جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب : 102292

سطح باسوادی در استان قم به 97/5 درصد رسیده است

قم نيوز : معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم از افزایش سطح باسوادی در سطح استان در سال 1400 به 97/5 درصد خبر داد.
سطح باسوادی در استان قم به 97/5 درصد رسیده است
سطح باسوادی در استان قم به 97/5 درصد رسیده است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در چهارصد و سیزدهمین نشست بنیاد قم‌پژوهی در موسسه طلوع مهر قم با عنوان بررسی سطح سوادآموزی پیش از انقلاب با وضعیت موجود در استان قم افزود: سطح باسوادی در گروه‌های سنی مختلف ۱۰ تا ۴۹ سال و شش سال بالاتر رشد قابل توجهی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۵۷- ۵۸ میزان باسوادی در استان قم تنها ۴۷ درصد بوده است که با توجه به توفیقات روز افزودن در نهضت های سواد آموزی پس از انقلاب تاکنون بیش از ۵۰ درصد رشد حاصل شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: بر اساس آمارهای ثبت شده در سال‌های قبل از انقلاب جمعیت قم حدود ۳۱۵ تا ۳۲۰هزار نفر بوده است و حدود ۴۷ درصد باسواد بوده‌اند ولی اکنون میزان باسوادی با ۵۰ درصد رشد به ۹۷/۵ درصد رسیده است. انقلاب و تشکیل نهضت سوادآموزی توجه‌ ویژه‌ای به عدالت آموزشی فارغ از شهر و روستا و جنسیت شده و اکنون نیز در بیانیه گام دوم انقلاب و تاکیدات مقام معظم رهبری به صراحت بیان شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم از شناسایی ۱۳۵ تا ۱۴۰ نفر در این استان خبر داد که تحصیل را از نهضت سوادآموزی در بزرگسالی آغاز کرده‌اند و اکنون به مدارج عالی علمی مختلف مانند پزشکی، هیئت علمی دانشگاه، اساتید حوزه و کارآفرین رسیده‌اند که این امر یکی از برکات و ثمرات نهضت سوادآموزی بوده است.

قاسمی‌نیا اضافه کرد: باید چهره‌های موفق سوادآموزی موضوع مستندسازی هنرمندان قرار گیرند و به عنوان الگویی موفق برای جامعه معرفی شوند و همچنین طرحی برای شناسایی استعدادهای برتر در بین سوادآموزان به سازمان ارائه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: هرجایی که آموزش در دستور کار و اولویت مسئولان قرار گیرد توفیقات زیادی حاصل می‌شود بنابراین فرهیختگان، اساتید حوزه و دانشگاه و قشر تحصیل‌کرده جامعه، باید آموزش را در راس کارهای خود قرار دهند و به آموزش‌های همگانی، عمومی و پایه بپردازند که رشد و توسعه کشور از مسیر آموزش می‌گذرد.

وی با اشاره به خطبه ۴۷۸ نهج البلاغه مبنی بر تاکیدات حضرت علی(ع) درخصوص سوادآموزی، آموزش و یادگیری افزود: عالمان نقش محوری در رشد سوادآموزی و فرهنگ یادگیری در جامعه دارند و بیش از آنکه فرد بی‌سواد نیاز به سوادآموزی دارد، فرد باسواد نیاز به آموزش دیگران دارند؛ چراکه یک فرد بی‌سواد هم آسیب‌رسان است، هم آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر بنابراین فرد باسواد برای آنکه در جامعه بدون آسیب زندگی کند نیاز به تعلیم دیگران نیز دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال‌های اول انقلاب چند نهاد به دستور امام خمینی(ره) ایجاد و راه‌اندازی شد که یکی از آن نهادها، نهضت سوادآموزی بود که ایشان فرمان تاسیس نهضت را در دوره‌ای که در قم حضور داشتند صادر کردند و فرمان تاسیس نهضت سوادآموزی در ۷ دیماه سال ۵۸ صادر شد و آموزش را از خانه و بیت خود آغاز کردند که کسانی که سواد داشتند باید به افرادی که بی‌سواد بودند آموزش می دادند.

قاسمی‌نیا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که سوادآموزی را جریان مهم فرهنگی می‌دانند، گفت: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی تا امروز ۴۲۲ هزار نفر در طرح‌ها و برنامه‌های دیگر نهضت سوادآموزی در گروه های سنی مختلف حضور داشته‌اند و در کنار علم آموزی، تاکید بر آموزش مسائل دینی و اسلامی و روخوانی قرآن بوده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdnx0fxyt0zx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما