قم نيوز : مقامات حزب‌الله می‌گویند که تیراندازی به سوی تجمع مسالمت‌آمیز در مقابل کاخ دادگستری لبنان به دستور و با برنامه سفارت آمریکا در بیروت صورت گرفت تا لبنان بار دیگر وارد جنگ داخلی شود.
از جنایت صبرا و شتیلا تا کاخ دادگستری لبنان؛ عاملان تیراندازی بیروت چه کسانی بودند؟
از جنایت صبرا و شتیلا تا کاخ دادگستری لبنان؛ عاملان تیراندازی بیروت چه کسانی بودند؟
به گزارش قم نیوز با افزایش تعداد شهدای حادثه روز پنج‌شنبه در مقابل کاخ دادگستری بیروت در منطقه «الطیونه» بیروت به هفت تن که ۶۰ مجروح نیز در پی داشت؛ کاربران لبنانی در شبکه‌های اجتماعی هشتگ #کمین_قوات_الغدر و #شهداء_غدر_القوات را در سطح وسیعی بازنشر کرده و خواستار محاکمه عاملان حمله شدند. اشاره کاربران به شبه‌نظامیان حزب «القوات اللبنانیه» به سرکردگی «سمیر جعجع» است که از سوی حزب‌الله و جنبش امل به عنوان عاملان تیراندازی معرفی شده‌اند.

هواداران حزب‌الله و جنبش امل روز پنج‌شنبه در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌ بودند و به شکل مسالمت‌آمیز تجمع خود را شکل دادند که به یکباره با تیراندازی افراد ناشناس از بالای پشت بام‌ها مواجه شدند. نیروهای امنیتی لبنان تاکنون ۱۹ نفر را در رابطه با این حادثه دستگیر کرده‌اند، ۱۷ تن از آن‌ها لبنانی و دو تن دیگر از اتباع سوریه هستند.

حزب‌الله و جنبش امل پس از حوادث منطقه «الطیونه» در بیانیه‌ای اعلام کردند: «تعرض مسلحانه علیه اعتراض مسالمت‌آمیز را گروه‌های وابسته به حزب القوات اللبنانیه(به ریاست سمیر جعجع) انجام داده‌اند. این گروه‌ها در محله‌های مجاور و بر بام ساختمان‌ها مستقر شدند و تیراندازی مستقیم را آغاز کردند».

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ «گروه‌های حزب القوات عامدانه کشتار به راه انداختند و در نتیجه، این تعداد افراد شهید و مجروح شدند. تحریک‌کنندگان، این عملیات عامدانه را از اتاق‌های سیاه مدیریت کردند. آ‌ن‌ها باید محاکمه شوند و بایستی اشد مجازات‌ علیه آن‌ها اعمال شود».

سمیر جعجع نیز یک روز قبل از تجمع هواداران مقاومت لبنان در مقابل کاخ دادگستری در یک کنفرانس خبری در منطقه «معراب» از هواداران خود خواسته بود تا برای مقابله با حزب‌الله به خیابان‌ها بریزند و برای رویارویی آماده باشند.

او دیروز نیز در پاسخ به بیانیه حزب الله و جنبش امل هرچند تلاش کرد تا هواداران خود را از تیراندازی به سوی تجمع‌کنندگان منطقه الطیونه مبری کند، اما بار دیگر مدعی شد که خود حزب‌الله عامل اصلی آن رویداد بود و ادعا کرد که اگر حزب‌الله به تحریکات خود ادامه نمی‌داد چنین حادثه‌ای رخ نمی‌داد.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار لبنان نیز نوشت که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان با «سمیر جعجع» تماس گرفته و از او خواسته است تا به «بازی‌هایش» پایان دهد.

الاخبار به نقل از منابع مطلع در کاخ ریاست‌جمهوری «بعبدا» نوشت که میشل عون پس از حادثه خونین «الطیونه» با سمیر جعجع تماس گرفته و به شدت از اقدام نیروهای القوات اللبنانیه شکایت کرده و جعجع نیز در پاسخ اصرار کرده که او مسئولیتی در این قبال ندارد و و ادعا کرده که عاملان تیراندازی افراد عادی بودند و در این هنگام میشل عون با عصبانیت به او می‌گوید که «بازی‌هایش» را تمام کند.

در این راستا کاربران لبنانی نیز در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر شهداء و همچنین تصاویر سمیر جعجع، با درج هشتگ‌هایی، القوات اللبنانیه را به خیانت به وطن متهم کردند.



سفارتخانه آمریکا، صحنه‌گردان فاجعه
دیروز عصر نیز تشییع پیکر شهدای الطیونه با حضور گسترده مردم و شخصیت‌ها و مقامات لبنانی برپا شد.  «هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان نیز بر پیرکر شهدا نماز خواند.

او نیز به در سخنانی گروه «القوات اللبنانیه» به سرکردگی سمیر جعجع را عامل و سفارتخانه آمریکا را در پشت صحنه حمله معرفی کرد و گفت:  «حزب القوات اللبنانیه خواست لبنان را به آن جنگ داخلی پلید بازگرداند. این حزب عامل این کشتارهاست و با آن رشد می‌کند. حزب القوات اللبنانیه به ازای یک مشت پول به خواسته‌ آمریکایی‌ها پاسخ مثبت می‌دهد».

هاشم صفی‌الدین افزود: «آنچه روز گذشته شاهدش بودیم، یک قسمت از اقداماتی بود که سفارت آمریکا در لبنان آن را مدیریت می‌کند و برخی طرف‌های عربی آن را تأمین مالی می‌نمایند».

وی در بخش دیگری همچنین اعلام کرد: «ما نه به جنگ مذهبی کشیده خواهیم شد و نه جنگی داخلی؛ اما نمی‌توانیم اجازه دهیم خون شهدایمان پایمال شود».

از صبرا و شتیلا تا کاخ دادگستری لبنان
سمیر جعجع نام آشنایی برای لبنانی‌هاست و او را با حزب مسیحی فالانژها در جنگ داخلی ۲۰ ساله لبنان (۱۹۷۵-۱۹۹۵) می‌شناسند. جعجع که از جوانی وارد حزب فالانژها یا همان «القوات اللبنانیه» شده بود، به سرعت در این گروه نظامی رشد کرد و در طول جنگ داخلی فرماندهی این شبه‌نظامیان را در دست داشت.

سمیر جعجع و حزب فالانژها عموما یادآور کشتار و جنایت‌های متعدد در جنگ داخلی و همچنین همکاری گسترده با رژیم صهیونیستی در دوره اشغال لبنان هستند.

- کشتار «عین الرمانه»؛ شلیک به سوی اتوبوس حامل اعضای جبهه آزادیبخش فلسطین در ۱۳ آوریل ۱۹۷۵ با ۲۷ کشته

- یورش به شهرک «اهدن» در ۱۳ جولای ۱۹۷۸ با ۳۳ کشته

- جنایت صبرا و شتیلا  با یورش به اردوگاه صبرا و شتیلا و کشتار آوارگان فلسطینی به دستور رژیم صهیونیستی که از ۱۶ الی ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ طول کشید و بین ۷۰۰ الی ۳۵۰۰ مرد و زن و پیر و کودک در این جنایت سلاخی شدند. آریل شارون به عنوان وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی (معروف به قصاب صبرا و شتیلا) دستور این کشتار را صادر کرده بود.

- جنایت روستای الصفره، در ۷ جولای ۱۹۸۰ با ۸۳ کشته

- ربایش دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران؛ (حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او «سیدمحسن موسوی»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان») سمیر جعجع در سال ۱۳۸۵ در مصاحبه با روزنامه السفیر لبنان اعتراف کرد که عناصر فالانژیست در چهارم جولای ۱۹۸۲ (۱۴ تیر ۱۳۶۱) در یک مقر ایست و بازرسی در منطقه «البربره» در شمال بیروت آنان را دستگیر کرده‌اند. او ادعا کرد که عناصر تحت امر او دیپلمات‌های ایرانی را در ساحل لبنان تیرباران کرده‌اند. ادعایی که هنوز از سوی مقامات ایرانی و لبنانی تأیید نشده است.

«سمیر جعجع» یک سال قبل از پایان نهایی جنگ داخلی در سال ۱۹۹۴ برای ده‌ها جنایات خود دادگاهی شد. هرچند از اتهام بمب‌گذاری در کنیسه «سیدة النجاة» در کسروان حکم تبرئه گرفت اما به جرم ترور «رشید کرامی» نخست‌وزیر اسبق لبنان و «دانی شمعون» رئیس حزب «الوطنیین الاحرار» و ترور «طونی فرنجیه» پسر سلیمان فرنجیه رئیس ‌جمهور اسبق لبنان و خانواده‌اش در جنایت «اهدن» حکم اعدام گرفت. اما «الیاس الهراوی» رئیس‌جمهور وقت لبنان حکم اعدام را به حبس ابد تغییر داد. گروهک «القوات اللبنانیه» نیز منحل شد.

با تمامی این اوصاف با خروج ارتش سوریه از لبنان در سال ۲۰۰۵، پارلمان وقت که در فضای ضد سوری به سر می‌برد حکم به آزادی «سمیر جعجع» و بازگشت وی به فعالیت‌های سیاسی داد و او که تا پای چوبه دار رفته بود در سال ۲۰۱۴ برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندید شد.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdch-vnzw23nvkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما