يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : 101849
به بهانه سفر رئیس جمهور به قم- ۱

بارقه‌های امید برای پرواز در فرودگاه قم در آستانه سفر رئیس جمهور

قم نيوز : مردم قم امیدوارند که با برطرف شدن مشکلات حقوقی فرودگاه قم، پروژه‌ای که بیش از یک دهه نیمه کاره رها شده مراحل تکمیل خود را پشت سر بگذارد.
بارقه‌های امید برای پرواز در فرودگاه قم در آستانه سفر رئیس جمهور
بارقه‌های امید برای پرواز در فرودگاه قم در آستانه سفر رئیس جمهور
به گزارش قم نیوز بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بود که عملیات اجرایی احداث فرودگاه قم آغاز شد؛ اما چند سال بعد مشکلات متعددی از جمله نحوه واگذاری زمین‌های منابع طبیعی به بخش خصوصی و نحوه تغییر کاربری آن به دلیل رعایت نشدن مسائل حقوقی و قانونی از سوی مسئولان وقت استان و عدم کار کارشناسی برای احداث فرودگاه و همچنین شکایت معارضین و سرمایه گذاران سبب شد تا این پروژه با وسعت بالغ بر سه هزار هکتار زمین در سال ۹۴ متوقف و در نهایت در سال ۹۶ تعطیل شود و سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

سال ۹۷ دستگاه قضائی به خلع ید سرمایه گذار در این پروژه حکم داده بود و این پرونده جزو پرونده‌های مفاسد اقتصادی به شمار می‌رفت، اما پس از برگزاری جلسات کارشناسی مجدد و بررسی‌های فراوان؛ دستگاه قضائی در سال جاری حکم قبلی خود مبنی خلع ید سرمایه گذار را با دستور ریاست قوه قضائیه متوقف و اعلام کرده موانع قانونی پروژه فرودگاه قم مرتفع شده و سرمایه گذار می‌تواند برای تکمیل این پروژه اقدام کند.

امیدواری قمی‌ها برای به سرانجام رسیدن فرودگاه

حال در طلیعه دوم شروع به کار این پروژه و با روی کار آمدن دولت سیزدهم؛ پس از پشت سر گذاشتن موانع قانونی و مشکلات بسیار پیچیده این پروژه، تصمیم مجموعه استان و مسئولان کشور بر آن است تا این طرح که بخش‌های عمده‌ای از آن از جمله باند فرودگاه و سالن انتظار تا حدود زیادی اجرایی شده به اتمام برسد.

یکی از وعده‌های آیت الله رئیسی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به مردم قم نیز پیگیری و به سامان رسیدن پروژه‌های نیمه تمام استان از جمله پروژه فرودگاه قم بوده و به نظر می‌رسد در سفر قریب‌الوقوع ایشان به قم تصمیمات خوبی برای این پروژه اتخاذ خواهد شد.

سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم نیز پس از انتصاب به عنوان استاندار دولت سیزدهم جلسات مختلفی را برای راه اندازی مجدد این پروژه برگزار کرده و روز جمعه نیز با همراهی معاونان خود و مدیران دستگاه‌های مسئول؛ با حضور میدانی در محل احداث پروژه از بخش‌های مختلف آن از جمله باند فرودگاه و سالن انتظار بازدید کرد.

بارقه‌های امید برای پرواز در فرودگاه قم در آستانه سفر رئیس جمهور

استاندار قم پس از شنیدن گزارش سرمایه گذار پروژه اظهار داشت: بنای ما بر این است تا با کمک همه دستگاه‌های استان و مسئولان کشور پروژه نیمه تمام فرودگاه قم به اتمام برسد و این کار نیز می‌بایست با اهتمام سرمایه گذار صورت گیرد.

با مساعدت دستگاه قضائی موانع قانونی بر سر راه این پروژه مرتفع شده و مشکلی برای تکمیل آن وجود ندارد و سرمایه گذار از همین امروز می‌تواند برای ادامه کار اقدام کند

وی عنوان کرد: هم اکنون با مساعدت دستگاه قضائی موانع قانونی بر سر راه این پروژه مرتفع شده و مشکلی برای تکمیل آن وجود ندارد و سرمایه گذار از همین امروز می‌تواند برای ادامه کار اقدام کند و در این راستا همه دستگاه‌ها موظف به همراهی هستند.

شاهچراغی اضافه کرد: امروز یکی از مطالبات مهم مردم، بزرگان و علمای قم موضوع تکمیل فرودگاه است؛ چرا که این امر در نهایت موجب تقویت بخش گردشگری استان و تسهیل در رفت و آمد زائران از شهرهای مختلف ایران و کشورهای دیگر به شهر کریمه اهل بیت (س) خواهد شد و به همین دلیل از موضوعات مهمی که ما در جلسات مختلف با مسئولان کشوری آن را مطرح کرده‌ایم؛ تاکید بر حل مشکل فرودگاه بوده و این موضوع در دیدار با آقای رئیس جمهور نیز مطرح شده است.

وی افزود: اتمام احداث پروژه فرودگاه قم نیازمند عزم و همت هم سرمایه گذار و هم دستگاه‌ها و بخش‌های مؤثر استان و کشور است که امیدواریم در سفر ریاست محترم جمهور به قم، پیگیری‌های لازم در جهت حل مشکلات و موانع پیش رو ی این پروژه صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم نیز چندی قبل در خصوص پرونده قضائی فرودگاه قم گفت: پس از آغاز به کار احداث فرودگاه قم اختلافاتی بین سرمایه گذار و منابع طبیعی پدید آمد و بر اساس دادخواست منابع طبیعی؛ حکم خلع ید برای سرمایه گذار این پروژه صادر شد.

بارقه‌های امید برای پرواز در فرودگاه قم در آستانه سفر رئیس جمهور

مشکلات قضایی برداشته شد

وی گفت: بعد از صدور این حکم، مجدد بررسی‌هایی صورت گرفت و نتایج بیانگر آن بود این ساخت وسازهای صورت گرفته در منطقه فعلی فرودگاه بر اساس تفاهم‌نامه با استانداری قم بوده و اینگونه نبوده فردی بدون اینکه با دستگاهی هماهنگی کند؛ در برابر دیدگان دستگاه‌های مسئول و نظارتی در چندین هکتار زمین ساخت و ساز انجام دهد و از آنجا که مسئولین دولتی وقت نیز در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و بعد از آن اقدامات عمرانی صورت گرفت؛ این امر بیانگر آن بوده که اقدامات پیمانکار غاصبانه نبوده است، بر همین اساس استدلال‌های خود را برای رئیس قوه قضائیه ارسال کردیم و ایشان نیز با نظر ما موافقت کردند و حکم خلع ید سرمایه گذار متوقف شد.

رئیس کل دادگستری استان قم با بیان اینکه امروز هیچ مانعی برای ادامه ساخت فرودگاه وجود ندارد و پیمانکار سابق می‌تواند برای تکمیل این پروژه اقدام کند افزود: به سرمایه گذار پروژه و وکلای وی اعلام کردیم؛ موانع قانونی در مسیر تکمیل پروژه فرودگاه قم برداشته شده و از آنجایی که هیچ دستوری درباره تغییر پیمانکار قبلی در حکم دادگاه نیامده؛ بر این اساس همین مجموعه می‌تواند اقدامات لازم برای تکمیل پروژه را انجام دهد و تعلل سرمایه گذار در این زمینه توجیهی ندارد و در صورت تخطی برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد ازجمله پروژه‌های مهمی که در سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به استان، مردم قم انتظار پیگیری در جهت تکمیل آن را دارند همین پروژه فرودگاه قم باشد و باید منتظر بود و دید با شرایط جدیدی که برای این پروژه ایجاد شده آیا شاهد اتمام آن خواهیم بود یا خیر.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcay6n6o49nwa1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما