در اقتصاد کشور سهم معدن بسار تاثیر گذار است و باید توجه داشت که حجم عظیم اقدامات معدن باع رونق ترانزیت و ترابری است ازسوی دیگر با توجه به پراکندگی معادن در سراسر کشور، میز توان اشتغال در مناطق مجروم را رونق بخشید.

توجه به معدن باعث رونق صنعت
از طرف دیگر تاثیر معدن بر صنعت بسیار بالا است به طوری که اگر کارخانه‌های سرب و روی صنعت سیمان و فولاد با سوآوری خوبی مواجه است، به علت فعالیت معادن متعدد است. هم چنین اگر صنایع معدنی قدرتمند در ایران وجود نداشت، بسیاری از ارزش افزوده‌های بخش معدن به وجود نمی‌آمد در نتیجه معادن قدرت و ارزش افزوده بیساری دارد که نباید مغفول واقع شود.

جایگاه دولت‌ها اقتضا می‌کند که با ایجاد تسهیلان مناسب زمینه و شرایط حضور و نقش آفرینی بخش خصوصی در کنار بخش دولتی به خوبی فراهم شود.

خام فروشی تا کی ؟
در این میان لازم است از صادرات فرآورده‌های خام معدنی جلوگیری کرد چرا که وقتی معادن بزرگ فلزی و غیرفلزی پس از فرآوری چند مرحله‌ای تولیدات خود را صادر کنند، سود بیشتر و نصیب اقتصاد ملی می‌شود و در بخش‌های پایین‌دستی توسعه اشتغال را با خود به همراه خواهد داشت.

در شرایط کنونی ما جمعیت فراوان نیری انسانی در رشته‌های گوناگون مواجه هستیم و بسیاری از این نیرو‌ها برای اشتغال به دامان شهرهای بزرگ پناه می‌برند در حالیکه اگر معادن نقاط دورافتاده و محروم شناسایی و مدیریت شوند از کوچ بی‌رویه تحصیلکرده‌ها و حتی شاغلان نقاط محروم جلوگیری می‌شود.

قم؛ رتبه چهارم مواد معدنی کشور
استان قم نیز علی رغم وسعت کمی که دارد از نظر تنوع مواد معدنی غیر‌فلزی مانند نمک، گچ و سنگ‌های نیمه قیمتی از جایگاه خوبی برخوردار است هم چنین دریاچه قم دارای مواد فلزی با ارزشی نظیر منیزیم است که بهره برداری از آن نیازمند کمی و تدبیر است.

در شرایط کنونی کاملا مشهود است که با بهره‌گیری از معادن موجود در استان قم می‌توان اقتصاد قم و حتی کشور را متحول کرد و به سطح خوبی از اشتغال زایی رسید.

رسول سیدحسینی می‌گوید: قم جزو استان‌های رده ۵ نظام مهندسی معدن است و از حیث مواد معدنی در رتبه چهارم قرار دارد. نداشتن ارزش افزوده مناسب سبب عدم بهر برداری مناسب از این ظرفیت بالا شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن قم خاطرنشان می‌کند: قم یکی از استان‌های پایلوت در بخش معدن است.

وی تصریح می‌کند: در استان قم اگر بستر صادرات آهک فراهم شود به مراتب ارزش افزوده‌ای بیشتر از نفت خواهد داش هم چنین در بخش کانی‌ها استان قم از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

رسول سیدحسینی ادامه می‌دهد: در قم بیشترین شاغلین در استخراج کانى‏هاى غیر فلزى مشغول به کار هستند به طوری که اساس صنعت قم را همین بخش دربرگرفته است و در مقایسه با سایر رشته‏‌ها تولیدات آن داراى ارزش افزوده بسیار بالایى است که نیاز سایر استان‌ها را نیز تامین می‌کند.

در حال حاضر معدن سنگ گچ، معدن سنگ نمک، معدن سنگ آهک، معدن مرمریت، معدن منگنز، معدن سنگ‏لاشه آهکى و معدن کائولن از معادنی هستند که فعال‌اند و دارای تولیدات قبال توجهی هستند.

بنابراین اگر در قم نیز شرایط لازم برای استخراج معادن و به کارگیری نیروهای انسانی فراوانی که در دانشگاه‌های استان آموزش و تعلیم می‌بینند، فراهم شود می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رشد و رونق اقتصاد قم بود.

هرچند بخش مهمی از وضعیت رکود در حال حاضر به وابستگی بیش از پیش کشور به اقتصاد نفتی بر می‌گردد و با توجه به این معادن و منابع خدادادی و فراموش شده می‌توان به اقتصادی پویا و تا حدودی مستقل را رسید.

تاکید مرجع تقلید شیعیان بر استخراج معادن قم
چندی پیش آیت الله علوی گرگانی در دیدار با دست اندرکاران نظام مهندسی کشور و قم با اشاره به اینکه معادن یکی از مهم‌ترین منابع سرمایه‌ای کشور ایران هستند، اظهار داشت: شاید بعضی از مسئولان توجه کامل به این نکته ندارند که معدن دارای چه امتیازهای ویژه‌ای است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه معدن سرمایه اندوخته شده الهی است، افزود: خداوند نعمت‌های بزرگ را قابل منت گذاری می‌داند و یکی از نعمت‌های بزرگ خدا معدن است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: بیشتر مناطق مسلمان نشین جهان دارای معدن هستند است و در مقایسه با سایر نقاط جهان، معادن کشورهای مسلمان نشین مثل ایران بسیار فوق العاده و باارزش هستند در حقیقت خداوند به صورت مستقیم سرمایه‌های طبیعی را در اختیار ما قرار داده است.

وی افزود: معادن کشور ما بسیار متنوع است اما لازم است در این رابطه سرمایه گذاری صورت گیرد و زمینه‌های استخراج آن‌ها فراهم شود هم چنین لازم است مسئولان به تربیت نیروهای انسانی در زمینه معدن توجه کنند چراکه هنوز این معادن به اندازه مناسب استخراج نشده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای قم از نظر معادن افزود: در قم چندین معدن وجود دارد و بر اساس روایات ائمه (ع) هر جا نمک هست، نفت هست و در کنار آن معادن دیگر نیز به وجود می‌آید چرا که هر معدنی باعث ایجاد معادن دیگر نیز می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: معادنی در کنار این معادن وجود دارد که نیازمند استخراج است به شرط اینکه بتوان آن‌ها را توسعه داد و لذا یکی ازتوصیه‌های من توجه به این نکته است در حالیکه استعداد و قدرت و ظرفیت فراوانی وجود دارد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcdns0s.yt05x6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

هموطن
در شهر قم فقط معادن نمک و گچ وجود دارد.ولی چه فایده‌ای برای مردم دارد بخاطر عدم استخراج معادن فوق.یعنی عدم درآمدزایی برای شهر قم وبیکاری و.....