سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : 35491
منبع : خبرگزاری حوزه
منتقد و کارشناس حوزوی هنر و سینما:

حمایت از تولید انیمیشن های دینی ؛ تکلیفی بر عهده مسئولان و سازمان ها

قم نيوز : قم نگار: صاحب نظر ، منتقد و مستندساز حوزوی با تاکید بر لزوم حمایت از تولید انیمیشن های دینی، شاهزاده روم را اثری آبرومند و جذاب برای سینمای ایران توصیف کرد.
حمایت از تولید انیمیشن های دینی ؛ تکلیفی بر عهده مسئولان و سازمان ها
به گزارش قم نگار، حجت‎الاسلام سیدعلی آتش زر با اشاره به فروش خیره کننده حدود ۲ میلیارد و سیصد میلیون تومانی فیلم سینمایی شاهزاده روم در سراسر کشور اظهار داشت: آن طور که اعلام شده این فیلم همچنین اکران های موفقی در برخی کشورهای اسلامی و غیراسلامی هم داشته است و این نشان می دهد که یک فیلم انیمیشنی با محتوای دینی و شیعی می تواند چقدر ارزشمند و تاثیرگذار و جذاب باشد.

تاثیرگذاری فوق العاده آثار انیمیشنی بر کودک و نوجوان
وی همچنین با اشاره به این که انیمیشن یکی از قالب‌های جذابی است که در دنیا به شدت روی آن سرمایه گذاری می شود، گفت: در این گونه آثار می‌توان بر احساس و تفکر نسل جدید - کودکان و نوجوانان - به شدت تاثیر گذاشت و به آنها جهت دهی بخشید؛ کاری که امروز کمپانی‌های بزرگ هالیوودی ورای جریان تجاری و سود خودشان به شدت به دنبال آن هستند و در بسیاری از موارد نیز اتفاقاً موفق عمل می‌کنند.

این مستندساز حوزوی با بیان این که از حیث روان شناسی نگاه و تحلیل کودک در تماشای اثر سینمایی با یک فرد بزرگسال متفاوت است، گفت: این که برخی متفکران می گویند شاعران کسانی هستند که گوهر کودکی خود را تا آخرعمر با خودشان نگاه می دارند به همین خاطر است؛ چرا که کودک وقتی به داستان یا رنگ‌ها نگاه می‌کند در عالم خود غوطه ور می‌شود و ارتباط عمیق فکری و احساسی با آن پیدا می‌کند.

وی افزود: دقیقاً به همین خاطر است که دنیا این قدر روی ساخت آثار کارتونی و انیمیشنی سرمایه گذاری می‌کنند و اتفاقاً در غرب و به خصوص آمریکا ساخت این گونه آثار مهم تر ، هزینه ورتر و در عین حال پیچیده تر است؛ به عنوان مثال در غرب مطالعه و تحقیقات می‌کنند و متوجه می شوند که بچه هایشان دچار فقر آهن هستند و لذا کارتون «ملوان زبل» را می سازند تا از طریق آن مصرف اسفناج که دارای آهن است را در بین نسل جدید خود رواج دهند و اتفاقاً سریع هم از این کار نتیجه می‎گیرند.

اثری آبرومند برای سینمای ایران
این کارشناس و صاحب نظر سینما و تلویزیون در ادامه با بیان این که «شاهزاده روم» یک اثر ارزشمند، جذاب و آبرومند برای سینمای ایران به ویژه در ژانر انیمیشن به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: ما در ایران به جهت این که هزینه ساخت و طراحی و نمایش انیمیشن بسیار زیاد است کمتر به سراغ این ژانر سینمایی رفته ایم ولی باید اذعان کرد که «شاهزاده روم» در این میان تجربه خوبی است که نشان می‏دهد یک اثر در صورت واجد بودن محتوا و قالب جذاب و اثربخش می‌تواند با مخاطب خود ارتباط لازم را برقرار کند.

وی همچنین اضافه کرد: به خصوص این اثر که به زندگی پرفراز و نشیب مادر امام زمان(عج) حضرت نرجس خاتون یا همان میلکا خانم می‎پردازد و در آن یک نگاه جهانی با مضمون آینده نگری و آینده پژوهی وجود دارد.

حجت الاسلام آتش زر ابراز داشت :انتخاب این موضوع با فراست و حکیمانه انتخاب شده چرا که پدر امام زمان (عج) یک انسان شرقی و معصوم است و مادر ایشان یک انسان غربی و از نوادگان قیصر روم که هم موضوع جذابیت دراماتیک دارد و هم دارای پیامی ارزشمند برای انسان امروزی است.

شاهزاده روم سطح کیفی سینمای انیمیشن ما را ارتقا داد
وی تصریح کرد: این فیلم سطح و کیفیت سینمای ما را بالا برد و درحال حاضر این فیلم ، متر و معیار تولید انیمیشن سینمایی ما خواهد بود و هر تولیدی پس از آن با این فیلم مقایسه خواهد شد؛ ضمن آن که این فیلم نقطه عطفی است برای ورود تولیدکنندگان به دنیایی که پر است از داستان‌‌ها و روایت‌های جذاب تاریخی از پیامبر(ص) ، ائمه اطهار (ع) و قصص قرآنی؛ دنیایی که سینمای زنده به سختی می‎تواند در آن ورود پیدا کند، اما انیمیشن با مدیومی دیگر می‌تواند به راحتی وارد این دنیای سرشار از جذابیت و مخاطب پسند شود.

وی با بیان این که حتماً این گونه آثار با وجود نقاط قوت بسیار دارای ضعف‌ها و نقص هایی هم هستند، اظهار کرد: این فیلم سینمایی از سوی بخش خصوصی ساخته شده و باید این طور کارهای فاخر حمایت و پشتیبانی لازم شوند تا راه برای ساخت آثار بیشتر و بهتر در ادامه هموار گردد.

از تاثیر انیمیشن بر رونق سینما غافل نشویم
منتقد آثار سینمایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که اگر این مفاهیم مذهبی به زبان انیمیشن که زبان غیرمستقیم بین‌المللی است ، گفته شود تاثیر بسزایی بر مردم به ویژه کودکان و نوجوانان می گذارد، گفت: ما به هیچ وجه نباید از این عرصه غافل شویم چه آن که از این طریق و با ساخت آثار خوب می توان به رونق سینما در کشور هم کمک کرد ، ضمن آن که به اعتقاد من از جهت فنی باید بسترها و زیرساخت هایی فراهم شود تا این گونه کارها حمایت شود و بهتر بتوان به نتیجه رسید.

نهادهای فرهنگی و تربیتی کشور همکاری کنند
وی در خاتمه یادآور شد: از سویی همچنین در مرحله توزیع ، نمایش و پخش نیز نهادهای فرهنگی و تربیتی مثل آموزش و پرورش باید همکاری کنند تا کودکان و خانواده‌ها به دیدن این آثار هر چه بیشتر ترغیب شوند . این موضوع سبب خواهد شد که به تدریج در آینده شاهد باشیم که به جای میکی موس ها و شخصیت های نه چندان مناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی بتوانیم شخصیت‌های منطبق بر فرهنگ خودمان عرضه کنیم که در ذهن و جان کودکان ما شخصیت پیدا کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb8abf.rhbs9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما