قم نيوز : عضو شورای‌ عالی حوزه‌های علمیه ‌با بیان اینکه در آستانه پایان یک‌صد سالگی باز تأسیس حوزه‌های علمیه و ورود به ۱۰۰ سال دوم هستیم، گفت: حوزه قم یک حوزه دیرپا و هزارساله است.
روایت آیت‌الله اعرافی از روند تأسیس حوزه‌های علمیه ‌از یک‌صد سال پیش تا کنون
روایت آیت‌الله اعرافی از روند تأسیس حوزه‌های علمیه ‌از یک‌صد سال پیش تا کنون
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز فقهی ائمه اطهار طی سخنانی با اشاره در پیش بودن ایام فاطمیه به جایگاه و منزلت این بانوی اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در شأن این بانوی بزرگ معارفی که پیرامون حضرت فاطمه (س) وجود دارد سنت و سیره فاطمی در اندازه یک‌رشته و گرایش علمی است.

وی ادامه داد: در زمینه تاریخ و سیره حتماً مواردی که در خصوص فاطمه زهرا (س) است در قواره رشته و گرایش است که باید انجام شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام ابراز داشت: جمله و حدیثی که از پیامبر اسلام نقل شده و فرقین هم نقل کرده است که شاید یکی از روایان آن عایشه باشد نماز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که ایشان به این مضمون می‌فرمایند: وقتی فاطمه زهرا (س) به نماز می‌ایستد نور نماز او آسمان‌ها را روشن می‌کند آن‌طوری که خورشید زمین را روشن می‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان  ادامه داد: مقصود در این حدیث کواکب غیبی و عالم ملائکه است در واقع نماز فاطمه بر عوامل نور قالب می‌شود و آن‌ها را نورانی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: در واقع زمانی که این بانو به محراب نماز می‌رود نور او عالم غیب و ملائکه را روشن می‌کند، این نور قاهر معرفت و صفای باطن حضرت فاطمه زهرا (س) است که اسمان ها را روشن می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که در آستانه پایان یک‌صدسالگی باز تأسیس حوزه‌های علمیه و ورود به 100 سال دوم هستیم، بیان داشت: حوزه قم یک حوزه دیرپا و هزارساله است و از عصر حضور این حوزه پایه‌ریزی شده است.

امام جمعه قم ادامه داد: این 100 سال باید بازشناسی شود و نقاط قوت و امتیازات آن شناخته و تلاش برای ارتقای آن صورت بگیرد و دبیرخانه 100 سالگی در حال تشکیل است.

وی به تحولات و ادوار فقه در حوزه قم در 100 سال گذشته اشاره کرد و گفت: مرحله نخست و تأسیس حوزه است که قریب به 15 سال حضور حاج شیخ است و امتداد آن در 5 یا 6 آیات ثلاث است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در این مرحله ما شاهد این هستیم که فقیه بزرگ و موسس حوزه چهره‌ای است که از ویژگی‌های متعددی برخوردار است و از سه حوزه بزرگ عراق میراث‌دار است، ایشان در سامرا، کربلا و نجف حضور داشتند.

وی ادامه داد: مرحوم حاج شیخ ریشه در هر سه حوزه مهم و تاریخی نجف دارد و از همه این‌ها بهره برده و پایه‌ریزی فقاهت قم با شخصیتی است که یک میراث کهن تاریخی فقاهت از حوزه‌های مهم عصر به همراه خود برای ایران و قم به ارمغان آورده است و افزون بر این که به علت تعاملاتی که آن زمان حوزه قم با جامعه داشت فقاهت آن، یک فقاهت زنده‌ای بود و به سمت زنده‌تر شدن فقاهت باید حرکت می‌کرد و مرحوم شیخ این ویژگی را داشت.

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: خود ایشان نیز یک محقق بزرگی بودند که در واقع یک غنیمت برای حوزه بودند که در دروس خودشان نوآوری، ابداع و عمق داشتند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: قم با محوریت حاج شیخ در فروردین 1301 پایه یک دوره جدیدی از فقه و اصول و شکل‌گیری حوزه‌های خوب فقهی و اصولی را تجربه کرد.

آیت‌الله اعرافی ابراز افزود: دوره دوم را با شاخص آن آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره) می‌شناسیم، ایشان دستاوردهای جدیدی برای فقه و اصول داشت و آن هم معطوف به حدیثی، رجالی و تاریخی و در نتیجه در اصول و فقه ایشان منعکس می‌شد و در شناخت میراث کهن شیعه تأثیرگذار بود.

امام جمعه قم تاکید کرد: مرحله سومی که در فقاهت در قم شاهد بودیم شاخص‌های آن مرحوم امام، مرحوم داماد، مرحوم گلپایگانی و مرحوم حائری است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: این دوره‌ای که حوزه قم خروجی خودش را دارد مرحوم حائری خروجی سامرا و نجف بود اولین دوره‌ای بود که زعمای حوزه دست‌پرورده این دو مرحله قبل هستند.

وی افزود: مرحله چهارم مرحله‌ای است که ما دو پدیده را در کنار هم داریم ما دو نسل از فقها و اساتید حوزه را شاهد بودیم، در این عصر یک نسل امتداد قم است مرحوم فاضل لنکرانی یکی از این بزرگان بودند و بزرگانی همچون آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، شبیری و بزرگانی دیگر در این عصر حضور دارند.

عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تاکید کرد: مرحوم آقا شیخ جعفر تبریزی، جواد تبریزی، حضرت آقای وحید، سید کاظم تبریزی، آیت‌الله شاهرودی و ... از جمله علمایی هستند که در دوره چهارم از نجف آمدند.

وی گفت: مرحله پنجم شاگردانی است که در دوره‌های چهارم تربیت‌یافته‌اند و آثار فراوانی داشتند، در این دوره‌های متأخر در امتداد این ادوار ما شاهد شکل‌گیری مؤسسات و مراکز فقهی بودیم و انتشار مجلات تخصصی را نیز شاهد بودیم و حرکت به چند محور جدید بودیم.

وی افزود: یکی از این محورها شکل‌گیری رشته‌ها و گرایش‌های جدید است که در این زمینه می‌توان به سه شکل وارد شد شکل اول کارشناسی‌های تخصصی است در حد مسئله‌دانی و آشنایی با موضوعات است.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: سطح دوم اجتهاد تجزی است که در برخی موضوعات افراد دارند و سطح دیگری که خیلی ارزش دارد اجتهاد مطلق پایه‌ای است که تمرکز مجتهد در یکی از قلمروها باشد این دستاورد، خیلی باارزش است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcirzazzt1auq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما