قم نيوز : به دنبال ضرب الاجل 14 روز قبل استاندار قم برای تعیین تکلیف وضعیت مدیریت و نظارت شرکت شهرک‌های صنعتی و محیط زیست بر سایت 18 هکتاری پسماند صنعتی سلفچگان، این سایت تحویل شرکت خدماتی شده و مقدمات کنترل تردد و نظارت محیط زیست بر آن عملیاتی شد.
ضرب الاجل استاندار قم کارساز شد/ تعهد شرکت شهرک‌های صنعتی برای ساماندهی سایت پسماند صنعتی سلفچگان
ضرب الاجل استاندار قم کارساز شد/ تعهد شرکت شهرک‌های صنعتی برای ساماندهی سایت پسماند صنعتی سلفچگان
به گزارش قم نیوز احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ‌قم؛ صبح امروز در نشست خبری که با موضوع پیگیری مشکل سایت پسماند سلفچگان، در اداره کل محیط زیست قم برگزار گردید، گفت:  پسماند و آلودگی‌های مضر محیط زیست یکی از دغدغه‌هایی است که سال‌های سال، در ذهن مدیران استان نگران کننده بوده و اگر غفلت بشود، جبران ناپذیر خواهد بود.

وی گفت:  با بازدید استاندار از بخش پسماند سلفچگان، اهتمام جدی بر رفع نگرانی مردم قم مخصوصا مردم بخش سلفچگان صورت گرفت و دستگاه‌های متولی موظف شدند برای حل مشکلاتی که در این عرصه  وجود دارد، اهتمام ویژه بورزند. در این بازدید مصوباتی از جمله تنظیم قرارداد با پیمانکار پسماند، نصب دوربین حفاظتی برای کنترل حاشیه سایت و تردد به داخل محوطه سایت صورت گرفت که فرصت محدودی برای انجام آن وجود داشته است.

حاجی زاده افزود: ادراه حفاظت از محیط زیست به نیابت از مردم وظیفه نظارت بر واحدهای آلاینده و آسیب‌زننده به سلامت مردم و محیط زیست را دارد. با توجه به این‌که این موضوع در گذشته درست مدیریت نشده، اکنون باید بسیار مورد توجه مدیران ما باشد و با زمان‌بندی مشخص به نتیجه برسد و هیچ غفلتی قابل قبول نیست، طوری که مردم بسیار نگران هستند و مدیران وظیفه دارند به نیابت از مردم درست عمل کنند.

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم نیز در این نشست گفت: مدیریت پسماندهای صنعتی طبق قانون برعهده تولید کننده آن است و از طرفی هم نمی‌شود انتظار داشت هر تولیدکننده برای خود محل دفنی قراردهد. در قانون هم پیش‌بینی شده است که محل‌های دفن با همکاری وزارت کشور و سازمان محیط زیست در استان تعیین، مطالعه و مکان یابی و واگذار شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ بدلیل اهمیت بالای این مسئله، سایت ۱۸ هکتاری سلفچگان مطالعه گردید و سازمان محیط زیست  با شرایط خاص مجوزی به شرکت شهرک‌های صنعتی برای مدیریت پسماندهای بخش سلفچگان داد و شرکت شهرک‌ها با مدیریت خود اعضای شهرک خدمات را مدیریت می‌کند. اما در سایت ۱۸ هکتاری، این محدوده تحویل شرکت خدماتی نشده بود و یک عده خودشان آنجا را بصورت نادرست مدیریت می‌کردند و تخلفاتی صورت می‌گرفت که در این چند سال حتی با پیگیری‌های قضایی حتی به نتیجه نرسیده بود. مقام قضایی حتی به جایی رسیده بود که خواستند دستور تعطیلی بدهند که ما بنا بر مصلحت خواستیم این کار انجام نشود.

موسوی ادامه داد: با دستور استاندار در دیدار اخیرشان از این سایت، شهرک شهرک‌ها موظف گردید طبق قانون ابلاغی در سال ۸۶ ، توسط شرکت خدماتی مدیریت این سایت را برعهده بگیرد که در این مدت جلسه‌ای تشکیل شد و طی صورتجلسه‌ای، آن محدوده تحویل شرکت خدماتی گردید که براساس چهارچوب‌های ابلاغی باید به محیط زیست گزارش بدهند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم اظهار کرد: در حال حاضر تمام پسماندها باید طبق مجوزی که در سامانه مخصوصی ثبت می‌شود، در محل دفن گردند و در شورای عالی محیط زیست هم در مورد این موضوع بسیار تاکید شده است که تمامی واحدهای تولیدی پسماندهای خود را اظهار کنند.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این نشست گفت: این سازمان در قبال جامعه مسئولیت ویژه‌ای دارد که باید در عمل سرلوحه خود قراردهیم. در این مورد خاص هم طبق سند آمایش سرزمینی به عنوان سند بالادستی در  هر صنعتی که آلایندگی و مزاحمت داشته باشد، مجوز جدید ساخت داده نمی‌شود و موارد قبلی که بسیار تعداد کمی دارند، باید مدیریت شوند.

سیجانی افزود: باتوجه به این‌که تعداد بسیار کمی از کارخانجات مشکل آلایندگی دارند که از همان‌ها تعداد قابل توجهی مشکلاتشان قابل حل است، اگر واحدی با شاخص‌هایی که محیط زیست دارد از نظر پسماند مطابقت نداشته باشد، طبق قانون هوای پاک ماده ۱۲ تمام واحدهایی که دارای آلایندگی شدید و مزاحمت هستند، باید تعطیل شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اضافه کرد: ما هم در کنار اعضای محیط زیست به عنوان نماینده صنعت همکاری می‌کنیم و طبق قانون عمل خواهیم کرد. تاکید ما بر این است که واحدهایی ایجاد و حمایت شوند که پسماندها را به چرخه تولید بازگردانند و اعلام کرده‌ایم که در این بخش‌های صنعتی، هرکس واحدی با تکنولوژی‌های جدید برای بازیافت پسماندها سرمایه‌گذاری کند، از او حمایت ویژه خواهیم کرد.

همچنین در این نشست روح الله ابراهیمی معاون شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: دو جلسه با شرکت خدماتی و متولیان صورت گرفته و توافقات اولیه انجام شده و سایت هم تحویل داده شده است. در خصوص نصب دوربین و کنترل تردد نیز، هم‌اکنون نگهبان شرکت خدمات در محل کانکس نگهبانی مستقر است و مقدمات نصب دوربین با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز ظرف ۲۰ روز آینده انجام می‌پذیرد و کنترل ورودی بصورت هوشمند انجام می‌شود. این کار قرار است بر اساس پروتکلی که محیط زیست داده، صورت بگیرد.

ابراهیمی افزود: ما برای به حداقل رساندن نگرانی مردم منطقه، توسعه و استقرار واحدهای جدید را مشروط بر اینکه آلایندگی نداشته باشند، قراردادیم که درآینده شهرکی پاک داشته باشیم و به توسعه و بازسازی واحد‌های مستقر در منطقه کمک کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcamun6649nwy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما