قم نيوز : عضو خبرگان رهبری در همایش بین‌المللی حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در غرب آسیا گفت: عالمان دینی باید با تمسک به قرآن کریم و عترت راه‌حل‌های جدید ایجاد کرده تا بشریت از مخاصمات نجات پیدا کند.
علمای دینی با تمسک به قرآن کریم و عترت برای نجات بشریت از مخاصمات راه حل ارائه دهند
علمای دینی با تمسک به قرآن کریم و عترت برای نجات بشریت از مخاصمات راه حل ارائه دهند
به گزارش قم نیوز همایش بین‌المللی حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا " نکوداشت سردار سلیمانی" عصر امروز در تالار شیخ مفید برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ عسکر دیرباز عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش، اظهار داشت: این همایش حاصل چندین ماه تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولین دانشکده حقوق و رئیس این دانشکده است.

وی افزود: سال‌های گذشته دکتر فضائلی در سخنانی گفت که در زمینهٔ بین‌المللی امت اسلامی و کشورمان فعالیت‌های خوبی انجام داده است ولی ازنظر حقوق بین‌الملل و ازمنظرحقوقی جای بیشتر برای فعالیت وجود دارد.

رئیس دانشگاه قم بابیان اینکه عالمان در ایران و عراق باید دست در دست یکدیگر ادبیات مرتبط با حقوق بین‌الملل به‌خصوص از منظر اسلامی را غنا ببخشند، گفت: ازنظر حقوق بین‌الملل باید هم‌فکری‌ها سبب غنای آن شود و عزیزانی که در این همایش شرکت کردند به‌خصوص دکتر قاسمی و دکتر فضائلی درزمینهٔ مسائل اسلامی در بعد تخصص خود صاحب‌نظر بوده و از منظر اسلامی نگاهی به این مسائل و مخاصمات مسلحانه داشته باشند.

رئیس همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا  تصریح کرد: دین مقدس اسلام و قرآن کریم وسنت شریف رسول خدا و آنچه از آثار و تعالیم خاندان رسول خدا به یادگار مانده است اقیانوس بی‌کرانی است، هنگامی‌که مسائل جدید و مستحدثه در ابعاد مختلف به وجود می‌آید شاهد این موضوع هستیم که اندیشمندان اسلامی به کمک این اقیانوس بی‌کران می‌توانند افق‌هایی درزمینهٔ مسائل مختلف در ارتباط با مخاصمات مسلحانه افق‌ها و راه‌حل‌های جدیدی باز کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عالمان دینی و متخصصین امور بین‌الملل باید با تمسک به قرآن کریم و عترت که منبع و اقیانوس بی‌کران و یادگار رسول خدا است راه‌حل‌های جدید ایجاد کرده و بشریت از مخاصمات نجات پیدا کند و افراد بی‌گناهی که درگیر جنگ‌ها هستند مصونیت پیداکرده و این مطلب در نهادهای بین‌المللی تثبیت شود، کشورهای مختلف به این موضوع گردن نهند که در جنگ‌ها به یک سری اصول پایبند باشند و از آن تخطی نکنند.

  گروه‌های تروریستی پدیده شوم بیست‌ساله در منطقه هستند  

مصطفی فضائلی دبیر همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه نیز در این همایش بیان کرد: دانشگاه قم نخستین مرکز عالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس و بنیان آن با رشته حقوق شکل گرفت.

وی افزود: دانشگاه  قم به‌تازگی چهل‌سالگی خود را پشت سر گذاشته و همچنان مرکز علمی جوان است، تلاش‌های گسترده آموزشی و پژوهشی در دانشکده حقوق این دانشگاه صورت گرفته و ازجمله دانشکده‌های برتر حقوق است.

دبیر همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه بیان کرد: گروه حقوق بین‌الملل این دانشگاه از سال 1388 تشکیل و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت خود را آغاز و در سال 1395 اقدام به پذیرش دانشجو در دکتری بین‌الملل کرد.

فضائلی عنوان کرد: سال 1394 ایده برگزاری سلسله نشست‌های ایران و حقوق بین‌الملل توسط دانشکده حقوق مطرح شد و امروز شاهد برگزاری دومین همایش بین‌المللی حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا هستیم.

وی افزود: پدیده منازعات مسلحانه واقعیت تلخ دهه‌های اخیر در منطقه ما است و گویا بخشی از زندگی مردم منطقه شده است، این پدیده از ابعاد مختلف امنیتی و سیاسی و اجتماعی قابل‌بررسی است، این همایش در راستای بررسی ابعاد حقوقی منازعات منطقه برگزارشده است.

دبیر همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه بیان کرد: این رویداد علمی باید باهم افزایی اندیشه‌ها و ارائه نظرات و راهکارهای مفید گامی هرچند کوتاه در کاهش مشکلات بشر امروزی باشد، پدیده شومی که منطقه را ناامن کرده پدیده تروریست است که با مخاصمات مسلحانه درآمیخته است،کشور افغانستان به مدت دو دهه شاهد این دو پدیده شوم است.

فضائلی عنوان کرد: همایش بین‌المللی حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه غرب آسیا در چهار محور برگزار می‌شود که بیش از 130 مقاله از داخل و خارج به دبیرخانه این همایش ارسال‌شده است، 60 درصد آثار رسیده داخلی و 40 درصد آثار خارجی است، از 130 مقاله 67 مقاله پذیرفته شد که 20 مقاله ازنظر کمیته علمی همایش جهت ارائه شفاهی دعوت شد.

وی بابیان اینکه همه مقالات پذیرفته‌شده در مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسید، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود که برخی از مقالات در مجلات علمی چاپ شود، از همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و نهادهایی که در برگزاری این همایش تلاش کردند تشکر می‌کنم، از همکاران خود در حقوق بین‌الملل به‌خصوص سید یاسر ضیایی دبیر کمیته اجرایی همایش تشکر ویژه دارم.

  سردار سلیمانی با ایجاد وحدت از فروپاشی و اختلاف عراق و سوریه جلوگیری کرد  

غلامعلی قاسمی دبیر شورای سیاست‌گذاری همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا نیز در این همایش اظهار داشت:  نقش سردار شهید سلیمانی درزمینهٔ امنیت منطقه‌ای از زاویه ارزش‌های اسلامی و انقلابی قابل‌توجه است.

وی افزود: راهبری و فرماندهی عملیاتی مبارزه با گروه تروریستی داعش یکی از محورهای فعالیت‌های شهید سلیمانی بود که در این زمینه نیروهای مردمی عراق تحت عنوان حشدالشعبی را سازمان‌دهی و هدایت کرد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا بیان کرد: سردار سلیمانی تأمین و پشتیبانی سیاسی و اطلاعاتی مبارزه ملت و دولت عراق علیه تروریست به نمایندگی از جمهوری اسلامی را بر عهده داشت.

قاسمی بابیان اینکه اگر در عراق و سوریه فروپاشی به‌صورت کامل انجام می‌شد آثار آن به کشورهای دیگر می‌رسد، گفت: یکی از خدمات سردار سلیمانی حمایت از دولت عراق و سوریه و مقابله با فروپاشی این کشورها و همچنین حمایت از اقلیت‌های قومی و نژادی است، حمایت از آثار و اماکن فرهنگی و عبادی در عراق و سوریه ازجمله مراکز عبادت مسلمانان و مساجد و مراکز مقدس شیعیان ازجمله اقدامات سردار سلیمانی بود چون داعش به دنبال تخریب اماکن دینی و مذهبی بود و حاج قاسم به مقابله با اهداف دشمن پرداخت.

دبیر شورای سیاست‌گذاری همایش حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه غرب آسیا ادامه داد: مبارزه و استقامت و حضور شهید سلیمانی در عراق و سوریه از فروپاشی و اختلاف سنگین در امت اسلام جلوگیری کرد، در کنار مرجعیت بی‌بدیل شیعه در عراق نقش سردار سلیمانی ویارانش قابل‌توجه است.

وی افزود: گروه‌های غیر شیعه ازجمله کردها و سنی‌ها با سردار سلیمانی جلسات برگزار می‌کردند و حاج قاسم با گفت‌وگو با آن‌ها در راستای تفاهم و وحدت تلاش می‌کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: پس‌ازاینکه سلطه حکومت طالبان شکست خورد همه گروه‌ها و اقوام و مذاهب در افغانستان جمع شدند و اقدام به برگزاری اجلاس کردند و سردار سلیمانی اقدامات زیادی برای ایجاد دولت و ساختار رسمی برای کشور افغانستان کرد، هر جا می‌گوییم سردار سلیمانی در اساس جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و همه نظام است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcj8yeviuqeyxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما