قم نيوز : استاد‬ حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم پاسداشت و احیا ارزشها گفت: زیارت اربعین یادآور بذل خون سالار شهیدان درراه احیاء ارزشها است.
زیارت اربعین یادآور بذل خون سالار شهیدان درراه احیاء ارزشها
زیارت اربعین یادآور بذل خون سالار شهیدان درراه احیاء ارزشها
به گزارش قم نیوز زهرا فخر روحانی گفت: زیارت اربعین یادآور آن است که سالار شهیدان در مسیر احیا ارزش‌ها از راه ‏بذل خون‌‬ خود کوشید که این شیوه مسئولیت دشواری بر نشانه‌های اهل حقیقت می‌نهد. مسئولیتی که ‏در سجده زیارت عاشورا ادا آن را از خداوند مسئلت می‌نمائیم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَینِ یوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ ‏صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَینِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَینِ الَّذِینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ»

وی افزود: ‏تقارن اربعین سید و سالار شهیدان با هفته دفاع مقدس در ایام پیش رو یادآور سخن نغز مقام معظم رهبری است که ‏می‌فرمود: «امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.» اینکه کاروان کربلا پس از آنکه رخصت خروج ‏از شام یافتند، ابتدا برای بزرگداشت یاد شهدا به کربلا سفر کردند، این قضیه نشانگر آن است که «زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از ‏شهادت نیست».

کارشناس مذهبی تصریح کرد: برای پاسداشت ارزش‌ها باید حماسه سازان ارزش‌ها را در اندیشه‌ها زنده نگهداشت. این همان انتخاب ‏حضرت فاطمه زهرا (س) در روزهای پس از وفات رسول خداست که در کنار مزار حمزه سید الشهدا حاضر می‌شد و انتخاب ‏‏ «ام‌البنین» است که با زنده نگهداشتن نام و یاد شهیدان در پاسداشت ارزش‌ها می‌کوشید.

فخر روحانی با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس با اربعین حسینی ادامه داد: هفته دفاع مقدس پاسداشت حماسه‌های حسینی است «طبتم و طابت الارض التی فیها دفتنم».

استاد‬ حوزه گفت: امام حسن عسگری در عصری که بواسطه حلول ایام غیبت، بیم آن می‌رفت که در تقیه هویت تشیع به فراموشی سپرده ‏شود، بزرگداشت پنج نشانه را به آنان یادآوری کرد: ‏ «علامات المؤمن خمس: صلاة احدی و الخمسین و زیارة الاربعین ‏والتختم فی الیمین و تعفیر الجبین والجهر ‏ببسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم؛» مقصود از پنجاه و یک رکعت نماز، هفده رکعت نماز ‏واجب روزانه به اضافه نمازهای نافله است که جبران‌کننده نقص و ‏ضعف نمازهای واجب است؛ به ویژه اقامه نماز شب در ‏سحر. امام حسن عسگری (ع) در این حدیث پنج نشانه از مختصات شیعه را نشانه‌هایی شمرد تا در روزگار تاریک عصر غیبت ‏شیعیان یکدیگر را به درستی بازشناسند و تشکیلات شیعه بواسطه این به هم پیوستگی تقویت گردد. لذا سجده بر خاک و ‏بلند بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم گفتن در نماز و انگشتر به دست راست کردن و زیارت اربعین حسینی از آن رو است که دست انسجام شیعه در تاریکای تاریخ غیبت از هم گسسته نشود.

استاد دانشگاه ادامه داد: در زیارت اربعین می‌خوانیم: «فاعذر فی‌الدعا و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة ‏وحیرةالضلالة»؛ ‏یعنی امام با اتمام حجت بر خلق، راه هیچ عذری بر مردم باقی نگذاشت و اندرز و نصیحت و خیرخواهی را خود تا سرحد ‏نثار‬ جان، ایفا کرد تا بندگان را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد‎.‎

وی‬ سررشته نشانه‌های پنجگانه در روایت امام عسگری (ع)؛ نماز، زیارت اربعین، پیشانی بر خاک ساییدن و بلند بسم الله گفتن، ‏انسان را از‬ نشانه‌هایی دانست که شیعیان را با هدف و رسالت امام حسین (ع) پیوند می‌زند.

وی محرم را پاسداشت ولایت و پرهیز از سستی در همراهی امام ذکر کرد و افزود: "اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ" منشأ ددمنشی منکران رسالت و دشمنان نبوت، حبّ دنیا و ‏شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهم توحش منکران ولایت نیز دلباختگی به دنیاست امری که در بخشی از زیارت اربعین ‏به آن اشارت رفته است: ‏‏ «وتغطرس و تردی فی هواه‎‏».
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcd9z0fnyt0zz6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما