يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : 70918
منبع : خبرگزاری فارس
در گفت وگو با رئیس هیأت ورزش های جانبازان و معلولان قم مطرح شد

از طلاي پارالمپيك تا بي‌پولي‌ و انصراف از ليگ برتر

قم نيوز : رئیس هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین قم در گفت وگویی به تشریح شرایط این هیأت و مسائل مختلف از جمله حضور دو تيم قمي در دوره جديد ليگ‌هاي بسكتبال با ويلچر ايران، كناره‌گيري نماينده قم از ليگ برتر واليبال نشسته و برنامه‌ريزي براي حضور در جشنواره بزرگ ورزش‌هاي جانبازان و معلولين ايران پرداخت.
از طلاي پارالمپيك تا بي‌پولي‌ و انصراف از ليگ برتر
از طلاي پارالمپيك تا بي‌پولي‌ و انصراف از ليگ برتر
به گزارش قم نیوز هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین که به اندازه یک فدراسیون دارای رشته‌های زیر مجموعه است، در بیش از سه دهه است که به ریاست یکی از موفق‌ترین روسای هیأت های ورزشی قم یعنی محمد پیروزمنش مدیریت می‌شود و موفقیت‌های متعددی را در سالیان اخیر نصیب ورزش قم کرده است، به همین بهانه خبرنگار فارس به سراغ رئیس هیأت جانبازان و معلولین قم رفت و در گفت‌وگویی به شرح ذیل با وی راجع به ورزش این قشر به گفت‌وگو پرداخت:

 

 چند رشته زیر مجموعه هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین است؟

هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین یکی از 44 هیأت ورزشی فعال و دارای سابقه روشن و موفق در ورزش استان قم است که رشته‌های متنوع ویژه این قشر از جمله والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، تیراندازی با کمان، وزنه‌برداری، شنا، تیراندازی، تنیس با ویلچر و چندین رشته دیگر را شامل می‌شود.

 

 ورزش قم هنوز المپیکی نشده اما ورزشکاران شما قم را به مدال پارالمپیک رسانده‌اند؟

بله، از این بابت خدا را شکر می‌کنم، در واقع مهمترین و شاخص‌ترین موفقیت‌های ورزش قم در عرصه بین‌المللی نتیجه درخشش ورزشکاران عضو هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین است، ورزشکارانی از رشته‌های تیراندازی با کمان، والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر که ورزش قم را پارالمپیکی کرده‌اند، در حالی که استان قم در تمام ادوار برگزاری بازی‌های المپیک هنوز موفق به کسب سهمیه المپیک نشده اما در پارالمپیک حتی مدال طلا کسب کرده است.

 

 از طلای پارالمپیک بگویید.

در سال 2016 بود که حسین گلستانی در رشته والیبال نشسته و محمد محمدنژاد در رشته بسکتبال با ویلچر به نمایندگی از هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم راهی بازی‌های پارالمپیک 2016 در شهر ریودوژانیرو برزیل شده و افتخاری ارزشمند را برای ورزش قم رقم زدند.

نکته جالب توجه این است که حسین گلستانی یکی از اعضای اصلی و موثر تیم ملی والیبال نشسته ایران در این تورنمنت بزرگ ورزش دنیا بود و با شکست دادن تیم‌های مطرح و قدرتمند جهان موفق به کسب مقام نخست، عنوان قهرمانی و نشان طلای بازی‌های پارالمپیک شد، طلایی که ورزش قم برای نخستین‌بار آن را در ادوار پارالمپیک تجربه کرد و البته در بسکتبال با ویلچر تیم ایران با محمد محمدنژاد ملی‌پوش تیم ایثار قم دهم شد.

 

 ظاهرا موفقیت‌های ورزش جانبازان و معلولین به همین افتخار ختم نمی‌شود؟

بله به نکته درستی اشاره کردید، موفقیت‌های ورزش جانبازان و معلولین قم به کسب سهمیه و نشان طلای بازی‌های پارالمپیک ختم نمی‌شود، زیرا این رشته در سال 2014 در بازی‌های پاراآسیایی اینچئون کره جنوبی با درخشش حسین گلستانی در تیم ملی والیبال نشسته برای نخستین‌بار طلای پاراآسیایی را تجربه کرد.

این موفقیت برای هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین در سال 2016 نیز تکرار شد و حسین گلستانی در والیبال نشسته و محمد محمدنژاد در بسکتبال با ویلچر همراه با تیم‌ ملی ایران با اقتدار رقبای آسیایی را از پیش‌رو برداشته و دو مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی را برای ورزش قم به ارمغان آوردند.

 

 شنیدیم با وجود این همه افتخار همچنان با مشکلاتی مواجه هستید؟

در این خصوص باید ابتدا به این نکته اشاره کنم که ورزشکاران عضو هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین در سال‌های اخیر همواره پرچم‌دار ورزش قم در میادین مهم برون‌مرزی بوده‌اند، پرچم‌دارانی که با مدال‌های خود حتی از افراد سالم بیشتر درخشیده‌اند و در میادین داخلی نیز افتخارات و عناوین زیادی از رشته‌های متنوع زیر مجموعه فدراسیون جانبازان و معلولین برای ورزش قم رقم زده‌اند.

اما در آستانه دوره جدید لیگ‌های کشوری چند رشته، موانع و مشکلاتی در ورزش جانبازان و معلولین قم ایجاد شده که کمی آینده رشته‌های موفقی نظیر بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته را مورد تاثیر منفی قرار داده، با این حال سعی کرده‌ایم خوب مدیریت کنیم که با وجود تمام مشکلات، آسیبی به آنها نرسید.

 

 موضوع انصراف نماینده‌ قم از لیگ برتر بسکتبال با ویلچر چیست؟

نه این‌طور نیست، البته سئوال شما درست است چون هفته گذشته تیم اتحاد معصومیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات مالی قصد انصراف از مسابقات لیگ برتر بسکتبال با ویلچر را دارد اما راجع به انتشار نامه انصراف این تیم از لیگ برتر باید بگویم که موضوع انصراف جدی نبود، مشکلات کوچکی وجود داشت که خوشبختانه حل شد و اتحاد معصومیه مطمئنا در فصل 1397 لیگ برتر بسکتبال با ویلچر با حریفان خود روبه‌رو می‌شود.

 

 ظاهرا بسکتبال با ویلچر قم در لیگ کشور عملکرد بسیار خوبی داشته است؟

بله در این رشته موفقیت‌های زیادی در سال‌های اخیر کسب کرده‌ایم، قهرمانی در بازی‌های پاراآسیایی و مقام قهرمانی لیگ‌های برتر، دسته اول و دسته دوم ایران از افتخارات این رشته است و امسال هم شاهد حضور دو تیم قمی در فصل جدید لیگ‌‌های بسکتبال با ویلچر ایران  خواهیم بود.

 

 نخستین رویداد بسکتبالی امسال چه زمانی است؟

هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولین قم تا پایان سال برنامه‌های زیادی در دست اجرا دارد به طوری که در یکی از این برنامه‌ها، از ۲۸ آبان میزبان مسابقات فصل جدید لیگ ملی بسکتبال با ویلچر خواهد بود و تیم ایثار قم به عنوان میزبان در این مسابقات حضور خواهد یافت.

بازی‌های لیگ ملی بسکتبال با ویلچر برای نخستین‌بار توسط انجمن بسکتبال با ویلچر فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین برگزار می‌شود، لیگی که نتیجه تلفیق لیگ‌های دسته اول و دسته دوم بسکتبال با ویلچر ایران است و تیم ایثار قم در آن به میدان می‌رود.

 

انتشار خبر انصراف قم از لیگ برتر والیبال نشسته کمی نگران کننده بود، علت آن چیست؟

بر خلاف سال 1396 که تیم هیأت جانبازان و معلولین نماینده قم در لیگ برتر والیبال نشسته بود، امسال این تیم در لیگ برتر حضور ندارد زیرا وضعیت مالی هرگز مناسب نیست اما هدف ما حضور این تیم در لیگ دسته اول سال 1397 است که البته به تامین هزینه‌ها بستگی دارد.

نامه‌ای به اداره کل ورزش و جوانان زدیم و برآورد حضور در دوره جدید لیگ دسته اول والیبال نشسته را به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان ارائه کردیم، چنانچه در تأمین این بودجه همیاری لازم از سوی اداره کل و حامی مالی ما انجام شود در لیگ دسته اول والیبال نشسته هم نماینده خواهیم داشت.

 

 از جشنواره بزرگ فجر چه خبر؟

طبق برنامه جدید فدراسیون جانبازان و معلولین، امسال مسابقات قهرمانی کشور در تمام رشته‌ها و در دو بخش مردان و زنان به شکل متمرکز و در قالب جشنواره بزرگ ورزش‌های جانبازان و معلولین به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه به انجام خواهد رسید و قم در آن قطعا حضور می‌یابد.

جا دارد از شما و تمام رسانه‌ها که همواره حامی ورزش به ویژه قشر جانباز و معلول هستند، تشکر کنم، واقعا اگر شما نبودید هم جذب این عزیزان به محیط سالم و پاک ورزش سخت‌ بود و هم اینکه مسوولان دلسوز ورزش کمتر دغدغه‌های ما را متوجه می‌شدند، ما با تمام توان کار می‌کنیم اما به حمایت نیاز داریم، از مسوولان هم می‌خواهم قشر جانباز و معلول را فراموش نکنند، امکانات هنوز برای این عزیزان محدود است و کار زیادی باید انجام شود.

===============

گفت‌گو از رضا جعفری

===============

انتهای پیام / 138
https://qomnews.ir/vdcevo8f.jh87zi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما