دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : 101591
منبع : قم نیوز

مهم ترین مساجد مشهد و اصفهان

قم نيوز : مشهد و اصفهان از‌جمله شهر‌های ایران هستند که آثار دیدنی و تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده‌اند. بدون‌شک مساجد نماد‌ها و آثار بسیار مهمی هستند که در شهر‌ها از گذشته باقی مانده‌اند و با تماشای آن‌ها فرهنگ و سنت‌های بسیاری از آن جامعه مشخص می‌شود.
مساجد معروف ایران
مساجد معروف ایران
حتی برای یک بازدید عمومی و کوتاه که بدون مطالعه و راهنما هم انجام می‌شود، بازدید از مساجد شگفتی‌های بسیاری را در مقابل چشمان ما تصویر می‌کند. مشهد و اصفهان از مساجد آن‌ها جدا نیستند و بسیاری از مسافران حداقل یک روز از سفر خود را به بازدید از مساجد و آثار تاریخی شهر اختصاص می‌دهند. اگر اهل مشاهده آثار تاریخی باشید، مشهد و اصفهان برای شما بهشتی از مساجد با معماری‌های زیبا و دیدنی خواهد بود. با ما در این‌مقاله همراه باشید تا شما را با تعدادی از این‌آثار بی‌نظیر آشنا کنیم.

مسجد جامع اصفهان
اگر با تور مشهد از اصفهان علی بابا قرار است به مشهد سفر کنید، حتما تعدادی از مساجد اصفهان را در برنامه بازدید خود داشته باشید.
اگر اهل تاریخ یا معماری باشید یکی از مساجدی که باید حتما به بررسی دقیق آن بپردازید، مسجد جامع اصفهان است. مسجد جامع اصفهان یکی از آثار بی‌نظیر است که تغییر و تحولات هنر معماری اسلامی را به‌آسانی در آن می‌توان دید.
مسجد جامع اصفهان بزرگ‌ترین مسجد شهر است. اگر با تور مشهد از اصفهان یا دیگر شهر‌ها قرار است به مشهد سفر کنید، حتما زمانی را به تماشای قسمت‌های مختلف مسجد جامع در اصفهان اختصاص دهید.



مسجد جامع اصفهان بخش‌های دیدنی زیادی دارد که عبارت‌اند از: حیاط چهار ایوانی، شبستان‌های گرد، گنبد نظام‌الملک، محراب اجایتو و مدرسه مظفری. معماری اصیل ایرانی در‌کنار معماری بیزانس روم، شاهکاری شده که از زمان آل‌‌بویه و صفویان نمونه‌ای بی‌نظیر به یادگار گذاشته است. این‌مسجد بزرگ و زیبا در سال 1310 به‌عنوان اثری ملی و میراث چهانی یونسکو ثبت شده است.

مسجد امام اصفهان
کافی است به میدان نقش‌جهان اصفهان رفته باشید تا در ضلع جنوبی آن مسجدی با مناره‌های زیبا نظر شما را جلب کند. مسجد امام با نام‌های مسجد سلطانی و مسجد شاه هم شناخته می‌شود. مسجد امام در سال 1020 هجری قمری به‌دستور شاه‌عباس ساخته شده است.
زیبایی‌های و هنر‌های بی‌نظیری در ساخت و معماری مسجد دخیل هستند. تزئینات و خطاطی‌های زیبای روی دیوار‌های مسجد چشمان شما را بی‌درنگ به خود جذب خواهد کرد. مسجد امام نیز به‌عنوان اثری ملی ثبت شده است.

مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان
مسجد دیگری که در میدان نقش‌جهان از زمان صفویان وجود دارد، مسجد شیخ لطف‌الله است. این‌مسجد در سال 1310 به‌عنوان اثری ملی ثبت شده و هر‌ساله افراد زیادی برای بازدید از آن به اصفهان سفر می‌کنند. مسجد در ضلع شرقی میدان نقش‌جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو قرار دارد.

دیگر مساجد معروف اصفهان
از دیگر مساجدی که طرف‌داران زیادی دارند و بد نیست در تور مشهد از اصفهان یا بالعکس برای بازدید از آن‌‌ها وقت بگذارید عبارت‌اند از: مسجد حکیم اصفهان، مسجد سید اصفهان، مسجد رحیم، خان اصفهان، مسجد نو اصفهان، مسجد صفا اصفهان، مسجد مقصود بیک اصفهان، مسجد آقانور اصفهان.

مسجد گوهرشاد
یکی از مساجد معروف در مشهد یا حتی می‌توان گفت کل کشور مسجد گوهرشاد است. این‌بنای زیبا و قدیمی از دوره تیموری به‌جامانده و در جنوب حرم امام رضا (ع) واقع شده است. این‌مسجد یکی از زیبا‌ترین مساجد حرم به‌شمار می‌رود و تقریبا زمینی مربعی‌شکل دارد.
کاشی‌کاری‌ها و اسلوب معماری اصیل از ویژگی‌های بارز مسجد هستند که آن را به بنایی دیدنی تبدیل کرده است. مسجد با همه ظرافت‌های خود یکی از مسجد دیدنی در شهر است که بهتر است وقتی را به آن اختصاص دهید. مسجد گوهرشاد 4 ایوان بزرگ و 7 شبستان دارد.



مسجد بالاسر
یکی از قدیمی‌ترین بنا‌هایی که در حرم مطهر امام رضا (ع) ساخته شده، مسجد بالاسر است. زائران زیادی برای خواندن دعا و نماز به این‌مسجد می‌روند. مسجد کاشی‌کاری‌های زیبایی دارد. قدمت گنبد طلایی مسجد به بیش از دو قرن پیش باز‌می‌گردد. شاه‌طهماسب صفوی دستور داد تا آجر‌های زرد‌‌رنگ ایرانی گنبد به خشت‌هایی از جنس طلا تغییر پیدا کنند. گلدسته کنار گنبد، منفرد است و دومین گلدسته از دوره نادری روی ایوان عباسی ساخته شده است.

مسجد جامع گناباد
مسجد مهم دیگری در مشهد، مسجد جامع گناباد است. این‌مسجد در قرن هفتم هجری قمری ساخته شده است و می‌توان گفت قدمتی بیش از 800 سال دارد. متاسفانه در سال 1347 زلزله‌ای در گناباد باعث شد مسجد تا حد زیادی آسیب ببیند و فقط گنبد آن سالم باقی بماند. البته دیگر بخش‌های مسجد بازسازی شد. مسجد جامع گناباد خیابان بهار کاخک گناباد واقع شده است.

کلام آخر
مساجد یکی از بنا‌هایی هستند که بسیاری از مسافران بخشی از سفر خود را برای بازدید از آن‌ها اختصاص می‌دهند. اگر شما هم می‌خواهید با یکی از تور‌های مشهد مانند تور مشهد از اصفهان به این‌شهر سفر کنید حتما از برنامه تور برای بازدید از مساجد و دیگر بنا‌های تاریخی و دیدنی سوال کنید.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdceoz8zzjh87ni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما