قم نيوز : رئیس مجلس گفت: در قانون حمایت از جمعیت و خانواده، خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند.
خانواده‌ها در قانون حمایت از جمعیت در اولویت تسهیلات مختلف قرار دارند
خانواده‌ها در قانون حمایت از جمعیت در اولویت تسهیلات مختلف قرار دارند
به گزارش قم نیوز محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز سه شنبه 11 آبان ماه گفت: امروز مفتخریم که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح تعالی جمعیت و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال گذشته یک بار دیگر تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده علیرغم تاکیدات فراوان ایشان عملا نتایج چشمگیر و موثری نداشته است و همین دلیل حمایت از خانواده و رسیدگی به دغدغه‌های آنها در تمامی حوزه‌ها از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون توسط دولت به بخشی از این اهداف دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی خانواده و منافع آن در اولویت است و سیاست‌گذار موظف است که منابع خود را برای حمایت از خانواده‌ها به کار گیرد. با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و تسهیلات شغلی قرار می‌گیرد و در یک جمع‌بندی می‌توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.

قالیباف خاطرنشان کرد: در این قانون احکام روشنی صادر شده است که با اجرایی شدن آنها توسط دولت مردم عزیزمان تأثیرات آنها را به طور ملموسی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.

رئیس مجلس اظهار داشت: تلاش مجلس بر این است که در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری طوری تدبیر شود که جامعه بیش از دهه‌های اخیر دوستدار فرزندآوری و خانواده باشد و خانواده کماکان محوریت خود را به عنوان مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده جامعه ایرانی و اسلامی حفظ کند.

وی افزود: مجلس یازدهم بر این باور است که مسائل مربوط به خانواده و جمعیت مسأله‌ای چند بعدی و وابسته به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است.

قالیباف خاطرنشان کرد: عزم این مجلس بر آن است که از پنجره جمعیتی باز کنونی در کشور علیرغم فرصت‌سوزی‌های گذشته بهره لازم را ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امید است که در کنار تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم به عنوان موثرترین راهبرد دولت طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از بازوهای حمایتی حل این بحران در کشور باشد که با برطرف کردن حداقل بخشی از موانع بالفعل فرزندآوری جوانان اولا به تشکیل خانواده و ثانیا به پایداری بیشتر خانواده‌ها کمک کند.

وی افزود: مجلس به طور شفاف به دنبال آن است که حمایت لازم را از خانواده‌هایی که عدم وجود تسهیلات و حمایت‌های کافی مانع تحقق خواست آنها برای فرزندآوری شده است، پیش بینی کند. بر اساس یکی از گزارش‌های پژوهشکده‌های آمار تعداد فرزندان دلخواه زنان متاهل در بازه سنی 15 تا 49 سال حدود سه فرزند بوده است و این بدان معناست که در شرایط فعلی میان تعداد فرزندان دلخواه و نرخ باروری فاصله معنی‌دار حتی تا دو برابر وجود دارد و مادران علیرغم میل به فرزندآوری به دلیل حمایت‌های ناکافی، بی‌توجهی سیاست‌گذاران و فشارهای اجتماعی و اقتصادی از آوردن فرزند بیشتر پرهیز می‌کنند.

قالیباف خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن مشوق‌های لازم برای رساندن تعداد فرزندان موجود به تعداد دلخواه مادارن اقدامی ضروری و در جهت کمک به تحقق خواسته‌های خانواده‌هاست، نه تحمیل خواسته‌های دیگران بر آنها.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این طرح تلاش شده است که با پیش بینی‌های لازم خواسته‌های خانواده‌ها و مادران را در اولویت قرار دهیم. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که روز گذشته توسط شورای نگهبان به تایید نهایی رسید، در زمان طولانی و با حضور کارشناسان متعدد در حوزه‌های کاری گوناگون به سرانجام رسیده است.

وی افزود: با تصویب این قانون گام موثری در راستای ریل‌گذاری قانونی در جهت حمایت از خانواده و در اولویت قرار گرفتن نیازهای آنها برداشته شده است و با اجرای مؤثر آن توسط دولت محترم گام عملی در راستای حمایت از منافع خانواده‌ها برداشته خواهد شد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در پایان لازم است از رئیس جمهور محترم جهت حضور میدانی و پیگیری مشکلات مردم در منطقه زلزله‌زده و محروم اندیکا در استان خوزستان تقدیر و تشکر کنم و در سه منطقه زلزله‌زده بازُفت در استان چهارمحال و بختیاری، منطقه محروم اندیکا در استان خوزستان و منطقه محروم بجنورد در استان خراسان شمالی، همان طور که پس از وقوع زلزله در این مناطق تاکید کردم نیازمند حمایت‌های فوری هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دولت انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر حمایت‌های لازم به خصوص جهت بازسازی مناطق مسکونی و مسیرهای مواصلاتی به این مناطق به انجام برسد و دغدغه‌های مردم در این خصوص رفع شود.

وی افزود: کمیسیون‌های عمران و کشاورزی مجلس با پیگیری شبانه‌روزی و حضور میدانی در مناطق زلزله‌زده گزارش‌های تخصصی و مصوبات خود را برای رفع مشکلات مردم تدوین کرده‌اند و نتیجه این نظارت‌های میدانی روز گذشته با حضور وزرا و مسئولین مربوطه پیگیری شده است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdchwvnzx23nvqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما