پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 100305

چرا امام حسن(ع) مجبور به صلح شدند؟

قم نيوز : استاد حوزه علمیه غربت و مظلومیت امام حسن(ع) را یکی از علل صلح اجباری امام دانست و گفت: امام هیچ یاری نداشتند چراکه اطراف ایشان را افراد سودجو فراگرفته بودند که برخی تعصب بر قوم و قبیله داشته و برخی دشمن معاویه بودند وگرنه اعتقادی به امامت امام حسن(ع) نداشتند.
چرا امام حسن(ع) مجبور به صلح شدند؟
چرا امام حسن(ع) مجبور به صلح شدند؟
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی عصر امروز در محفل عزاداری که در صحن صاحب‌الزمان(عج) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) مجبور به صلح با دشمن شدند، اظهار کرد: امام هیچ یاری را نداشتند که بتوانند مقابل معاویه ایستادگی کنند، اطراف ایشان را افراد سودجو فراگرفته بودند برخی از این افراد تعصب بر قوم و قبیله داشتند و برخی دشمن معاویه بودند وگرنه اعتقادی به امامت امام حسن(ع) نداشتند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه همه می‌دانستند امام حسن(ع) سفره‌دار مدینه هستند و با همه با کرامت برخورد می‌کنند در مدینه توهین‌های عجیب و غریب به امام دوم شیعیان صورت می‌گرفت.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: در مورد غربت و مظلومیت امام حسن(ع) همین بس است که ایشان به دست همسرشان به شهادت رسیدند این درحالی‌ است که همسر امام حسین(ع) روزها در عزای همسر خود در آفتاب سوزان به سوگ نشستند.

وی به یکی دیگر از علل صلح امام حسن(ع) اشاره کرد و ادامه داد: امپراطور روم شرقی دشمن قسم خورده اسلام بود که در زمان امام علی(ع) مکان‌های زیادی را از دست داده بود، اگر یک جنگ داخلی صورت می‌گرفت این امپراطوری حمله و همه مسلمانان را قتل عام می‌کرد همانطور که به برخی از مناطق بلاد مسلمین هجوم برده و همه را کشتند.

مؤمنی ادامه داد: امام مجتبی(ع) در سخنان مختلف مردم را به یکدلی و یک رنگی دعوت می‌کردند اما در نهایت مردم با یکدیگر به دعوا و درگیری می‌پرداختند.

وی گفت: در صلح‌نامه امام حسن(ع) آمده است که معاویه باید بر اساس قرآن و سنت پیامبر عمل کند و بعد از خود جانشینی تعیین نکند مگر امام حسن(ع)، بیت‌المال کوفه باید در اختیار امام حسن(ع) باشد و معاویه امکان دخالت در این موضوع را ندارد، تبعیض نژادی باید از بین برود و همه از بیت‌المال بهره‌مند شوند و در نهایت معاویه باید سب و لعن به علی(ع) را از منبرها و مأذنه‌ها جمع کند که متأسفانه این سب و لعن تا دوران امام باقر(ع) ادامه داشت.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اینکه امروزه به برخی از بزرگان توهین و جسارت می‌کنند از قدیم بوده است فقط شیوه و نوع آن فرق کرده، دشمن بدون اطلاع مردم فضا را غبارآلود و شبهه‌آمیز می‌کند و در فضای شبهات نیز فتنه ظهور و بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه صلح خوب است اما باید بر اساس اصول و ارزش‌ها باشد، گفت: قرار نیست به اسم صلح به دشمن امتیاز دهیم و از اصول عقب‌نشینی کنیم.

مؤمنی یادآور شد: در زمان پیامبر اسلام(ص) نیز صلح‌هایی داریم که وقتی طرف مقابل صلح را شکست و نسبت به عهد و پیمان بدعهدی کرد پیامبر دستور به اعدام طرف مقابل می‌داد؛ امام حسن علیه‌السلام نیز صلح کردند اما از باورها و اصول عقب‌نشینی نکردند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgzz9qnak9zw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما