سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 101889
منبع : قم نیوز

احتمال شناسایی اومیکرون در قم جدی است

قم نيوز : رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: با توجه به این‌که در استان‌های مجاور قم مواردی از اومیکرون گزارش شده، احتمال دارد در چند روز آینده در قم نیز موارد مثبتی از اومیکرون شناسایی شود.
احتمال شناسایی اومیکرون در قم جدی است
احتمال شناسایی اومیکرون در قم جدی است
به گزارش قم نیوز باقر محمودی رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم، افزود: با توجه به این‌که سویه اومیکرون نسبت به دلتا واگیری سریع‌تر و بیشتری دارد، احتمال می‌رود موج بعدی شیوع بیماری کرونا خیلی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

محمودی اضافه کرد: گرچه ممکن است شدت اومیکرن نسبت به نوع دلتا کمتر باشد، ولی موارد مرگ‌ومیر و بستری در افراد مسن و یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم تاکید کرد: باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر جلوگیری کنیم.

محمودی در ادامه گفت: با توجه به این‌که اولین موارد اومیکرون در چند روز گذشته در ایران گزارش شد و این سویه از کرونا بیشتر گروه جوانان و نوجوانان را مبتلا می‌کند، تصمیم گرفته شد گروه سنی بالای ۱۸ سال برای تزریق دُز سوم یا یادآور فراخوان شوند.

وی افزود: از سوی دیگر شرط ۶ ماه برای فاصله بین دُز دوم تا سوم واکسن‌هایی از جمله آسترازنکا برداشته شد و برای همه واکسن‌ها به‌جز پاستوکووک پلاس، به فاصله سه ماه بعد از دُز دوم می‌توانند برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: پاستوکووک پلاس تنها واکسنی است که فاصله بین دُزهای دوم و سوم آن یک‌ماهه است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار توصیه کرده کسانی که واکسن برکت یا سینوفارم زده‌اند، بهتر است برای دُز سوم نیز از همین واکسن‌ها استفاده کنند، ولی می‌توانند از واکسن‌های پاستوکووک پلاس یا آسترازنکا نیز استفاده کنند.

وی افزود: کسانی که واکسن هندی بهارات زده‌اند نیز بهتر است همین واکسن را برای دُز سوم تزریق کنند، ولی سینوفارم،‌ آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس نیز مناسب است.

وی ادامه داد: کسانی که آسترازنکا زده‌اند می‌تواند برای دُز سوم از آسترازنکا استفاده کنند و کسانی که اسپوتنیک تزریق کرده‌اند نیز با توجه به این‌که اسپوتینک دُز سوم عرضه نکرده است، می‌توانند از آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم بیان کرد: با توجه به این‌که درصد پوشش واکسیناسیون در قم پایین است،‌ قم از نظر وضعیت واکسیناسیون نسبت به کل کشور در رده‌های آخر قرار دارد و حدود ۷۲ درصد گروه هدف(افراد بالای ۱۲ سال) دُز اول و ۵۸ درصد نیز نوبت دوم را تزریق کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تزریق دُز دوم حدود ۱۵ درصد کمتر از متوسط کشوری است و انتظار می‌رود گروه‌های سنی برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

به گفته وی، برای تزریق نوبت سوم نیز ۶۵ هزار نفر مراجعه کرده‌اند که شامل ۶ درصد گروه هدف و رقم بسیار پایینی است.



انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcevz8zojh87vi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما