يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۶
کد مطلب : 102194
مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت:

میانگین سنی ایران سال 1430 به بالای 40 سال خواهد رسید

قم نيوز : مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سال‌های آینده فرصت بی‌بدیلی برای جبران خسارت‌های وارده شده به جمعیت کشور است، گفت: سال 55 میانگین سنی ایران 22 سال بود اما با روند فعلی سال 1430 متوسط جمعیت به بالای 40 سال خواهد رسید.
میانگین سنی ایران سال 1430 به بالای 40 سال خواهد رسید/15 درصد زوجین نابارور هستند
میانگین سنی ایران سال 1430 به بالای 40 سال خواهد رسید/15 درصد زوجین نابارور هستند
به گزارش قم نیوز سیدحامد برکاتی امروز در نشست استانی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که به همت دانشگاه علوم پزشکی قم در سالن همایش‌های پردیس این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه 70 درصد جمعیت متاهل کشور در شرایط فرزندآوری هستند، عنوان کرد: بخش قابل توجهی از افرادی که از سن باروری خارج شدند یک یا دو فرزند دارند؛ اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد و در سال‌های آینده خود را نشان می‌دهد این است که ما با پیری جمعیت روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه متولدین بعد از 50 میانگین دو فرزند دارند، عنوان کرد: به هر میزانی که والدین جوان‌تر می‌شوند تعداد فرزندهای خانواده‌ها نیز کمتر می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سال‌های آینده فرصت بی‌بدیلی برای جبران خسارت‌هاست، خاطرنشان کرد: سال 55 میانگین سنی ما 22 سال بود اما با روند فعلی سال 1430 متوسط جمعیت ایران به بالای 40 سال خواهد رسید و این یک بحران جدی است که باید برای آن تدابیر جدی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که تمام سیاست‌های کشور پیوست جمعیتی نداشته باشد مشکل رفع نمی‌شود و یکی از نمونه‌های آن موضوع مدارس و آموزش و پرورش است که سیاست‌های کلی آن نیازمند بازنگری است.

برکاتی عنوان کرد: در سال 1385 نسبت به سال 75 وضعیت بسیار مطلوب‌تری داشتیم و نزدیک به 35 درصد جمعیت کشور جوان بودند و این موجب شد که در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های قابل توجه برسیم.

وی افزود: در سال 95، نزدیک به 10 درصد از جمعیت جوان‌های کشور کاهش یافته است، عنوان کرد: آبان 85 متوسط رشد سالانه جوانان 3.8 بوده درحالی‌که ابان 95 سالانه سه درصد از جوانان کم می‌شدند که این آمار اکنون به دو درصد رسیده است و با روند فعلی در 15 سال آینده ما با چالش نیروی کار روبرو خواهیم بود.

برکاتی مطرح کرد: بر اساس گزارش سازمان ملل که در سال 2015 مطرح شده است در 1430 جمعیت ایران به 95 میلیون نفر با بیش از 30 درصد سالمند می‌رسید درحالی‌که عراق با 95 میلیون جمعیت به کمتر از 10 درصد سالمند و کشورهای خلیج فارس نیز به 10 تا 30 درصد سالمند خواهند رسید.

وی ادامه داد: تاریخ نشان داده که ایران هر وقت ضعیف به نظر رسیده مورد هجمه قرار گرفته است و موضوع جمعیت از مؤلفه‌های مهم امنیتی است هر چند نگاه ما امنیتی نیست بلکه موضوع بحران مطرح است.

برکاتی عنوان کرد: در سال 95 نزدیک به 50 درصد خانم‌های بالای 65 سال بدون همسر بودند که این موضوع امروزه شدیدتر شده است و ما زنان سالمندی داریم که فرزندان کمی دارند؛ خانه‌های سالمندان امروز 15 هزار سالمند را قبول می‌کنند که با افزایش جمعیت سالمندان معلوم نیست به چه میزانی می‌توانیم در خانه سالمندان ظرفیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اولویت اول مداخله در فرزندآوری و اولویت دوم ازدواج است، گفت: هر چند باید بسترهای فرزندآوری برای متولدین سال‌های ابتدایی دهه هفتاد و اواخر دهه شصت فراهم شود اما نباید نسبت به موضوع ازدواج نیز غافل شویم، به ازای هر سه ازدواج یک طلاق ثبت شده که در این مورد در شمال تهران به ازای هر یک ازدواج یک طلاق ثبت شده است.

برکاتی با اشاره به اینکه 15 درصد زوجین کشور نابارور هستند، گفت: باید برای رفع مشکلات این افراد از نظر مالی و زیرساختی اقدامات مورد نظر دنبال شود.

وی ادامه داد: هر چند مشکلات اقتصادی در فرزندآوری بی‌تاثیر نیست اما مهم‌تر از مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی است و اگر اکنون کاری انجام نشود فرصت به‌زودی از دست خواهد رفت.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceow8zejh87zi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما