جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : 101514

اخلاص در عبادت رمز مقاومت و ایستادگی حضرت زینب (س)

قم نيوز : استاد حوزه گفت: اخلاص در عبادت باعث شد تا حضرت زینب سلام الله علیها با مقاومت و ایستادگی مصیبت‌های کربلا را تحمل کنند.
اخلاص در عبادت رمز مقاومت و ایستادگی حضرت زینب (س)
اخلاص در عبادت رمز مقاومت و ایستادگی حضرت زینب (س)
به گزارش قم نیوز نرگس مجیدی نسب استاد حوزه با اشاره به موحد بودن و اعتقاد راسخ حضرت زینب سلام الله علیها به توحید گفت: روزی زینب کبری (س) از پدرشان امیرالمومنین علیه السلام پرسیدند آیا مرا دوست دارید؟ حضرت فرمودند بله. فرزندان ما پاره‌های جگر ما هستند. حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند آیا دو محبت، محبت خدا و فرزند در قلب مؤمن جمع می‌شود؟ حضرت علی علیه السلام محبتشان به زینب کبری بیشتر شد واو را بوسید و فرمود نوع محبت فرزند با نوع محبت خدا متفاوت است.

استاد حوزه ادامه داد: در تاریخ ثبت شده امیرالمومنین علی علیه السلام خواستند صفات خدا را به زینب کبری سلام الله علیها آموزش دهند در حالی که او دختر کوچکی بود به او فرمودند بگو واحد او فرمود واحد. بعد فرمودند بگو اثنین حضرت ساکت شد. حضرت فرمود زینبم چرا نمی‌گویی؟ حضرت زینب گفتند با زبانی که واحد گفتم اثنین را نمی‌توانم بگویم. حضرت علی از موحد بودن دختر خود شاد شدند و بین دو چشمانش را بوسیدند.

تحمل مصیبت‌های امام حسین علیه السلام به خاطر شدت اخلاص حضرت زینب سلام الله علیها بود. مشقت و زحمتی که ناشی از چنان مصیبتی بر انسان وارد می‌شود را نمی‌توان تحمل کرد

وی درباره اخلاص در عبادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها تصریح کرد: تحمل مصیبت‌های امام حسین علیه السلام به خاطر شدت اخلاص حضرت زینب سلام الله علیها بود. مشقت و زحمتی که ناشی از چنان مصیبتی بر انسان وارد می‌شود را نمی‌توان تحمل کرد، مگر اینکه واقعاً اخلاص در کار باشد. حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرماید هرکس بهترین عبادتش را به طرف خدا بفرستد خدا هم بهترین مصلحت‌ها را بر او نازل خواهد کرد. حضرت زینب سلام الله علیها با آنکه ۱۷ تن از نزدیکانش را در حادثه کربلا از دست داده بود اما شب یازدهم که شب بسیار سختی برایشان بود تا صبح مشغول عبادت بود و نماز شب را ترک نکردند.

مجیدی افزود: به خاطر کثرت عبادت حضرت زینب کبری امام سجاد علیه السلام لقب عابده آل علی را به ایشان دادند. در تاریخ داریم که امام حسین در شب عاشورا خطاب به حضرت می‌فرمایند خواهر جان مرا در نماز شب خود فراموش نکن.

وی با اشاره به مقام علمی حضرت زینب گفت: ابن عباس که از مفسران بزرگ مسلمانان است، می‌گوید حضرت زینب در کوفه و مدینه برای زنان مسلمان درس تفسیر داشتند و به سوالات فقهی آنها پاسخ می‌دادند. روزی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در مورد مسائل علمی ازجمله شبهات باهم در حال صحبت بودند. حضرت از آنها اجازه گرفتند و وارد بحثشان شدند. حضرت زینب فرمودند از رسول خدا صلوات الله علیه شنیدم که فرمودند همانطور که در قرآن هم آمده حلال و حرام مسئله‌ای مشخص است اما بسیاری از مردم شبهات را نمی‌دانند. هرکس از شبهات بپرهیزد دین و آبرویش حفظ می‌شود. هرکسی وارد شبهات شود کم کم وارد حرام می‌شود.

ابن عباس که از مفسران بزرگ مسلمانان است، می‌گوید حضرت زینب در کوفه و مدینه برای زنان مسلمان درس تفسیر داشتند و به سوالات فقهی آنها پاسخ می‌دادند

استاد جامعه الزهرا ایثار و از خودگذشتگی را از ویژگی‌های دیگر حضرت ذکر کرد و افزود: امام سجاد علیه السلام در مورد ایثار ایشان می‌فرماید: در شام دیدم حضرت زینب نماز را نشسته می‌خواند پرسیدم عمه جان چرا نماز شب را نشسته می‌خوانی در جواب فرمودند ۳ روز است غذا نخوردم غذایی که می‌دهند خیلی کم است چون می‌بینم بچه‌ها سیر نمی‌شوند غذا را به بچه‌ها می‌دهم.از شدت گرسنگی و ضعف نمی‌توانم سرپا باشم. این نشان می‌دهد که حضرت در آن شرایط سخت هم از ایثار غذای خود به فرزندان اهل بیت علیهم السلام کوتاهی نمی‌کرد.

مجیدی ادامه داد: نمونه دیگر از ایثار حضرت زینب این بود که در حادثه کربلا وقتی اباعبدالله الحسین علیه السلام بدن مطهر حضرت علی اکبر را آوردند، حضرت از خیمه خارج شد و به کمک اباعبدالله شتافت و حضرت را دلداری داد اما زمانیکه فرزندانش در کربلا شهید شدند به خاطر امام حسین از خیمه خارج نشد تا مبادا برادر در برابر خواهر شرمنده شود.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcjvvevxuqeyiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما