شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 34240
رئیس سازمان جهادکشاورزی قم اعلام کرد:

خسارت ۴ میلیارد ریالی بارندگیهای اخیر به تاسیسات کشاورزی

قم نيوز : قم نگار: رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم از خسارت ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریالی ناشی از بارندگی های اخیر به تاسیسات کشاورزی این استان خبر داد.
خسارت ۴ میلیارد ریالی بارندگیهای اخیر به تاسیسات کشاورزی
به گزارش قم نگار، محمد رضا طلایی اظهار داشت: این بارش ها فارغ از فوایدی که به همراه داشته، لطمات قابل توجهی را به حوزه دام و طیور، نهرها و ساخت و سازهای کشاورزی قم وارد کرده است.

وی میزان خسارت وارده به ساخت و سازهای کشاورزی استان را یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال عنوان کرد، و افزود: این بارندگی ها علاوه بر خسارت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریالی به بخش دام و طیور، ۲ میلیارد ریال دیگر نیز به دلیل جاری شدن گل و لای در بستر رودخانه و انهار، خسارت در پی داشته است.

وی با بیان اینکه میزان بارش به ثبت رسیده در ایستگاه شکوهیه قم در آبان ماه جاری ۳۴ میلیمتر گزارش شده، در حالی که این میزان در مدت زمان مشابه سال قبل ۱۲.۹ دهم میلمتر بوده است، تصریح کرد: این میزان بارش به صورت موقتی در بهبود وضعیت خشکسالی نقش مهمی دارد، ولی برای پایان دادن به معضل خشکسالی در قم که از سابقه طولانی برخوردار است، کار ساز نیست.

طلایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بحث چالش آب در قم بحث دیروز و امروز نیست، تصریح کرد: پس از خشک شدن دو رودخانه قدرتمند استان یعنی قره چای و قمرود که از طریق آنها حجم روان آبی معادل ۴۵۰ میلیون متر مکعب وارد استان می شد، معضل خشکسالی نیز در قم آغاز شد.

طلایی با بیان اینکه در پی خشک شدن این دو رودخانه مهم استان، برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی، تصمیم به حفر چاه های عمیق گرفته شد، تصریح کرد: با توجه به همجواری قم با دریاچه نمک جایگزین شدن آب شور این دریاچه با آب شیرین دو رودخانه مذکور، گذشته از بحث کمیت، کاهش کیفیت آب را نیز در پی داشته است.

این مسوول با اذعان به کاهش بیش از یک متری عمق چاه های آب در استان به طور سالانه، تصریح کرد: طی سال های اخیر عمق چاه های آب در برخی مناطق استان به بیش از ۱۵۰ متر افزایش پیدا کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه برای جبران کم آبی و پایدار ماندن بخش کشاورزی به ناچار به سمت استفاده از آب های فسیلی موجود در زیر زمین روی آورده ایم، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی با پی بردن به ضرورت جلوگیری از توسعه بخش کشاورزی در چند سال اخیر اقدام های خوبی را در این راستا انجام داده است.

وی با اشاره عدم واگذاری حتی یک متر زمین برای توسعه کشاورزی و همچنین عدم ارایه هیچ گونه خدماتی به توسعه دهندگان کشاورزی به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه این سازمان تصریح کرد: کاهش سطح زیر کشت همراه با سیستم های نوین آبیاری نخستین طرح ارایه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با بحران کم آبی است.

وی توضیح داد: لذا پیرو جلسه های انجام شده در استانداری قم مقرر شد، تا با هماهنگی با کشاورزان این طرح به اجرا گذاشته شود، تا علاوه بر فراهم نمودن زمینه برای پایدار نمودن کشاورزی آب مورد نیاز این بخش مطابق با مقدار تعیین شده برداشت شود.

طلایی با اشاره به طرح ۵ ساله ارایه شده از سوی جهاد کشاورزی به استانداری قم در خصوص مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: کاهش سطح زیر کشت، اجرای آبیاری های نوین و تغییر الگوی کشت از راهکار های مندرج در طرح مذکور به شمار می روند.

این مسوول با اشاره به اجرای طرح تغییر الگوی کشت در سال جاری، تصریح کرد: جایگزین کردن کشت کلزا به جای کشت گندم، کاشت محصولات صیفی و همچنین کاهش مدت زمان برداشت ذرت از ۱۰۰ روز به کمتر از ۸۰ روز و کاهش ۲۰ درصدی کارکرد چاه های قم از جمله اقدام های انجام شده در راستای اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی در قم محسوب می شود.

وی برنامه ارایه شده برای مدیریت مصرف آب کشاورزی را جامع، کامل و از هر نظر قابل اجرا توصیف کرد، و افزود: این برنامه ها با تایید کشاورزان استان به اجرا گذاشته شده و مطابق آن سقف مشخصی نیز برای برداشت و مصرف آب کشاورزی استان تعیین شده است.

وی گفت: اجرای این طرح ها و برنامه های مدیریت مصرف برای جلوگیری از بروز برخی مشکل ها طبق نظر استاندار به جای ۵ سال در عرض سه سال اجرایی می شود.

طلایی با بیان اینکه طی دو ماه گذشته برای یکهزار و ۷۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی قم به منظور قرار گرفتن تحت پوشش این طرح ها پرونده سازی صورت گرفته است، تصریح کرد: درحال حاضر این روش نوین آبیاری که نیاز آبی را حداقل به میزان ۶۰ درصد کاهش می دهد، در ۴۰۰ هکتار از زمین های زراعی قم در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه با پیگیریهای استاندار و مجموعه جهاد کشاورزی قم رقمی بالغ بر ۲۳۰ میلیارد ریال برای تامین آب کشاورزی قم اخذ شده است، تصریح کرد: این رقم در سال ۹۱ بیش از ۱۵ میلیارد ریال و در سال های ۹۲ و ۹۳ به ترتیب ۵۰ و ۸۰ میلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: حدود ۸۰ میلیارد ریال از رقم تخصیصی امسال جذب اعتبار شده، و در اختیار بهره برداران قرار گرفته است، که بدون شک این رقم قابل توجه در افزایش انگیزه کشاورزان در مصرف بهینه آب نقش موثری را ایفا می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، تصریح کرد: اختصاص ۲۳۰ میلیارد ریال از سوی وزارت جهاد برای آب کشاورزی قم که در تسریع اجرای طرح سه ساله مدیریت مصرف آب نیز نقش مهمی دارد، در تاریخ این استان بی سابقه است.

وی در بخش دیگری از خود با اشاره به طرح انتقال پساب ورامین به دشت مسیله قم، تصریح کرد: تمام مراحل اداری این طرح انجام، و امکانات لازم برای اجرای آن نیز فراهم شده، ولی وجود برخی مشکلات مالی و معضلی که برای انتقال آب از این مسیر وجود دارد، روند آن را با تاخیر مواجه کرده است.

این مسوول با اشاره به ضرورت احداث سد بالا دست این پروژه به منظور انتقال هر چه سریعتر آب، تصریح کرد: طبق اعلام شرکت آب منطقه ای استان کار احداث این سد تا پایان سال ۹۴ پایان می پذیرد.

وی با اشاره به اعتبار ۳۴۰ میلیارد ریالی پیش بینی شده، برای پروژه انتقال پساب جنوب تهران به دشت کویری قم، تصریح کرد: تامین کامل این مبلغ روند اجرای این پروژه را بیش از پیش تسریع می بخشد.

انتهای پیام /۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccxiq1.2bq008laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما