پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : 102713

بررسی دلایل نافرجامی کودتای ۲۱ بهمن

قم نيوز : مورخ و جامعه‌شناس در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما با بررسی دلایل نافرجام ماندن کودتای نظامیان از وقایع ۲۱ بهمن ۱۳۵۷ و چگونگی فرار بختیار از کشور گفت.
بررسی دلایل نافرجامی کودتای ۲۱ بهمن
بررسی دلایل نافرجامی کودتای ۲۱ بهمن
به گزارش قم نیوز مهرزاد بختیاری منش در «سلام تهران» با اشاره به نقشه کودتا و چگونگی سازمان‌دهی کردن آن، گفت: نقشه کودتا این بوده است که تیپ قزوین حدود ساعت ۹ شب حرکت کند که بامداد به جنوب شهر برسد و صبح از جنوب شهر حرکت کرده و به خیابان ایران و مدارس علوی و رفاه یعنی مقر امام خمینی (ره) و سران انقلاب حمله کند. از طرف دیگر لشکر گارد باید باعجله در ساعات ابتدایی شب بیست و یکم مقر همافران را تسخیر می‌کرده که از ریزش نیروی هوایی جلوگیری و هواپیماها را آماده کند که اگر عملیات تیپ قزوین در ابتدای روز به نتیجه نرسید در همان خیابان ایران بمباران انجام دهد. در قدم بعد گارد جاویدان باید به مرکز شهر حمله می‌کرده است.

وی با اشاره به نقش لشکر تانک‌ها و برنامه پیش‌بینی‌شده برای پیروزی کودتا، بیان کرد: لشکر تانک‌ها به مقر فرح‌آباد که مقر پادگان نیرو هوایی است حرکت می‌کند. از طرف دیگر گروهی به سمت خیابان ایران حرکت می‌کنند. کودتا تا اینجا موفقیت‌آمیز بوده است و ۷۰ درصد امکان داشت که به نتیجه برسد. در مرحله بعد از کودتا باید کسانی که در مدرسه علوی بودند یعنی سران انقلاب و امام خمینی (ره) دستگیر شده و درجایی که امروز فرودگاه امام خمینی (ره) است یعنی بیابان‌های اطراف قم، تیرباران شوند. رحیمی، فرماندار نظامی، پس‌ازآن در تلویزیون اعلام کند که سران مخالفان اعدام شدند و چند روز بعدازآن محمدرضا پهلوی مجدداً بازگردد. حدود یک ماه بختیار بر سر کار باشد و پس‌ازآن شاه با آمریکا تبانی کرده و بختیار را از سرکار بردارد و همه‌چیز مانند اول شود.

بختیاری منش با بررسی دلایل شکست کودتا، ابراز داشت: یک سانحه و حادثه در اینجا باعث می‌شود که مسیر تاریخ عوض شود. تانک‌ها به خیابان رسیدند. یکی از تانک‌ها که اول بوده است راننده‌اش بر اثر سانحه یا اشتباه رانندگی تانک را به سمت جوی آب برده و تانک داخل جوی می‌افتد. تانک دوم پشت آن گیر کرده و تلاش می‌کند که اولی را کنار بزند اما نمی‌تواند بنابراین تمام لشکر تانک‌ها پشت سر هم در خیابان متوقف شدند و درواقع آن‌ها شکست خوردند.

وی با اشاره شکست دیگر نیروهای پیش‌بینی‌شده، مطرح کرد: از طرف دیگر امام خمینی (ره) دستور می‌دهند که این نیروهای مسلح با لشکر گارد درگیر شوند. تظاهرکننده با دست‌خالی از پس ارتش برنمی‌آید؛ صد هزار نیروی مسلح مردمی مقرهای نظامی را گرفته و اسلحه را برداشته بودند درنتیجه هر فرد اسلحه به دست داشت و با نظامی‌ها جنگ سنگر به سنگر انجام می‌داد. آتش التهاب انقلاب به راه است و کودتا شکست‌خورده و نیروهای ارتشی در حال عقب‌نشینی هستند.

مورخ و جامعه‌شناس با توجه به چگونگی عملکرد بختیار، اظهار داشت: بختیار از طرفی تصور می‌کند که کودتا در حال نتیجه‌گیری است و خبرهای متناقض به او می‌رسد. پیش خود تصور می‌کند که قرار است بگوید نیروهای انقلابی شکست خوردند. وقتی در ۲۲ بهمن به دفتر بختیار حمله می‌شود به‌طور غافلگیرانه در حال مصاحبه است و ادعا می‌کرده که نیروهای ضد حکومت شکست خوردند، هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و بین مردم اقبالی ندارند و ما اوضاع را در دست گرفتیم که در این روز از محل نخست‌وزیری متواری شده و در منزلی درجایی مخفی می‌شود؛ پس از مدتی با همکاری یکی از سفارت‌خانه‌ها از کشور خارج می‌گردد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb85b8frhbgzp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما