قم نيوز : حضرت فاطمه زهرا (س) نخستین شهید مدافع ولایت بود که با فداکاری تا پای جان برای دفاع از ولایت در مقابل نفوذی‌ها و دشمنان ایستاد و مبارزه کرد.
حضرت زهرا (س) نخستین شهید مدافع ولایت / خطبه فدکیه ناجی اسلام
حضرت زهرا (س) نخستین شهید مدافع ولایت / خطبه فدکیه ناجی اسلام
به گزارش قم نیوز صدیقه طاهره حضرت زهرای مرضیه (س) در کنار ایفای نقش همسر و تربیت فرزندان که الگوی یک مادر کامل و نمونه بود در بعد اجتماعی و سیاست‌مداری هم نمونه و شاخص بود تا جایی که تا پای جان از ولایت و امامت دفاع در این راه، نخستین بانوی شهیده ایی بود که در راه حقانیت و امامت حضرت علی علیه السلام به شهادت رسیدند.

حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر گرامی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در سوم جمادی‌الثانی سال ۱۱ هجری قمری پس از گذراندن عمر کوتاه، اما سرشار از درس‌های بزرگ به شهادت رسید فاطمه (س) به قدری همراه پدر و پیامبر بود که پیامبر به او لقب ام‌ابیها داده بود این بانوی بزرگ در دوران خردسالی مادر خود را از دست داد و بعد از وفات حضرت پیامبر (ص) به دلیل بی وفایی امت در آن دوران که گرم جاه طلبی و قدرت طلبی بودند و عهد و پیمان خود را شکستند بی تاب فراق پدر بود و شب و روز در فراق پدر می‌گریست تا جایی که حضرت علی علیه السلام برای ایشان خانه ایی به نام «بیت الاحزان» را بنا کرد.

حضرت زهرا (س) نخستین شهید مدافع ولایت / خطبه فدکیه ناجی اسلام

بعد از رحلت حضرت رسول اکرم (ص) انحرافی در جامعه اسلامی شکل گرفت.؛ در این بین تمامی تلاش امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) بر این بود تا با اصلاح این انحراف، مسیر جامعه را به مسیر اصیل پیامبر گرامی اسلام (ص) برگردانند اولین قدم در این راه عدم بیعت حضرت امیرالمؤمنین (ع) با خلیفه دست نشانده بود تا جایی که جهت بیعت گرفتن از ایشان به زور متوسل شدند. گام بعدی در دفاع از حریم ولایت توسط حضرت زهرا (س) برداشته شد و ایشان با مراجعه به منزل مهاجرین و انصار بیعتشان در روز غدیر با حضرت علی (ع) را یادآوری می‌کردند.

حضرت صدیقه طاهره (س) در اقدامی دیگر در حالی که در بستر بیماری بودند با برخورد قهرآمیز با خلفا و با یادآوری حدیث پیامبر (ص)؛ «هرکس فاطمه (س) را بیازارد مرا آزرده است و هرکس مرا بیازارد خدا را آزرده است» نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام و مبارزه‌ای خاموش را در اثبات حقانیت حضرت امیرالمؤمنین (ع) ترتیب دادند..

اما شاید شاخص‌ترین روش مبارزه حضرت، گریه و عزاداری ایشان در فراق رسول گرامی اسلام بود که سرآغاز تشکیل بیت الاحزان شد.

مطابق برخی گزارش‌ها پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) (سال ۱۱ هجری) و به دنبال تألّمات شدید روحی حضرت فاطمه (س) و نارضایتی از وضع موجود، امام علی (ع) مکانی را در قبرستان بقیع در ورودی مدینه برای ایشان ساختند تا در آن به عزاداری در ماتم و فراق پدر خود بنشینند.

فاطمه زهرا (س) زمانی که می‌دید علی (ع) تنها و غریب مانده و حقش پایمال گردیده، اندوه و دردی بی پایان دلش را می‌آزرد و از زیر پا گذاشتن فرمان خدا مبنی بر امامت حضرت علی (ع) شکوه می‌کرد، تا جایی که در این راه، خود و غنچه نا شکفته اش محسن را فدا نمود.

حضرت فاطمه زهرا (س) «اولین شهیده راه ولایت» و شخصیت برجسته ای است که در بین زنان همانند مهتاب آفرینش، روشنایی عالمتابی از خود نشان داد و در کتاب وجود او «تمام حقیقت انسان» و «تمام حقیقت زن» و در یک کلام «تمام نسخه انسانیت» به خوبی مشاهده می‌شود.

فاطمه (س) دختر پیامبر گرامی اسلام (ص) سزاوارترین افراد برای مشارکت سیاسی و حضور در صحنه سیاست می‌باشد و علی رغم اشتغالات اجتماعی متعدد و خستگی‌های ناشی از کار روزانه و رسیدگی به امور خانه و سرپرستی چند کودک خردسال، خود را از سیاست دور نساخته و هم چون سیاست مداری قهرمان در صحنه اجتماع حاضر می‌شود.

دفاع برحق و خطبه‌های آتشین حضرت خطاب به دشمنان ولایت و حکمرانی حضرت علی (ع) و موضع‌گیری ایشان باعث شد که نوعی بغض و کینه در دل کسانی که با جانشینی حضرت امیرالمؤمنین (ع) مخالف بودند ایجاد شود و این کینه باعث شد مظلومانه این بانوی دو عالم را به شهادت برسانند شاید به جرأت می‌توان گفت هجوم به خانه زهرای مرضیه (س) که به تعبیری خانه وحی می‌باشد را باید نخستین و دردناک‌ترین حادثه تروریستی تاریخ اسلام نامید.

دفاع از ولایت مهم‌ترین و شاخص ترین سیره دخت پیامبر (ص)

یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار مهر با اشاره به شاخص ترین و مهم‌ترین ابعاد سیره و زندگانی حضرت زهرا (س) می‌گوید: بخشی از صفات ای بانوی گرامی شخصی است که به همسر داری و الگوی نمونه در تربیت فرزند می‌توان نام برد آن حضرت در کنار همسر داری و مادری و تربیت فرزندان ان هم در حجره کوچک و خانه ساده و کوچک خود از مباحث اجتماعی و دینی و سیاسی دوران خود غافل نبود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی فتح الله زاده بیان می‌کند: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه به روشنگری پرداختند و مردم را نسبت به جریان منحرف نفوذی‌ها بیدار کردند هرچند این خطبه باعث گریه مردم شد ایشان با استناد به آیات قرآنی و روایات و سیره پیامبر (ص) اقدام به روشنگری کردند حضرت زهرا (س) غیر از اینکه دختر پیامبر و همسر ولایت بودند به عنوان مسلمان نمونه و مؤمن به اسلالم و پیامبر وفادار ماندند آن هم در دوره ایی که بسیاری از صحابه پیامبر با توجه به اینکه پیامبر را دیده بودند نسبت به معجزات و کرامات آن حضرت هم آگاه بودند و از در رکاب پیامبر در جنگ‌ها حضور داشتند اما عهد و پیمان خود را شکستند.

به گفته وی؛ دفاع از ولایت و امامت شاخصه مهم حضرت زهرا (س) که می‌تواند برای همه و به ویژه مادران جامعه ما الگو باشند بانویی که تا پای جان پای عهد و وفاداری خود به ولایت و امامت نشست.

وجود جریان منحرف نفوذی که به شهادت دخت پیامبر (ص) ختم شد

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دلیل هجوم به خانه حضرت زهرا (س) خانه وحی چیست؟ بیان می‌کند: از زوایای مختلف می‌توان هجوم به خانه حضرت ره را (س) را بررسی کرد این حمله و شهادت ریشه در گذشته دارد فلسفه شهادت را باید از وضعیت اجتماعی دوره‌های گذشته بررسی کرد دشمنان اسلام و نبوت از اصل اسلام غفلت کردند و ایمان واقعی نداشتند آنها هنوز دنبال جاه طلبی و قدرت طلبی بودند.

فتح الله زاده می‌افزاید: حضرت زهرا (س) چرا شهید شد؟ به خاطر عهده شکنی و پیمان شکنی عده ایی نفوذی که جاه طلبی شاخص آنها بود و گرایش به دین اسلام در آنها دروغی بیش نبود مثال این آیه قرآنی که «لا یدخل ایمان فی قلوبکم» به این تعبیر که ایمان در دل‌های شما وارد نشده است آنها چیزی از اسلام حقیقی نمی‌دانستند و تفکرات جاهلیت هنوز در ذهن داشتند.

به گفته وی؛ اما اگر بخواهیم عمیق‌تر به این حادثه دردناک نگاه کنیم جریان نفوذ مسئله ایی بود که باعث شهادت حضرت زهرای مرضیه (س) شد این نفوذ به خاطر سطحی‌نگری و عدم پایبندی به عهد و پیمان و عدم باور قلبی به اسلام بود که باعث شد دشمنان نفوذ پیدا کنند و از ساده لوحی مسلمانان با تهدید و روش‌های مختلف استفاده کردند و ذهن آنها را منحرف کنند تا جایی که به شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیه تنها دختر پیامبر (ص) ختم شد.

وی عنوان می‌کند: عده ایی روش و سیره پیامبر (ص) را دیده بودند ولی غفلت کردند و مردم آن دوره نیز از حقانیت ولایت و امامت دفاع نکردند لذا حضرت زهرا سلام الله علیه دفاع از ولایت را بر خود واجب دانستند و در این زمینه در مقابله با جریان نفوذ و عهد شکن که نسبت به سیره پیامبر و آیات قرآنی بی وفا و منحرف شدند تنها ماندند و در این راه مظلومانه به شهادت رسیدند.

فرهنگ فاطمی حلقه مفقوده جامعه معاصر

این کارشناس مذهبی با اشاره به غفلت از فرهنگ ناب فاطمی در جامعه می‌گوید: برای رسیدن به یک فرهنگ و اجرای آن نیاز به شناخت داریم برای ترویج فرهنگ فاطمی در ابتدا باید این فرهنگ درست و عمیق شناخت، شناخت هم مراحل مختلفی دارد از شناخت فردی گرفته که با مطالعه و تحقیق صورت می‌گیرد تا حضور در مجالس دینی و فرهنگی مهم‌تر اینکه برای ترویج فرهنگ فاطمی باید این فرهنگ را در متون درسی کودکان آموزش داد طبق روایات اهل بیت علیه السلام مباحث علمی را باید از کودکی آغاز و آموزش داد.

فتح الله زاده می‌افزاید: ترویج فرهنگ فاطمی را در ابتدای امر باید از خانه و خانواده شروع کرد با عمل کردن به این سیره از سوی خانواده و نهادهای فرهنگی و دولتی‌ها می‌توان فرهنگ فاطمی را در جامعه تزریق کرد اما تفهیم این فرهنگ نیاز به یک اهرم اثر گذار مهمی دارد که این نقش را مادران ما می‌توانند ایفا کنند.

وی عنوان می‌کند؛ همان طور که حضرت زهرای مرضیه (س) دشمن شناس ماهری بودند، در کنار ترویج فرهنگ فاطمی، نباید از دشمن شناسی غفلت کنیم دشمن ما در عصر حاضر مانند دوران و عصر حضرت امام علی علیه السلام در حال تلاش برای نفوذ است حال چه در فضای مجازی؛ سبک زندگی و حوزه اجتماعی و فرهنگی باید با ترویج فرهنگ فاطمی در مقابله با نفوذ دشمن جنگید و مسیر را عوض کرد امروز طرح ۲۰۳۰ عاملی برای نفوذ فرهنگ غربی است باید با ترویج فرهنگ فاطمی در مقابل این تهاجمات بایستیم.

حضرت زهرا (س) نخستین شهید مدافع ولایت / خطبه فدکیه ناجی اسلام

خطبه ایی که ناجی اسلام در طول تاریخ شد

آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در سخنانی با اشاره به مقام بالای حضرت فاطمه (س) گفت: در میان فضائل حضرت زهرا (س) خطبه‌های ایشان و از جمله خطبه فدکیه بسیار مهم است. در این خطبه مسائل زیادی مطرح شده اما که اگر شرح‌های متعددی در مورد این کتاب نوشته شود، بسیار بجا است.

این مرجع تقلید شیعیان عنوان می‌کند: در طول تاریخ این خطبه بود که اسلام را حفظ کرد. بخشی از خطبه فلسفه احکام است. محال است خدا بدون مصالح احکامی را بیان کرده باشد. حضرت زهرا (س) در همین خطبه بر اساس مصالح و مفاسد احکامی را بیان کرده است.

خطبه فدکیه و دفاع جانانه از ولایت

یک کارشناس مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اگر در خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) دقت کنیم در فرازهایی از آن به طور متعدد درباره مسائل ولایت و سیاست مطالبی وجود دارد نه اینکه ایشان در راه دفاع از همسر خود و اینکه حضرت علی علیه السلام به عنوان شوی حضرت زهرا (س) حق جانشینی دارند بلکه ایشان مظلومانه از ولایت امت اسلامی و جانشینی و خلافت پیامبر (ص) مردم را آگاهی دادند و در این راه هم به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام محسن غرویان می‌افزاید: از دیدگاه حضرت فاطمه (س) بزرگ‌ترین انحراف، انحراف از جانشینی منتصب به خدا و رسول خدا بود که خسارتی جبران ناپذیر بر جامعه اسلامی وارد کرد.‌

وی بیان می‌کند: از این رو در این خطبه‌ها به قابلیت‌ها و شایستگی‌های امیرالمؤمنین (ع) و مسئله غدیر خم استناد شده که در خطبه‌های ایشان بر مسئله بزرگ سیاسی و ولایت برحق علی علیه السلام و جریان حماسی غدیر خم اهمیت داده شده است؛ خطبه فدکیه مشتمل بر معارف عمیقی از قرآن و سنت مانند مدرسه‌ای از معارف اسلام است که در طول تاریخ از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.

به گفته غرویان، از دیدگاه حضرت فاطمه (س) بزرگ‌ترین انحراف، انحراف از جانشینی منتصب به خدا و رسول خدا بود که خسارتی جبران ناپذیر بر جامعه اسلامی وارد کرد؛ حضرت زهرای مرضیه (س) با توجه به عمر بسیار کوتاه خود به مسائل سیاسی و اجتماعی آن زمان شاید هم فراتر از زمان خود آگاهی و بلوغ فکری داشتند لذا باید ایشان برای مسئولان و بانوان ما الگو باشند.

دشمن شناسی حضرت زهرا (س) الگویی برای امت اسلامی

یک پژوهشگر امور دینی و تاریخی می‌گوید: مشی سیاسی فاطمه (س) مشی آگاهانه، توأم با بینش و بصیرت، اندیشیده شده و حساب شده، انتخابی و گزینش شده و مبتنی بر ایمان و عقیده است. هدف آن سعادت انسان‌ها و نجات از بردگی‌ها و ذلت‌ها و تضمین و فراهم آوردن مبادی ارزش‌های معقول در جامعه است.

سید محمد حسینی می‌افزاید: فاطمه (س) آن زن سیاستمداری است که حتی از جنازه و مرگ خود ابزاری سیاسی ساخت. دستگاه خلافت حتی از مرگ فاطمه (س) وحشت داشت و این وحشت هم بی مورد نبود. آنها می‌ترسیدند حضرت فاطمه (س) موضعی اتخاذ کند که بر رسوایی آنها بیفزاید و البته پیش بینی آنها درست بود.

به گفته وی؛ اینکه حضرت فاطمه (س) وصیت کرد؛ مرا شب غسل بده، شب کفن و دفن کن، شب بر جنازه‌ام نماز بگذار و احدی را خبر مکن، خود سیاستی عظیم است و نفرت عظیم او را به دستگاه حاکمه وقت نشان می‌دهد و این است که طاغوت را می‌لرزاند؛ او می‌خواست دشمنان دوست نما معرفی گردند، ابهام‌ها از بعضی اذهان دیر فهم زدوده شوند و دریابند که فاطمه (س) چگونه می‌اندیشید.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjhveviuqeymz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما