چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 101905

امیدواری برای گشوده شدن بن بست مونوریل قم

قم نيوز : حکایت مونوریل قم، حکایت ستون های سخت و بی روح بنا شده بر بستر قمرود است که ماه هاست آه از نهاد مردم برآورده؛ اما در روزهای اخیر و همزمان با اعلام سفر رئیس جمهور، امیدواری برای تعیین تکلیف این پروژه بیشتر شده است.
امیدواری برای گشوده شدن بن بست مونوریل قم
امیدواری برای گشوده شدن بن بست مونوریل قم
به گزارش قم نیوز بازگشتی به ۱۲ سال قبل بیانگر آن است که در آن زمان، برخی مسئولان قم به دنبال اخذ مجوّز احداث خطوط مترو در این دیار بودند، امری که البته با موافقت های ملی رو به رو نمی شد.

در کنار این امر، برخی نیز در همان زمان، راه اندازی نخستین مونوریل را در کشور پیگیری می کردند و این جا بود که قم پیشقدم شد تا این پروژه را به شرط اخذ مجوّز خط مترو اجرایی کند.

*مونوریل، حکایت پاشیدن بذر در شوره زار

بر این اساس می توان گفت برخی مسئولان قم چنین می پنداشتند که با این اقدام، چند نشان را با یک تیر می زنند، یعنی هم مونوریل را به عنوان یک طرح دولتی و ملی به قم می آورند تا بودجه اش را دولت بدهد و هم این که مجوز مترو قم را می گیرند و سر و سامانی به ترافیک شهر می دهند، غافل از این که پیگیری اجرای مونوریل با نگاهی سیاسی کارانه دنبال می شد و به بیان دیگر نوعی پاشیدن بذر در زمین شوره زار بود.

به هر حال پروژه مونوریل قم با همه موافقت ها و مخالفت ها و البته به عنوان یک طرح ملی و دولتی کلید زده و مقرر شد این پروژه در ۱۸ کیلومتر و در کمتر از سه سال، ورودی شمالی قم را به پردیسان متصل کند، ضمن آن که قرار بود فاز نخست آن تا مصلای قدس قم برسد.

البته در این مسیر، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) قرار داشت، اما در ابتدا هیچ نشانه ای از مخالفت دست اندرکاران آستانه مقدسه با عبور این پروژه از رو به روی حرم دیده نشد، در حالی که نخستین اظهارنظرها و برخی مخالفت ها در ماه های بعد به گوش رسید.

همین مخالفت ها بود که سکته ای در کار ایجاد کرد و دست اندرکاران پروژه برای عدم توقف جذب اعتبارات، کار را در حوالی حرم مطهر متوقف کردند و به سراغ احداث دیگر ستون های مونوریل در ادامه مسیر رفتند.

*مونوریل ۱۸ کیلومتری که ۱۴ کیلومتر آن آب رفت

از این جا به بعد است که با عدم حمایت دولت وقت از ادامه پروژه و همچنین افزایش قیمت ها و هزینه ها، پروژه مونوریل قم عملا متوقف می شود، ضمن آن که تقریبا در همان زمان، بحث محدود شدن اجرای این پروژه تا میدان مطهری به طول تقریبی ۴ کیلومتر مطرح شد.

و اما در روزهای بعد، سخن از مخالفت رسمی مدیریت شهری قم با هرگونه هزینه کرد در این پروژه به میان می آید، با این توضیح که راه اندازی مونوریل در قم از ابتدا اشتباه بود و قرار نیست اشتباه دیگران را ما تکمیل کنیم.

اینک ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه گذشته و جز تعدادی سازه و ستون سنگین و بی روح در بستر قمرود چیزی از آن به چشم نمی خورَد، در حالی که وضعیت فعلی مونوریل قم به وضوح قصورها و تقصیرهایی را فریاد می زند و خواستار پاسخگویی مسئولان وقت است.
*مونوریل و ضرورت ورود نهادهای نظارتی

در این باره حجت الاسلام محمد قدوسی به عنوان یک شهروند قمی بر این باور است که نهادهای نظارتی باید به مسئله ورود پیدا کرده و شفاف سازی کنند: پرسش اصلی این است که نتیجه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در این پروژه – که البته به قیمت امروز بسی بیشتر از این عدد است – چه بود و چرا باید همچنان این سازه ها و ستون ها، روی اعصاب مردم باشد؟

وی می افزاید: بسیاری از مردم قم هر روزه و در گذر روزمره خود، با این ستون ها رو به رو هستند و داغ دلشان تازه می شود، در حالی که به هر حال هزینه هایی برای این کار انجام شده و باید به یک نتیجه نهایی برسد، نه این که عملا بدون تکلیف رها شود.

قدوسی ادامه می دهد: البته عجیب تر آن است که نهادهای نظارتی به این مسئله ورود نمی کنند و هیچ یک از مسئولان و تصمیم گیران این پروژه هم پاسخگوی اقدامات خود نیستند.

همچنین رضا افضلی به عنوان یک شهروند دیگر اهل دیار کریمه اهل بیت (س) بر این باور است اجرای مونوریل قم حتی تا میدان مطهری می تواند جاذبه ای گردشگری برای قم باشد.

وی در ادامه می افزاید: درست است که یک مونوریل ۴ یا ۵ کیلومتری نمی تواند دردی از ترافیک کلانشهر قم بگشاید، اما باید توجه داشت که رها کردن این ستون ها هم راه چاره نیست و باید فکری برای آن کرد.

*مونوریل، از عدم توجیه ادامه پروژه تا احتمال تغییر کاربری

و اما درباره این موضوع، نائب رئیس سابق شورای اسلامی شهر مقدس قم با نگاهی به تاریخچه مونوریل می گوید: باید گفت تغییرات شرایط اجرای این پروژه، طولانی شدن زمان اجرا، افزایش هزینه ‌ها تا چند صد میلیارد تومان و همچنین برخی نکات دیگر سبب شده تا عملا هیچ توجیهی برای تداوم آن متصور نباشیم.

حسن بختیاری ادامه می دهد: در این خطا و اشتباه انجام شده، بخش ‌های مختلفی دخیل بوده اند که یک بخش از آن هم مربوط به شورای شهر وقت است.

وی می افزاید: البته برخی از مشکلات پروژه مونوریل از همان ابتدا پیش آمد، مانند این که دست اندرکاران سازمان قطار شهری گزارش های لازم را درباره این پروژه ارائه نمی کردند و برخی پرسش ها بی جواب ماند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین اظهار می‌ کند: شاید اگر چالش ‌ها و کشمکش‌ های مربوط به عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر و مباحث فرعی و سیاسی مطرح نمی ‌شد، این پروژه در موعد خودش به بهره‌ برداری می رسید تا حداقل، کارکردهای ابتدایی خود را داشته باشد.

وی با بیان این که این پروژه عملا توجیه ‌پذیری خود را از دست داده است می‌گوید: شهرداری قم برای تکمیل این پروژه منابع و اعتبار لازم را ندارد، ضمن آن که بازطراحی و یا تغییر کاربری سازه های احداث شده برای دیگر کارکردهای شهری می تواند در دستور کار مدیریت شهری قرار داشته باشد.


*مونوریل را دولت آغاز کرد، خودش هم باید تمام کند

و اما رئیس سابق شورای اسلامی شهر مقدس قم هم با ابراز تأسف درباره به ثمر ننشستن پروژه منوریل قم اذعان می کند: مونوریل به عنوان یک پروژه دولتی در قم آغاز شد و تضمین منابع آن نیز با دولت بود، بنابراین تا وقتی که دولت پشتیبان این پروژه بود، این پروژه نیز پیشرفت داشت ولی اکنون متوقف مانده است.

عبدالله جلالی اضافه می کند: نظر فعلی مدیریت شهر و استان درباره پروژه مونوریل، بهره برداری از ۴.۷ کیلومتر آن به شرط تأمین منابع از سوی دولت است، چراکه تکمیل این پروژه در توان استان قم نیست، ضمن آن که پیمانکار قبلی مونوریل نیز همچنان مطالباتی دارد.

وی همچنین می گوید: البته باید توجه داشت که در نگاه فنی و کارشناسی، اگر پروژه مونوریل به بهره برداری هم برسد کمکی به حمل و نقل و کاهش ترافیک درون شهری قم نخواهد کرد و چه بسا که باید تغییراتی نیز در نوع کاربری آن ایجاد شود.

*تعیین تکلیف نهایی مونوریل در وضعیت فعلی

و اما اکنون و پس از گذشت ماه هایی از آغاز به کار دولت جدید و شورای شهر ششم در قم و بویژه در آستانه سفر رئیس جمهور به قم،  می توان امیدوار بود که این کلاف سر در گم بویژه با مشخص شدن قصورها و تقصیرهای احتمالی در به نتیجه نرسیدن این پروژه باز شود.

این امیدواری از آن جا بیشتر می شود که رییس جمهور در سخنرانی های تبلیغاتی خود در ایام انتخابات ریاست جمهوری به پروژه مونوریل قم اشاره کرده و گفته بود: وضعیت برخی از پروژه ‌ها در قم مردم را نگران کرده است، مانند پروژه مونوریل و فرودگاه که کار ساخت آن شروع شد و مدتی ادامه یافت، اما در حال حاضر متوقف است، در حالی که الان وقت معطل کردن این طرح ‌ها نیست و مردم باید از منافع آن بهره مند شوند.

بر این اساس، امیدواری به تعیین تکلیف نهایی پروژه مونوریل قم و همچنین پروژه های مهم دیگری مانند فرودگاه بار دیگر به وجود آمده است که انتظار می رود مدیران و مسئولان، این امیدواری و البته انتظار مردم را پاس دارند و در جهت تحقق عینی و عملی آن بکوشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdzf0fkyt0zn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما