سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : 100937

سالانه سه‌هزار و ۵۰۰ تن کلزا در قم تولید می‌شود

قم نيوز : معاون امور بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:سالانه در استان قم بیش از سه‌هزار و ۵۰۰ تن کلزا تولید می‌شود که این میزان با توجه به وضعیت آب‌وهوایی قم، قابل توجه‌است.
سالانه سه‌هزار و ۵۰۰ تن کلزا در قم تولید می‌شود
سالانه سه‌هزار و ۵۰۰ تن کلزا در قم تولید می‌شود
به گزارش قم نیوز محمد علی سلامی معاون امور بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به این میزان تولید کلزا در استان می‌توان گفت برای هر شهروند قمی به طور میانگین سالانه ۲ لیتر روغن بدست می‌آید که با توجه به مصرف جهانی سالانه ۳ لیتر روغن برای هر فرد، عدد قابل قبولی‌است.

 معاون امور بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: کشت کلزا در قم بر اساس تحقق راهبرد تغییر الگوی کشت و در راستای کمک به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور صورت می‌گیرد و این استان با وجود محدودیت در منابع آبی و شرایط خاص جغرافیایی، تاکنون توانسته نقش موثری در تامین امنیت غذایی مردم داشته باشد.

او ادامه داد: کشاورزان قمی نیز در زمینه گسترش کشت کلزا در این استان برای کمک به خودکفایی کشور در تولید محصول‌های غذایی، نهایت همکاری را با سازمان جهاد کشاورزی قم دارند و هر سال بخش قابل توجهی از مزارع خود را به کشت این محصول راهبردی اختصاص می‌دهند.

سلامی با بیان این که استفاده از ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی قم ازجمله راهبرد‌هایی است که برای کشت کلزا دنبال می‌کنیم، گفت: طی سال‌های اخیر توجه کشاورزان قمی به کشت کلزا افزایش یافته‌است و بیش از ۵۰۰ بهره‌بردار در مناطق مختلف استان به تولید این محصول راهبردی می‌پردازند.

 معاون امور بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین با اشاره به مزایای توسعه کشت کلزا در مزارع استان، ادامه داد: با توجه به الگوی کشت زراعی استان و نیاز مبرم به تولید محصول جو بسیاری از اراضی قم همه ساله به کشت این محصول اختصاص می‌یابد که این امر باعث طغیان علف هرز‌های سمج از جمله جو دره و افزایش بیماری لکه برگی در این مزارع می‌شود که در همین رابطه و به‌منظور بهبود تناوب زراعی و همچنین کنترل علف‌های هرز علاوه بر توسعه استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت گیاه کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته‌است.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdchxvnzq23nvwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما