شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب : 101273

معاون بهداشت وزارت بهداشت: واکسن کرونا پولی نخواهد شد

قم نيوز : معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن رد پولی شدن واکسن کرونا، گفت: با اهتمام دولت، واکسن کرونا در دوز سوم هم برای مردم رایگان خواهد بود.
واکسن کرونا پولی نخواهد شد/ تعیین تکلیف سخنگوی ستاد ملی کرونا
واکسن کرونا پولی نخواهد شد/ تعیین تکلیف سخنگوی ستاد ملی کرونا
به گزارش قم نیوز کمال حیدری که جایگزین علیرضا رئیسی در معاونت بهداشت وزارت بهداشت شده است، به مهم‌ترین مسائل مبتلابه حوزه بهداشت پرداخت.

در بخش نخست گفتگو با معاون بهداشت وزارت بهداشت، به طرح سوالات کرونایی پرداختیم.

حیدری در پاسخ به این سوال که چرا ادعای علیرضا رئیسی معاون بهداشت سابق وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه در آبان آمار روزانه مرگ‌های کرونایی به زیر ۵۰ نفر می‌رسد، محقق نشد، گفت: صحبت‌های دکتر رئیسی دور از انتظار نبود، اما واقعیت این است که رفتار ویروس، رفتار عجیبی است.

وی ادامه داد: سویه های مختلف و قدرت بیماری‌زایی ویروس و همچنین، فقط موضوع مهار ویروس با واکسیناسیون نیست. بلکه بر می‌گردد به خیلی از مسائل فردی، مثل استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و…، که می‌تواند ما را در کنترل بیماری کمک کند. البته الان شرایط نسبت به چند ماه قبل خیلی بهتر شده اما متأسفانه میزان رعایت پروتکل‌ها خیلی پایین آمده و در عین حال، شاهد بازگشایی‌ها هستیم که می‌تواند ما را نسبت به وضعیت بیماری نگران کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا مرگ و میرهای روزانه از بخش‌های آی سی یو و مربوط به بیمارانی است که در پیک پنجم بستری شده‌اند یا خیر، افزود: بله، زیرا فاصله دو هفته‌ای بین بستری و مرگ و میر وجود دارد. البته شدت مرگ و میر پایین آمده است.

حیدری در واکنش به اجرای طرح هوشمند محدودیت‌ها، گفت: بنده به شدت نگران شرایط حال حاضر هستم و این موضوع فقط نظر شخصی است که نسبت به بازگشایی‌ها نگران هستم و همراهی زیادی در رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد. زیرا، انتظار داریم حالا که وضعیت بهتر شده و میزان ابتلاء و بستری‌ها و مرگ و میرها کمتر شده است، همگان نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل جدی باشند.

بنده به شدت نگران شرایط حال حاضر هستم و این موضوع فقط نظر شخصی است که نسبت به بازگشایی‌ها نگران هستم و همراهی زیادی در رعایت پروتکل‌ها وجود نداردوی با اشاره به بازگشایی مدارس، ادامه داد: اگر قرار است پروتکل‌ها رعایت نشود و همه دستگاه‌ها پای کار نیایند، نمی‌توان امیدوار بود شرایط کرونایی کشور بهتر شود. اگر واقعاً نظارت نکنیم و دستورالعمل‌ها را جدی نگیریم، هر آن ممکن است شرایط بدی را تجربه کنیم.

حیدری با طرح این نکته که باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم، در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی و دغدغه خود را در ستاد ملی کرونا مطرح کرده‌اید، گفت: ما در همه جلسات ستاد ملی کرونا، یکی از وظایفی که داریم، طرح مباحث پیشگیری و احتمالات است و همچنین ارائه راهبردهایی است که در کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹ بازگو می‌شود. بنابراین، به صراحت گزارش این نگرانی را به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌ایم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، مسئولیت رعایت پروتکل‌ها در مدارس را مسئول آموزشگاه دانست و افزود: کلاس‌ها باید با حداقل ظرفیت و رعایت پروتکل‌ها اعم از تهویه، ماسک و…، تشکیل شود. وظیفه اصلی رعایت پروتکل‌ها با وزارت آموزش و پرورش است، ما هم نظارت عالی داریم و اگر تخلفی صورت بگیرد، برخورد خواهد شد. در واقع، مدارس باید با اطلاع رسانی به بازرسان بهداشتی ما نسبت به حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس اقدام کنند.

وی در ارتباط با حضور تماشاگران فوتبال در ورزشگاه‌ها و کنترل‌هایی که می‌بایست صورت بگیرد، گفت: وزارت بهداشت، برای صدور مجوز بلیت فروشی برای ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه آزادی، شرایطی را تعیین کرده است که در صورت رعایت آنها، می‌توانند بلیت فروشی کنند.

واکسن کرونا پولی نخواهد شد/تعیین تکلیف سخنگوی ستاد ملی کرونا 

حیدری با عنوان این مطلب که فروش بلیت فقط برای کسانی است که دو هفته از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته باشد، افزود: مسئولان ورزشگاه آزادی می‌بایست نسبت به رعایت پروتکل‌ها اعم از اینکه تماشاگران ماسک زده باشند، فاصله گذاری رعایت شده باشد و ورود و خروج تماشاگران نیز کنترل شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است ظرفیت حضور تماشاگران افزایش یابد، بایستی شرایط مناسبی را به لحاظ رعایت پروتکل‌ها فراهم کنیم و این در حیطه مسئولیت دوستان در ورزشگاه آزادی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: باید ببینیم برای دیدارهای بعدی چه شرایطی در ورزشگاه آزادی فراهم خواهد شد و سپس برای تداوم حضور تماشاگران تصمیم بگیریم. زیرا، سلامت مردم برای ما مهم‌تر از تماشای مسابقات است.

حضور تماشاگران فعلاً برای ورزشگاه‌های روباز است و حضور تماشاگر در سالن‌های سرپوشیده و مسقف، ممنوع استحیدری با عنوان این مطلب که ما همچنان نگران موج جدید بیماری هستیم، تاکید کرد: حضور تماشاگران فعلاً برای ورزشگاه‌های روباز است و حضور تماشاگر در سالن‌های سرپوشیده و مسقف، ممنوع است.

وی در ارتباط با پیک جدید کرونا، گفت: فعلاً در شرایط موج ششم نیستیم، اما همیشه با یک تأخیر زمانی، بعد از کشورهای دیگر شاهد موج جدید بوده‌ایم. الان با توجه به انجام برنامه واکسیناسیون در کشور، نشان می‌دهد که ظاهراً ایمنی فراهم شده است. اما، به محض اینکه سویه جدیدی وارد شود به سرعت شایع می‌شود و آسیب می‌بینیم. باید بدانیم ویروس یک موجود زنده است و برای بقای خودش دست از تلاش بر نمی‌دارد. از همین رو، ما نگران نوجوانان و جوانانی هستیم که درگیر بیماری نشده‌اند و باید با احتیاط جلو برویم. من نگران گستره تجمع در مدارس هستم که اگر کوتاهی کنیم، از همین جا ضربه خواهیم خورد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص اینکه چرا پیک پنجم اینقدر سنگین و تلخ بود، افزود: شاید اگر واکسیناسیون زودتر اتفاق می‌افتاد، آسیب‌های پیک پنجم کمتر بود. زیرا، واکسیناسیون در دل پیک پنجم سرعت گرفت. از طرف دیگر، رعایت پروتکل‌ها به شدت نزول کرده بود و دلیل آن نیز، کاهش تاب‌آوری مردم بوده است.

آنچه در کشورهای اطراف ما دیده می‌شود، سویه جدیدی نیست. اما در کشورهای اروپایی حدود یک ماه است که شاهد روند افزایشی کرونا هستیموی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای اطراف ایران درگیر سویه های جدید شده‌اند یا خیر، اظهار داشت: آنچه در کشورهای اطراف ما دیده می‌شود، سویه جدیدی نیست. اما در کشورهای اروپایی حدود یک ماه است که شاهد روند افزایشی کرونا هستیم که امیدواریم همان جا مهار شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که ۱۸ درصد از جمعیت هدف کشور هنوز واکسن نزده‌اند، افزود: مطالعات نشان داده است که واکسیناسیون، تا ۹۰ درصد از میزان بستری‌ها و تا ۸۵ درصد از میزان مرگ و میر کم می‌کند. از این رو، لازم است حالا که کمبود واکسن نداریم، هموطنانی که هنوز واکسن نزده‌اند، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی گفت: ضمن اینکه برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز سوم واکسن نیز از چندی قبل در کشور شروع شده و کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص و همچنین افراد بالای ۶۰ سال در اولویت دریافت دوز سوم واکسن هستند.

حیدری در خصوص اینکه دوز سوم با واکسن‌های تولید داخل انجام خواهد شد یا واکسن‌های تولید داخل، گفت: فعلاً مشکلی به لحاظ تأمین واکسن وجود ندارد و نگرانی ما کسانی هستند که هنوز دوز اول را نزده‌اند. اما، اینکه برای دوز سوم بخواهیم از واکسن‌های تولید داخل یا وارداتی استفاده کنیم، بستگی به شرایط افراد دارد.

هیچ بحثی پیرامون پولی شدن واکسن کرونا برای دوز سوم مطرح نیست و همچنان برای مردم رایگان خواهد بودوی ضمن رد پولی شدن واکسن در دوز سوم تزریق، افزود: با توجه به اهتمام دولت، هیچ بحثی پیرامون پولی شدن واکسن کرونا برای دوز سوم مطرح نیست و همچنان برای مردم رایگان خواهد بود. هزینه‌های تولید واکسن در داخل کشور نیز توسط دولت پرداخت می‌شود و پولی از مردم دریافت نمی‌شود.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست بعد از رفتن آقای رئیسی از وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، این ستاد سخنگو داشته باشد، گفت: این موضوع را ستاد باید مشخص کند. صحبتی از سوی وزیر بهداشت مطرح نشده و اطلاع رسانی‌ها توسط ستاد ملی کرونا صورت می‌گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: توصیه من به هموطنانی که هنوز واکسن نزده‌اند، این است که اصلاً نگران نباشند و این موضوع شامل واکسن‌های تولید داخل نیز می‌شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbz8b8frhbg5p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما