قم نيوز : عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تبدیل نیازهای روز قوه مقننه و مجریه به موضوعات روز اندیشکده‌های حوزوی به منظور طراحی و ارائه پاسخ، گفت: فرایند ریل‌گذاری دینی مسیر دولت در حال حاضر از دل حوزه خارج نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از قواعد و سیاست‌های کشور منشا دینی ندارد.
اندیشکده‌های حوزوی نیازهای روز دولت و مجلس را در دستور کار قرار دهند/ بسیاری از قواعد کشور منشا دینی ندارد
اندیشکده‌های حوزوی نیازهای روز دولت و مجلس را در دستور کار قرار دهند/ بسیاری از قواعد کشور منشا دینی ندارد
به گزارش قم نیوز سید محسن دهنوی عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش حوزه در تامین زیرساخت‌های فکری دولت عنوان کرد: حوزه علمیه به عنوان نهاد اندیشه‌ای و فکری که فهم عمیق و اجتهادی از دین دارد می‌تواند با پیشنهاد بسته‌های سیاستی و قانونی و همچنین ریل‌گذاری بر مبنای دینی مسیر دولت را به گونه‌ای مشخص کند که بسته‌های اجرایی کشور بر اساس عقاید و اصول دینی پیش رود.

وی اضافه کرد: فرایند ریل‌گذاری دینی مسیر دولت در حال حاضر از دل حوزه خارج نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از قواعد و سیاست‌های کشور منشا دینی ندارد.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار از حوزه این است که مبانی دینی را به مباحث کاربردی جامعه تبدیل کند و بر این اساس پاسخگوی نیازهای روز جامعه، دولت  و مجلس باشد.

دهنوی تصریح کرد: حوزه می‌تواند با پیشنهاد بسته‌های سیاستی، اجرایی و قانونی به دولت و مجلس کمک کند که فرایندهای اجرایی کشور رنگ و بوی دینی واقعی بگیرد نه اینکه در حد حرف، کارهای نمادین و حفظ ظاهر باشد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ارتباط حوزه با نهادهای تصمیم‌گیر کشور مانند مجلس و دولت، فعالیت در قالب نشست‌هایی مانند رویداد دین و حکمرانی است که همانند سراسر جهان با محوریت اندیشکده‌ها صورت می‌گیرد.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: کار اندیشکده‌ها این است که از یک سمت به مبانی علمی متصل هستند و نیازهای روز جامعه در قالب مسئله کاری در دستور کار آن‌ها قرار می‌گیرد و سپس بسته‌ها و پاسخ‌هایی برای این نیازها ارائه می‌شود.

دهنوی توسعه و افزایش اندیشکده‌های حوزوی را ضروری برشمرد و گفت: این اندیشکده‌ها باید در حوزه‌های علمیه قم باشند ولی دستورکار آن‌ها از سوی دولت و مجلس بیاید؛ یعنی نیازهای قوه مقننه و مجریه تبدیل به موضوعات روز اندیشکده‌ها شود تا در نهایت پاسخی برای آن‌ها طراحی و ارائه شود.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcbggb80rhbgzp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما