سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 101448

اولیانوف: ایران خواهان راه‌حلی جامع است نه موقت

قم نيوز : نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با تأکید بر اینکه ایران حق قطعی برای تعیین مواضعش دارد، گفت جمهوری اسلامی به دنبال یک راه‌حل جامع است نه موقت.
اولیانوف: ایران خواهان راه‌حلی جامع است نه موقت
اولیانوف: ایران خواهان راه‌حلی جامع است نه موقت
به گزارش قم نیوز «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» پایتخت اتریش در واکنش به اظهارات اخیر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره توافق موقت تصریح کرد که حق قطعی ایران است که مواضع خود را تعیین کند. ایران انتظار دارد بدون هرگونه تعویقی، یک راه‌حل جامع حاصل شود.

امیرعبداللهیان روز گذشته، دوشنبه در نشست خبری مشترک با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در خصوص پیشنهادات طرف مقابل برای یک توافق موقت تصریح کرد: «ما توافق موقت را توافقی خوب برای کشورمان نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد و توافقی باید باشد که جمهوری اسلامی ایران و مردم به صورت ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها استفاده کنند. با همین رویکرد تیم ما در روزهای آینده به وین برمی‌گردد، بخش عمده تیم ما هم در حال حاضر در وین حضور دارد و مباحث کارشناسی خودشان را ادامه می‌دهند».

اولیانوف در واکنش به این اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: «قطعاً، هیچ منافاتی بین توافقات موقت و جامع وجود ندارد اما این حق مسلم و قطعی ایران است که موضع خود را تعیین کند. احتمالاً این نشان می‌دهد که تهران انتظار دارد که بدون وقفه یک راه‌حل جامع پیدا شود».

دور جدید مذاکرات برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام روز دوشنبه ۲۹ نوامبر، هشتم آذر ماه با حضور نمایندگانی از گروه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و «راب مالی» نماینده ایالات متحده در امور ایران و «انریکه مورا» معاون «جوزپ بورل» رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در «وین» پایتخت اتریش برگزار شد و تا روز جمعه ۱۲ آذر ماه ادامه داشت که ایران در پایان این نشست، دو سند درباره لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف مقابل ارائه داد و طرف مقابل از ایران مهلت خواست تا با بازگشت به پایتخت‌هایشان با مقام‌های کشورهایشان رایزنی کنند و مجدداً به میز مذاکرات بازگردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در روزها و هفته‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند که با طرح توافق موقت مخالف هستند و در همین راستا، باقری اخیراً در مصاحبه‌ با وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» تصریح کرد که ایران پیشنهادات طرف مقابل را مبنی بر موافقت با توافق موقت موسوم به طرح «کمتر در برابر کمتر»  یا بررسی طرح «برجام پلاس» که شامل آغاز مذاکرات درباره برنامه موشک بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای می‌شود، رد می‌کند.

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند احتمال دارد هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ روز پنجشنبه (18 آذر ماه) به محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بازگردند.

علی‌رغم آن که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که آماده بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است اما سیاست‌هایی که مقام‌های دولت وی از زمان آغاز دولت جدید آمریکا اتخاذ کرده‌اند، نشان دهنده عزم آن‌ها برای بازگشت با توافق نیست با این حال، مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که تحت هیچ‌گونه فشاری حاضر به توافق نیستند و آمریکا از آن جایی که اولین طرفی بوده که با خروج یکجانبه از برجام، این توافق را نقض کرده، باید اولین نفری باشد که به تعهدات برجامی باز می‌گردد و ایران هیچ عجله‌ای برای توافق با طرف‌های مقابل ندارند.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcfjydycw6dxja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما