شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : 101681
منبع : قم نیوز

باید از ظرفیت طب سنتی در درمان بیماری‌ها استفاده شود

قم نيوز : مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: سند قانون جوانی جمعیت ما را ملزم به استفاده از ظرفیت‌ طب سنتی در درمان بیماری‌ها کرده است.
باید از ظرفیت طب سنتی در درمان بیماری‌ها استفاده شود
باید از ظرفیت طب سنتی در درمان بیماری‌ها استفاده شود
به گزارش قم نیوز دکتر حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در روز پایانی نشست سه‌روزه دبیران انجمن‌های علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در شهر مقدس قم گفت: توجه به سبک زندگی و الگوی سالم، رویکرد طب سنتی ایرانی به پیشگیری و درمان و توجه به سلامت معنوی از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از ظرفیت طب سنتی هستند.

او با بیان این که باید با دلایل متقن و علمی، اطلاعات دقیقی از طب سنتی در اختیار دانشجویان قرار دهیم، افزود: گاهاً برخی مخالفت‌ها پیرامون طرح ادغام، خدمات طب سنتی در نظام سلامت ابراز می‌شود که دلیل آن ندانستن موضوع است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود: سازمان جهانی بهداشت با توجه به شرایط کلی حاکم بر دنیا، افزایش هزینه‌های درمان، ناکارآمدی درصدی از درمان‌ها و اعتقاد مردم به ایمن بودن درمان با روش‌های سنتی برنامه خود را بر استفاده مکمل از روش‌های طب سنتی قرار داده است.

حسینی یکتا افزود: همچنین سازمان جهانی بهداشت از کشور‌های عضو می‌خواهد به‌صورت ادغامی یا integraton از رویکرد طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده کند و بهترین تصمیم را در هرلحظه برای بیمار خود بگیرند.

او  با بیان کاربرد‌های طب سنتی و مکمل در درمان بیماری‌ها گفت: وقتی در خصوص ماده مؤثر یک دارو که فرقی نمی‌کند گیاهی یا شیمیایی باشد صحبت می‌کنیم؛ به موضوع وجود قواعد خاص می‌رسیم؛ رویکردی که در استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی وجود دارد این است که به علت ماهیت خود گیاهان دارویی این قواعد متفاوت است؛ همچنین در خصوص تمام گیاهان دارویی دُز مجاز داریم و برای استفاده دقیق از این داروها، بایستی میزان دُز آن به‌صورت دقیق سنجیده و بررسی شود.

 حسینی یکتا با بیان این که بحران جمعیت و سالمندی دو بحران اساسی حال حاضر کشور است، تصریح کرد: سند قانون جوانی جمعیت ما را ملزم به استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی در درمان بیماری‌ها کرده است که در این رابطه نیاز به کار جدی و پرسرعت‌تر هستیم تا ان شاء الله بتوانیم از این ظرفیت بهترین استفاده و بهره را ببریم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود: بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی معتبر علم‌سنجی سایمگو، در سال ۲۰۲۰ ایران رتبه چهار تولید دانش در حوزه طب سنتی و مکمل پس از چین، هند و آمریکا را به دست آورده است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcevz8zzjh87pi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما