سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۳
کد مطلب : 101460

تامین معیشت بیش از 2000 خانواده از مراتع استان قم

قم نيوز : رئیس اداره امور مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از اجرای عملیات بیولوژیک و احیای گیاهان دارویی در مساحتی بیش از هزار هکتار از مراتع استان خبرداد و گفت: بیش از دو هزار خانواده بهره‌بردار معیشت خود را از مراتع استان تامین می‌کنند.
تامین معیشت بیش از 2000 خانواده از مراتع استان قم
تامین معیشت بیش از 2000 خانواده از مراتع استان قم
به گزارش قم نیوز علی‌نقی گویا امروز اظهار کرد: ۱۵ آذرماه اجرای عملیات بیولوژیک با هدف بهبود و اصلاح مراتع با افزایش پوشش گیاهی، حفظ آب و خاک و افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره‌برداران در محدوده طرح مرتع‌داری کوکون شهرستان کهک دنبال شد.

وی از مشارکت گروه‌های مردم نهاد، هلال احمر و بسیج در راستای اجرای این عملیات بیولوژیک یاد کرد و افزود: این عملیات با محوریت بذرکاری و کپه‌کاری در محدوده‌ای به وسعت ۲۵۰ هکتار با بذرهای درمنه و طاق انجام شد.

رئیس اداره امور مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: در ادامه این فعالیت‌ها بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۵۰۰ هکتار عملیات احیا و توسعه گیاهان دارویی در روستاهای وشنوه و کاسوا در روز پنج‌شنبه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ۲۵۰ هکتار عملیات بیولوژیکی دیگر نیز در علی‌آباد وفایی بخش سلفچگان اجرا خواهند شد.

گویا با بیان اینکه اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برای اجرای این طرح‌ها فقط از مشارکت بهره‌برداران استفاده کرده و هیچ هزینه‌ای نپرداخته است، گفت: اولویت اصلی در اجرای این عملیات‌ها مرتع‌داران هستند و مردم نیز برای فرهنگ‌سازی در این حرکت‌ها مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مرتع‌داران قرق این مراتع را نیز بر عهده خواهند داشت، عنوان کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نظارت فنی و هدایت در راستای درستی انجام عملیات‌ها را دنبال خواهد کرد.

گویا با بیان اینکه بیش از دو هزار خانواده در استان قم از مراتع معیشت خود را تامین می‌کنند، اظهار کرد: ۷۲۳ هزار و ۱۹ هکتار از مراتع استان با مشارکت مرتع‌داران مدیریت می‌شود.

وی از چرای دام و کشت گیاهان دارویی به‌عنوان دو هدف مرتع‌داران یاد کرد و گفت: تلاش ما این است که ضمن حفظ مراتع استان و حفاظت از خاک بتوانیم معیشت این افراد را نیز تامین کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjmvevyuqeyxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما