يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 53190
در درس خارج فقه مطرح شد:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: راهپیمایی روز غدیر هر چه باشکوه تر برگزار شود

غدیر به یکی از ارکان برنامه های دینی تبدیل شود
قم نيوز : قم نیوز: حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با تأکید بر که غدیر نباید فراموش شود، گفت: اهمیت دادن به غدیر و این که غدیر از مظلومیت درآید، برکاتی برای ملت و امت خواهد داشت، غدیر باید به یکی از ارکان برنامه های دینی تبدیل شود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: راهپیمایی روز غدیر هر چه باشکوه تر برگزار شود
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در نخستین جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: خدا را شکر می کنیم که توفیق داد بتوانیم مجددا درس های فقهی حوزه را آغاز کنیم.

وی افزود: این توفیق بسیار بزرگی است و کسانی که سلب توفیق می شوند می دانند چه نعمتی را از دست دادند، شکر تنها به الحمدلله گفتن و شکر زبانی نیست بلکه باید شکر عملی انجام و به درس ها اهمیت داد، باید درس خواندن و تدریس را جدی گرفت تا شکر عملی حاصل شود؛ نباید گفت اوایل کار برنامه ها شل است بلکه از لحظه ای که برنامه آغاز می شود باید آن را جدی بگیرند و شکر عملی داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که ماه ذی الحجه ماه روزهای تاریخی است، اظهار داشت: از عید قربان تا آخر ذی الحجه 6 روز تاریخی مهم داریم، یکی عید قربان از اعیاد مهم اسلامی است، روزهای دیگر پانزدهم این ماه روز ولادت امام هادی(ع) و روز 18 ذی الحجه عید الله الاکبر عید غدیر است، همچنین در روز 24 دو حادثه تاریخی مهم مباهله و آیه ولایت اتفاق افتاده و روز  25 این ماه نیز روز نزول سوره هل اتی است.

وی ادامه داد: این 6 روز تاریخی اهمیت بسیاری دارند، از همه مهم تر روز غدیر است، روز غدیر روز مهمی است که تاکنون اهمیت لازم را به آن نداده اند، غالبا می گوییم روزهای عزاداری را باید اهمیت دهیم در حالی که آن ها باید در جای خود باشد اما عید غدیر پایه ولایت بوده و همه این ها بر پایه ولایت می چرخد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام درباره اهمیت روز غدیر، ابراز داشت: حضرت فرمودند روز غدیر خم برترین اعیاد امت من است و روزی است که خدا دستور داد این روز به جانشینی برادرم علی بن ابی طالب یادآوری شود، خدا او را نصب کرد تا پرچم امت باشد و علی(ع) علم امت است و به وسیله او مردم هدایت می شوند، در روز غدیر خدا دین را کامل کرد و اتمام نعمت امت صورت گرفت و اسلام به عنوان دینی الهی در نظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: امسال عده ای از کسانی که احساس مسؤولیت می کردند دست به دست هم دادند تا موج تازه ای در غدیر ایجاد کنند، از جمله برنامه هایی که بنا است اجرا شود برنامه راهپیمایی از حرم تا حرم یعنی حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران است که عصر روز غدیر برگزار خواهد شد که باید راهپیمایی باشکوه و عظیمی باشد، بنده هم ان شاءالله در بخشی از راهپیمایی به مقداری که توان هست شرکت خواهم کرد، در سایر شهرها هم تدریجا این برنامه باید اجرایی شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: غدیر نباید فراموش شود، غدیر از واضح ترین دلایل امامت است، حال این که برخی زیر بار بروند یا نروند کاری نداریم و الا معنا ندارد پیامبر آن جمعیت عظیم را در آن مکان زیر آفتاب سوزان جمع کند و خطبه بخواند که علی(ع) دوست من است، پیدا است که در آخر عمر حضرت برنامه غدیر جانشینی پیامبر و ولایت بوده است.

وی اضافه کرد: بدون این که به مقدسات دیگران اهانت کنیم و لعن و نفرین نباید وجود داشته باشد درباره غدیر و اهمیت آن باید برنامه ریزی و مراسمات را باشکوه و عظمت برگزار کنیم، اهمیت دادن به غدیر و این که غدیر از مظلومیت در آید،‌ برکاتی برای ملت و امت خواهد داشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: وقتی می خواستیم شرح نهج البلاغه را بنویسیم حساب کردیم که شرح هایی که بر آن نوشته شده بسیار کم است، بیش از هزار تفسیر قرآن داریم اما نهج البلاغه مانند امیرمؤمنان مظلوم است و شرح های جامعی در آن وجود نداشت.

وی افزود: آن زمان احساس کردیم که نهج البلاغه، غدیر و امیرمؤمنان در مظلومیت واقع شد و شرحی بر نهج البلاغه نوشته شد، امیرمؤمنان بزرگمردی است که اسلام را زنده کرد اما نعوذباالله 70 سال بر منابر ایشان را لعن می کردند که نشانه مظلومیت بسیار آن حضرت است و هیچکس چنین مظلومیتی را در اسلام نداشته است؛ بنابراین باید برنامه باشکوهی در غدیر برگزار شود و توسعه پیدا کند تا به یکی از ارکان برنامه های دینی تبدیل شود.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchvznm.23nxwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما