دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : 100365
منبع : قم نیوز

نظارت بر عملکرد کارکنان موقوفات ضروری است

قم نيوز : تولیت حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه نظارت بر عملکرد کارکنان موقوفات ضروری است، گفت: زیرا عده‌ای از روی عمد و برخی هم از روی جهل نسبت به موضوع وقف غفلت می‌کنند.
نظارت بر عملکرد کارکنان موقوفات ضروری است
نظارت بر عملکرد کارکنان موقوفات ضروری است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار مدیرکل و جمعی از مسئولان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با بیان اینکه وقف دارای ارزش‌های دینی و اخلاقی بسیاری است، گفت: وقف از بین برنده آسیب‌هایی از جمله بی‌تفاوتی است و موجب افزایش همبستگی در جامعه اسلامی می‌شود.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه وقف باید عام‌المنفعه باشد، افزود: وقف موجب ارتقای روحی و معنوی انسان می‌شود و در حقیقت یک صدقه جاری برای انسان است.

وی تاکید کرد: در دوران حکومت اسلامی وقف دارای سامان شد درحالی‌که قبل از این حکومت وقف‌خواری و تضعیف وقف وجود داشته است، هر چند هنوز این موارد گاهی مشاهده می‌شود.

آیت الله سعیدی گماشتن فردی به‌عنوان ناظر بر وقف را یک امر جاری دانست و گفت: این فرد باید به اجرای نیت واقف نظارت کند؛ ناظرانی باید باشند که بر عملکرد کارکنان مرتبط با وقف نظارت کنند چراکه عده‌ای از روی عمد و برخی هم از روی جهل نسبت به موضوع وقف غفلت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ موقوفه با بیش از ۱۷ هزار رقبه در استان قم وجود دارد، گفت: در برخی از این موقوفات متولیانی حضور دارند که به دنبال تلاش برای اجرای نیات واقفان هستند و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه نیز نظارت بر این متولیان را دنبال می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه متولیان موقوفات در قم کار را به خوبی دنبال می‌کنند، افزود: امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تاکید بر عمل به نیت واقف داشته‌اند و این تاکیدات نیز همیشه مورد توجه بوده و هست.

وی از سوق دادن وقف‌های جدید به سمت وقف‌های علمی یاد کرد و ادامه داد: باید از ناحیه وقف برای حرکت‌های علمی منابع پایدار ثابت محقق شود و در این راستا ما پیگیر مطالبات مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه گسترش وقف‌های علمی هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بسیاری از موقوفات اختصاص به کمک به بیماران، سالمندان و زندان دارد، گفت: علاوه بر در اختیار قرار دادن فضاهای مختلف امامزادگان به موضوع بهداشت و درمان، تلاش کرده‌ایم تا در همه عرصه‌ها بتوانیم همیار قشر درمان و بهداشت باشیم که یکی از آن‌ها توزیع بسته‌های معیشتی بود.

اسکندری از شناسایی خانواده‌های نیازمند استان قم و تدوین یک بانک اطلاعاتی گسترده خبرداد و افزود: در مرحله نخست توزیع بسته‌های غذایی را رقم زدیم اما در مرحله دوم بن‌های خرید را در اختیار نیازمندان قرار دادیم.

وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی رایگان به نیازمندان به ویژه در روستاهای محروم ادامه داد: داروهای مورد نیاز افراد کم‌بضاعت را تهیه کرده و در اختیار آن‌ها قرار دادیم و همچنین برخی از بیمارستان‌ها تجهیزاتی را نیازمند بودند که در تهیه این تجهیزات مشارکت کردیم.

اسکندری از آزادی زندانیان جرائم غیرعمد یاد کرد و گفت: به‌عنوان نمونه در میلاد حضرت زهرا (س) توانستیم آزادی ۱۰ نفر از بانوان زندانی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه تبیین ارزش و جایگاه وقف و تشویق مردم به سمت این فرهنگ دینی نیازمند مشارکت بزرگان دینی است، افزود: در سال ۹۹ بیش از ۱۹ میلیارد تومان در حوزه مقابله با آسیب‌های ناشی از کرونا هزینه کردیم و در سال جاری نیز این نوع کمک‌ها را دنبال می‌کنیم.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdccexqsp2bqx18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما