چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب : 101632

والدین نقش اصلی را در اضطراب کودکان دارند

قم نيوز : استاد دانشگاه با اشاره به اینکه والدین حالتها و اتفاقات درونی و بیرونی خود را به فرزندانشان منتقل می‌کنند گفت: اضطراب از جمله حالتهایی است که آسیب های زیادی به فرزندان وارد می کند.
والدین نقش اصلی را در اضطراب کودکان دارند
والدین نقش اصلی را در اضطراب کودکان دارند
به گزارش قم نیوز حسن نوروززاده با بیان اینکه والدین نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان دارند، افزود: بر اساس گفته محققان حدود ۷۰ درصد تربیت از مادر دریافت می‌شود.

وی گفت: در دوران کودکی با مشاهده رفتار و گفتار اطرافیان به خصوص اعضا خانواده، الگوبرداری انجام می‌گیرد و به مرور شبیه همان افراد می‌شوند.

استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه والدین و به ویژه مادرِ نقش بسیار مهمی در تربیت دارند، ادامه داد: مادرِ افسرده، کودک افسرده، مادرِ شکاک، کودکِ شکاک، مادرِ غمگین، کودک غمگین و مادرِ مضطرب، کودک مضطرب تربیت می‌کند.

این پژوهشگر و محقق بیان کرد: یکی از علل اضطراب در کودکان علاوه بر وراثت و ژنتیک، نحوه برخورد والدین و به خصوص مادر است.

وی گفت: فشار روز افزون عوامل محیطی و درونی باعث افزایش اضطراب بر کودک شده و پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان سال‌هاست با روش‌ها و شیوه‌های خود در پی درمان و حل اضطراب هستند.

نوروز زاده در بیان تفاوت اضطراب با ترس و افسردگی افزود: کسی که زیاد در گذشته خودش شناور است و گذشته و اتفاقات تلخ آن را مرور می‌کند و آسیب می‌بیند، افسرده است اما ترس، مربوط به زمان حال می‌شود یعنی اکنون حیوانی دنبال ما می‌دود و می‌ترسیم یا ماشین با سرعت به ما نزدیک می‌شود و می‌ترسیم و اضطراب به معنی نگرانی از آینده می‌باشد یعنی یک فکر و تصویری از آینده به ما نگرانی داده و این نگرانی و اضطراب بدن ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

والدین نقش اصلی را در اضطراب کودکان دارند

اضطراب مفهومی چند بعدی

وی بیان کرد: اضطراب یا تنیدگی مفهومی چند بعدی و دارای سطوح مختلف است که به عنوان پدیده‌ای بدنی، شناختی، عاطفی و بین فردی جلوه‌گر می‌شود.

پژوهشگر و محقق روانشناسی ادامه داد: اندکی اضطراب برای ادامه بقا و حفظ فرد از خطرات تهدید کننده و حراست از خود لازم است؛ اما با وجود اینکه نوعی عامل انگیزشی محسوب می‌شود؛ زمانیکه از حد بگذرد عامل اغتشاش و فرو ریختگی سازمان رفتارها می‌شود.

مشاور و استاد دانشگاه در خصوص انواع اضطراب افزود: اضطراب از سه بخش غم، خشم و ترس تشکیل می‌شود و انواع گوناگونی دارد.

نوروز زاده بیان کرد: روان‌شناسان بر پایه‌ی تفسیرهای علمی اخیر، هفت دسته اختلال اضطرابی را عنوان کرده‌اند که شامل اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، فوبیای اجتماعی، اختلال هراس، آگورا فوبیا، فوبیاهای خاص، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال وسواسی جبری (OCD) می‌شود.

وی گفت: انواع اضطراب را از نظر درجه شدت به چهار قسمت اضطراب ِ خفیف، اضطراب متوسط، اضطراب شدید و وحشت زدگی تقسیم می‌کنند.

استاد دانشگاه اضافه کرد: اضطراب را بر حس حرکت و تأثیر آن بر دستگاه جسمی و سیستم اعصاب به ۴ قسمت تقسیم می‌کنند که شامل سطح عصبی غددی، سطح حرکتی عضلانی احشایی و سطح هشیاری شناختی می‌شود.

محقق روانشناسی افزود: کاپلان معتقد است که وقتی اضطراب در انسان برانگیخته می‌شود ابتدا غدد و اعصاب را درگیر می‌کند؛ برانگیختگی عصبی و غددی سبب درگیر شدن نظام حرکتی، عضلانی و احشایی می‌شود و چنانچه اضطراب و تنیدگی ادامه یابد سطح شناختی هشیاری فرد را درگیر می‌کند.

اضطراب والدین منشأ اضطراب فرزندان

نوروز زاده در خصوص اضطراب والدین و کودکان تصریح کرد: والدین حالت‌ها و اتفاقات درونی و بیرونی خود را به فرزندانشان منتقل می‌کنند و یکی از این رفتارهایی که آسیب‌های بسیار زیادی برای فرزندان در پی خواهد داشت؛ اضطراب است.

این پژوهشگر اضافه کرد: زمانیکه پدر یا مادر یا هردوی آنها مضطرب باشند این اضطراب را ناخودآگاه به فرزندان خود منتقل می‌کنند و زمانیکه فرزندی اضطراب داشته باشد در نگرانی دائمی به سر می‌برد و آسیب‌های روحی و روانی و جسمی زیادی به فرد متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه اضطراب والدین می‌تواند آینده فردی و شغلی فرزندان را به خطر بیندازد، افزود: کودکان مضطرب نمی‌توانند کارهایشان را درست انجام دهند، معمولاً نگران هستند و این حالت بر اعتماد به نفس آنها تأثیر می‌گذارد؛ پس والدین مضطربی که فرزندان مضطرب تربیت می‌کنند، فرزندانشان نه تنها اعتماد به نفس کافی ندارند بلکه به خاطر نگرانی دائمی نمی‌توانند کارهایشان را به خوبی انجام دهند و موجب افول و کم شدن عزتمندی آنها می‌شود و در درازمدت بر شخصیت آنها صدمات زیادی وارد می‌سازد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcae6n6u49nwi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما