قم نيوز : آیت الله اعرافی گفت: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام و شخصیتی برآمده از معارف ناب دینی است که قابل عرضه در پهنه جهانی است.
آیت الله اعرافی: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام است
آیت الله اعرافی: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام است
به گزارش قم نیوز آیت الله علی رضا اعرافی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم چهلمین سالگرد رحلت علامه طباطبایی و آغاز فعالیت‌های علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، گفت: با وجود اینکه علامه طباطبایی در ذیل مکتب صدرایی تعریف می‌شود اما نوآوری و ممیزهای زیادی دارد که یکی از ویژگی‌های مهم آن کاهش دادن ذوقیات در امور فلسفی است. در اندیشه علامه طباطبایی تقویت بعد برهانی و دقت‌های عقلی نمایان است.

به باور وی، رویکرد نظم ترتیبی، نظام وارگی و زنجیره سازی اندیشه و تفکر، فرزند زمانه خود بودن، نگاه نقادانه به اندیشه غربی، عدم توقف در فلسفه پیشین و امتداد بخشی به فلسفه با ورود به حوزه‌های جدید علمی، برخورداری از روش شناسی جامع عقلی و اجتهادی، داشتن تصویر دقیق از مسائل فلسفی، رویکرد سیاسی و اجتماعی و پایه‌ریزی مبنانی انقلاب اسلامی، مبانی فکری و سلوک عملی، شاگرد پروری، جامعیت علمی، ایفای نقش نقطه عطف در بین جریانات مختلف علمی، جریان سازی علمی و معرفتی، ایجاد تحول بنیادین و کیفی در تاریخ تفسیر قرآن کریم، رویکرد فرا حوزوی و برون آمدن از پوسته حوزه به سمت دانشگاه و نهاد بین الملل و نمادی از فضیلت‌های اخلاقی و ارزش‌های روحی و معنوی از ویژگی‌های مهم علامه سید محمدحسین طباطبایی است.

اعرافی یادآور شد: علامه طباطبایی شخصیتی است که در زمانه خود و معاصر زیست می‌کند و با حفظ اصول بنیادین و ریشه‌ای اسلامی، اندیشه خود را به پرسش‌ها و نظریات جدید معطوف کرده است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: علامه طباطبایی در مکتب فلسفی و فکری خود نه نگاه مطلقاً منفی به فلسفه و اندیشه غربی دارد و نه نسبت به آن دچار مرعوبیت می‌شود، بلکه با آشنایی کامل از تفکر غربی برخوردی عمیق و منصفانه با آن دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری یادآور شد: اندیشه علامه طباطبایی در پایه‌ریزی تئوری انقلاب اسلامی نقش بسزایی دارد و تئوری‌های بنیادین انقلاب اسلامی در تفسیر المیزان کاملاً نمایان است.

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی میراث دار بخش مهمی از علوم خاص حوزه‌های علمیه مانند علوم غریبه و مباحثی از این دست است که تاکنون به آنها توجه زیادی نشده است.

اعرافی یادآور شد: مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی اگر عزم خود را جزم کنند می‌توانند اندیشه علامه طباطبایی را ناظر به دنیای امروز جهان معاصر عرضه کنند و به گفتمان سازی بپردازند.

وی با اشاره به قرارگیری حوزه علمیه قم در یکصدمین سالگرد احیای آن توسط آیت الله حائری یزدی، افزود: دبیرخانه‌ای جهت معرفی آثار و خدمات حوزه طی یک قرن گذشته راه اندازی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علامه طباطبایی نمادی از اندیشه تابناک اسلام و شخصیتی برآمده از معارف ناب دینی است که قابل عرضه در پهنه جهانی است.

امام جمعه قم تصریح کرد: مجمع عالی حکمت اسلامی امروز به نهالی پر خیر و برکت و شجره طیبه ای تبدیل شده و اساتید بزرگواری در آن مشغول فعالیت‌های علمی و اخلاقی هستند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcg3q9qqak9zz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما