جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 102285
معاون وزیر علوم :

پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و چین راه اندازی می شود

قم نيوز : معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: ما با چین قرارداد ۲۵ ساله داریم و قرار شده که یک پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و چین ایجاد شود.
پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و چین راه اندازی می شود
پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و چین راه اندازی می شود
به گزارش قم نیوز علی خیرالدین در نشست با مدیران و کارشناسان پارک علم و فناوری استان فارس در شیراز اظهار کرد: معتقدیم یکی از بهترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، باید در این بخش سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: همه شرکت‌های دانش بنیان باید واحد کوچکی را با هدف دیپلماسی و رصد فناوری راه اندازی کنند. باید مرجعیت دیپلماسی فناوری مطرح شود و برای انجام هر اقدامی در حوزه فناوری لازم است که نیم نگاهی به دنیا داشته باشیم و همگام با مغز فناوری در دنیا پیش برویم.

خیرالدین ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان بایستی کیفیت محصول را نیز مدنظر قرار دهند. متأسفانه ما تکنولوژی را وارد ایران کردیم و همان تکنولوژی را بومی سازی کردیم و این باعث شده همواره در فناوری عقب باشیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه ما با چین قرارداد ۲۵ ساله داریم و قرار شده که یک پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و چین ایجاد شود، گفت: مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان بحث نقدینگی و فروش محصول است. متأسفانه ما با مقاومت اقتصاد سنتی در مقابل اقتصاد دانش بنیان رو به رو هستیم و هر گاه خواستیم یک محصول جدید وارد کنیم با مقاومت رو به رو شدیم و باید تدابیر لازم برای رفع این مشکل اتخاذ شود.

وی عنوان کرد: این مسئله باید در شورای اشتغال استان مطرح شود تا شرایطی فراهم شود تا بخشی از خرید دستگاه‌های اجرایی استان فارس از محصولات دانش بنیان پارک‌ها باشند. متأسفانه محصولات شرکت‌ها به فروش نمی‌رسد و این شرکت‌ها با ورشکستگی مواجه و مجبور به مهاجرت می‌شوند.

وی با اعتقاد به اینکه تعامل دانشگاه با پارک اولویت اصلی ما به شمار می‌رود، به طرح «دستیار فناوری» در راستای برقراری تعامل بیشتر بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: این طرح را در استان فارس کلید زدیم که براساس آن دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان علاقمند به حوزه فناوری را برای مهارت افزایی به پارک علم و فناوری بفرستند و در این راستا نیز برای دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز به ترتیب مبالغی به صورت ماهیانه در نظر گرفته شده است. در این طرح همچنین برای شرکت‌های فناوری که دانشجویان را پذیرش می‌کنند امتیازهایی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است.

خیرالدین از استاندار فارس خواست که ستاد جهش تولید و اقتصاد دانش بنیان را در استان راه اندازی کند که با حضور رییسان دانشگاه‌ها، رئیس پارک علم و فناوی و مراکز رشد بتوانند گام‌های خوبی در این زمینه بردارند.

وی گفت: پارک علم و فناوری استان فارس از زیرساخت‌های بسیار خوبی بهره می‌برد و این پارک با ایجاد دره فناوری توانسته جزو مراکز توانمند کشور باشد که لازم است الگوبرداری بسیار خوبی از دیگر کشورهایی که در این عرصه هستند برای توسعه دره فناوری داشته باشیم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه ۳۵۰ شرکت در این پارک مستقر هستند که این شرکت‌ها ۳۲۰۰ اشتغال ایجاد کرده‌اند، گفت: شرکت‌هایی که فقط در حوزه فناوری فعال هستند یا تنها به بازار تأکید کنند قطع در کار خود موفق نخواهند شد. شرکت‌هایی موفق هستند که ضمن فعالیت در حوزه فناوری به بازار نگاه جدی داشته باشند. در واقع بازاریابی در شرکت‌های دانش بنیان باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه بحث مأموریت گرایی پارک‌ها و واگذاری اراضی این مجموعه‌ها به بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم، در رابطه با تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد، امیدواریم زودتر ابلاغ شود. در این طرح امتیازهای خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شد.

خیرالدین بیان داشت: ما ۴۹ پارک علم و فناوری در سطح کشور داریم که ۱۱ تا از آنها پارک دانشگاهی است. همچنین از ۲۲۳ مرکز رشد و ۱۰۵ هزار واحد فناور برخوردار هستیم.

این مقام مسئول گفت :۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که حدود ۱۸۰۰ تا در پارک‌های علم و فناوری قرار دارند. ۶۵۰۰۰ شغل دانش بنیان نیز ایجاد شده است و در واقع شرکت‌های دانش بنیان زمینه بسیار مناسبی را برای شغل دانش آموختگان کشور ایجاد کرده است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfc0dytw6dx0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما