قم نيوز : دور جدید مذاکرات رفع تحریمی از دو روز قبل در وین آغاز شده است و تیم مذاکره‌کننده ایرانی با ترکیبی جدید در این مذاکرات حاضر شده و مواضع اصولی خود را به طور صریح بیان کرده است.
مواضع تیم مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌وگوهای وین/ فضاسازی‌ آمریکایی‌ها ادامه دارد
مواضع تیم مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌وگوهای وین/ فضاسازی‌ آمریکایی‌ها ادامه دارد
به گزارش قم نیوز گفت‌وگوهای رفع تحریمی از دو روز قبل آغاز شد. تیم ایرانی با ترکیبی از متخصصان اقتصادی و سیاسی در این مذاکرات حاضر شدند و از سوی مقابل کشورهای 1+4 نیز دور میز دیپلماسی حاضر هستند.

در این دور از مذاکرات مواضع اصولی تیم مذاکره کننده کشورمان به این نحو به طرف مقابل اعلام شده است:

هیأت ایرانی تأکید کرد که تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها روشن نشود، امکان تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دیگر وجود ندارد. همچنین تأکید شد تا زمانی که فهرست قرمز تحریمی در میان باشد، چراغ سبز بازگشت آمریکا به توافق روشن نخواهد شد.

بنا به اظهارات علی باقری دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص اسناد حاصل از ۶ دور مذاکره پیشین، این اسناد صرفا یک پیش‌نویس هستند و هرچند ایران تمام آن‌ها را کنار نمی‌گذارد، اما پیش‌نویس اساسا قابل تغییر و قابل مذاکره است، از این رو هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران قصد دارد نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص متون پیشین ارائه کرده و پیش‌نویس‌های تازه‌ای نیز روی میز بگذارد.

موضع پیشین جمهوری اسلامی بار دیگر تکرار شد و بر این اساس تا زمانی که همه‌چیز مورد توافق قرار نگیرد، هیچ‌چیز مورد توافق نخواهد بود.

تیم مذاکره کننده ایرانی همچنین اعلام کرده است رئیس‌جمهور پیشین آمریکا یک توافق کامل و نهایی را بر هم زده و انتظار این است که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا دست‌کم به اندازه سلف خود جسارت به خرج داده و اجرای تعهدات این کشور را بپذیرد.

موضع تیم ایرانی در خصوص بازگشت آمریکا به توافق نیز اینگونه بوده است که تنها لغو کامل تحریم‌ها و توقف فشار حداکثری با تمام لوازم آن است که می‌تواند به بازگشت آمریکا به توافق منتهی شود. تیم ایرانی اعلام کرده مذاکرات باید وضعیت لغو تحریم‌ها را به صورت «کافی، دقیق و روشن» مشخص نماید و تا زمانی که تحریم ها لغو نشده، اقدامات جبرانی ایران ادامه خواهد یافت.

تیم مذاکره کننده ایرانی پایبندی کشورمان به تعهدات خود را اعلام کرده و تبیین کرده ایران همواره با دقت و وسواس پایبندی خود به تعهداتش را به صورت عملی نشان داده است و اکنون نیز برای دستیابی به یک «توافق منصفانه که حقوق مشروع ملت ایران را تأمین نماید» آمادگی و عزم کامل دارد. اما اگر آمریکا بخواهد با ایران وارد بازی تحریمی شود، جمهوری اسلامی ایران نیز به نحو مناسب به این بازی پاسخ خواهد داد.

در این دور از مذاکرات همه طرف‌ها به حق ایران برای پافشاری بر رفع تحریم‌ها اذعان کردند و مقرر شد که نشست کارگروه رفع تحریم آغازگر مباحث باشد.

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۴+۱  در حالی در وین دنبال می شود که برخی طرف های مذاکره در کنار آمریکا تلاش تلاش می کنند تا بر روی روند مذاکرات اثرگذاری منفی داشته باشند.

پس از تلاش های مقامات آمریکایی و اظهارنظرهای تحریک آمیز رابرت مالی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران و همچنین بیانیه خصمانه و انگلستان و رژیم صهیونیستی پیرامون مذاکرات هسته ای، حالا مساله فضاسازی برای ایجاد اخلال در مذاکرات وارد مرحله جدیدی شده است.

این در حالی است که منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ضمن رد این خبر تاکید کرده اند که این اظهارات کاملا بدون پشتوانه بوده و هنوز راهی طولانی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.

روز گذشته نیز انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که مذاکرات فعلی در وین در امتداد ۶ دور مذاکرات پیشین قرار داد؛ این خبر نیز به سرعت از سوی عضو ارشد تیم مذاکره کنند ایران رد و تاکید شد که در مذاکرات پیشین تنها یک پیش نویس پر ابهام و بدون توافق تهیه شده است.

به نظر می رسد خبرسازی دیپلمات ها و رسانه های غربی با هدف ایجاد جو روانی در داخل ایران طراحی شده تا پازل اصلی پروژه مقصرسازی در صورت هرگونه عدم توافق احتمالی، به عهده طرف ایرانی گذاشته شود.

برخی معتقدند که این شیوه برای افزایش فشار به تیم ایرانی برای عقب نشینی از خواسته اصلی خود یعنی لغو تحریم های ظالمانه، طراحی شده تا تیم مجبور شود تحت فشار در بازه زمانی کوتاه به خواسته های برخی طرف های اروپایی با همراهی آمریکا تن دهد.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcjmvevvuqeytz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما