شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 102737

تکرار حکایت‌های یک جشنواره چهل ساله

قم نيوز : جشنواره چهلم فیلم فجر به وضوح نمایانگر ضرورت آموزش‌های اولیه و تکمیلی برای جوانان جویای نام در سینماست، ضمن آنکه نمایش فیلم‌های جشنواره در استان‌ها و از جمله قم نیز نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر است.
تکرار حکایت‌های یک جشنواره چهل ساله
تکرار حکایت‌های یک جشنواره چهل ساله
به گزارش قم نیوز چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی اختتامیه خود را آغاز کرد که نمایش فیلم ها در سینماهای قم همچنان ادامه داشت و البته از سیر تا پیاز نام برندگان نیز منتشر شد!

در این دوره جشنواره، از 22 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران، 16 فیلم به دیار کریمه اهل بیت (س) آمد و مردم قم از دیدن یکی از فیلم های خوب جشنواره امسال یعنی «نگهبان شب»، ساخته سیدرضا میرکریمی محروم شدند.

باید اذعان کرد فیلم های خوب جشنواره چهلم به تعداد انگشتان یک دست هم نرسید و البته این جشنواره هم مانند بسیاری از دوره های جشنواره فیلم فجر، پُر بود از فیلم های حداکثر در سطح متوسط در کنار تعدادی اثر که اصلا معلوم نبود چرا و چگونه به بخش مسابقه سودای سیمرغ راه یافته اند!

در این باره می توان به سخنان یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره توجه داد که گفته بود برخی آثار بخش سودای سیمرغ را بدون تماشا و با رجوع به رأی سایر اعضا انتخاب کردیم!، نکته ای که ستاد خبری جشنواره هم تلاش کرد تا تکذیبه ای در این زمینه منتشر کند که موفق نشد.

جشنواره چهلم فیلم فجر در حالی به پایان رسید که همچنان معضل – و نه مشکل - «فیلمنامه» در سینمای ایران خودنمایی می کند و حتی شاهد فیلم هایی هستیم که قصه شان اصلا شروع نمی شود که بخواهد تمام شود، فیلم هایی که حداکثر ظرفیتی در حد یک فیلم کوتاه و یا تله فیلم دارند، اما به طرز ناشیانه ای تا 90 دقیقه و بیشتر کِش آمده اند!

در این اوضاع، معلوم نبود چرا فیلم های بخش سودای سیمرغ باید حتما به همان عدد 22 فیلم برسد، در حالی که این بخش جشنواره چهلم می توانست با اجازه ورود به حداکثر 15 فیلم، تلنگری برای برخی اهالی کارنابلد سینما باشد.

جشنواره چهلم فیلم فجر نشان داد اگرچه ورود جوانان به عرصه سینمای بلند و حرفه ای می تواند امیدبخش باشد، اما این عرصه محل آزمون و خطا نیست و بخش مهمی از این جوانان همچنان به آموزش های تکمیلی و حتی اولیه نیاز دارند و نباید برای ساخت اثر عجله کنند، ضمن آن که نباید فراموش کرد ساختار و کلیت جشنواره فیلم فجر نیز سال هاست نیازمند بازنگری است تا تکلیف همه با همه چیز معلوم باشد.

خلاصه آن که جشنواره فیلم فجر سالیانی است شاهد آثار ماندگاری مانند «آژانس شیشه ای»، «بچه های آسمان»، «نیاز»، «لیلی با من است»، «یه حبه قند»، «تنگه ابوقریب»، «مارمولک»، «از کرخه تا راین»، «مادر»، «باشو غریبه کوچک» و «گاو» نبوده است.

البته خوشبختانه در ایام برگزاری این جشنواره، نشست مشترک ساخت نخستین فیلم سینمایی در قم و با موضوع شهید زین الدین (ره) با حضور جواد افشار برگزار و مقرر شد اقدامات لازم برای تصویب سوژه و انجام امور پیش تولید اجرایی شود، امری که بیش از پیش نیازمند دقت اهالی فرهنگ و هنر قم در مسیر ثبت یک اثر ماندگار است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdchxinzq23nvqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما