شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : 102172

تولید دانش در کشور با بازار تنظیم شود

قم نيوز : رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه چالش نبود پیوند میان جامعه مصرف کننده علم و فناوری با نهادهای تولیدکننده علم و فناوری را به عنوان درد مشترک جامعه علمی کشور معرفی کرد و گفت: در این باره می‌توان به حجم انبوه پایان نامه‌های سطح عالی توجه داد که متأسفانه کمتر مشکل یک دستگاه را برطرف می کند.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سیدعلی عماد امروز با اشاره به اینکه مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه در اوایل دهه نود شکل گرفته است، اظهار کرد: این مرکز به عنوان یک ستاد مشترک در موضوع امور نخبگان و استعدادهای برتر، ارتباطی وثیق با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه دارد و از دفاتر امور نخبگان در نهادهای مختلف حوزوی، مأموریت‌های خود را سامان می‌دهد.

وی افزود: این مرکز در چهار محور زمینه سازی برای ورود استعدادهای برتر از نظام آموزش عمومی به حوزه های علمیه، شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان حوزه های علمیه در عرصه های مختلف مانند عرصه تحصیلی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی و مدیریتی و همچنین توانمندسازی و حمایت از این استعدادها در کنار زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت این نخبگان و استعدادهای در مقام پاسخگویی به نیازهای حوزه، جامعه و نظام فعالیت دارد.

عضو شورای علمی نخبگان کشور سپس به تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر گسترش قلمرو دانش، توسعه علم و تولید فناوری های نرم، هویت ساز و راهبردی توجه داد و گفت: معظم له چنین بیان فرموده اند که مدیریت تحولات و هدایت فعالیت هایی که به ترمیم، تکمیل و پیشرفت می انجامد، باید در دست نخبگان حوزه و دانشگاه باشد.

عضو کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به ضرورت اهتمام مراکز مدیریتی حوزه های علمیه در زمینه شناسایی و حمایت از نخبگان حوزوی عرصه فرهنگ و تبلیغ، رسانه، هنر و فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: شناسایی این افراد در سال های اخیر در کنار شناسایی و حمایت از نخبگان تبلیغی، پژوهشی، مدیریتی، تهذیبی و آموزشی در دستور کار قرار داشته است، اما نیازمند اهتمام جدی تر و سرعت عمل افزونتر دارد.

عماد همچنین به در دست اقدام بودن تدوین سند راهبردی نخبگان حوزه های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: همزمان با اقداماتی که در سطح ملی در زمینه بازنگری سند راهبردی نخبگان کشور در حال انجام است، تمهیدات لازم در زمینه تدوین سند راهبردی حوزه های علمیه در قلمرو نخبگانی با همکاری بخش های ذیربط حوزه های علمیه آغاز شده است و ادامه دارد.

وی درباره ارتباط مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با حوزه های علمیه خارج از کشور نیز گفت: البته بنیاد ملی نخبگان کشور صرفا به شناسایی استعدادهای ایرانی و حمایت از آن ها می پردازد، اما در مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه به طلاب غیرایرانی هم توجه دارد.

عضو شورای علمی نخبگان کشور در این باره اضافه کرد:  جامعه الزهراء (س) از همراهی با مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه استقبال کرده، اما نهادهایی مانند جامعه المصطفی العالمیه، پاسخ روشنی به ابلاغ های مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه نداده‌اند.

وی در ادامه چالش پیوندناخوردگی جامعه مصرف کننده علم و فناوری با نهادهای تولیدکننده علم و فناوری را به عنوان درد مشترک جامعه علمی کشور معرفی کرد و گفت: در این باره می توان به حجم انبوه پایان نامه های سطح عالی توجه داد که متأسفانه کمتر مشکل یک دستگاه را برطرف می کند.

عماد با ابراز تأسف از این که بازار مصرف دانش، سفارش دهنده و حمایت کننده اصلی تولید دانش نیست اظهار کرد: این مسئله در علوم اسلامی و انسانی با وضوح بیشتری دیده می شود.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه ادامه داد: بر این اساس می توان به این نتیجه رسید که حوزه مطالعات راهبردی و کاربردی محدود شده و بیشتر به سمت مطالعات بنیادین گرایش یافته است، در حالی که چرخه تولید دانش در کشور باید با فشار بازار تنظیم شود.

وی گفت: طرح های مسئله محور و حمایت از پایان نامه های کاربردی و اولویت دار در دستور کار مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه قرار دارد که از طریق طرح های پژوهشی و گروه های حل مسئله پیگیری می شود.

عماد با اشاره به این که قطعا با وضع مطلوب در زمینه شناسایی و پشتیبانی از نخبگان و استعدادهای برتر فاصله داریم بیان کرد: هرچند در ضرورت حمایت از جامعه نخبگانی کشور تردیدی وجود ندارد، اما باید به این نکته هم توجه داشت که جامعه نخبگانی باید به عنوان جامعه مسئول شناخته شوند و در شکل گیری طبقه خدوم و فعال مشارکت کنند تا عملا از شکل گیری یک طبقه صرفا متوقّع پیشگیری شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdca0un6u49nw61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما