قم نيوز : همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» با همکاری حوزه و دانشگاه و با رویکرد تطبیقی و مقایسه‌ای در سال 1402 برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند تا یکم آبان‌ماه 1401 چکیده آثار خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.
اعلام فراخوان ارسال آثار به همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی»
اعلام فراخوان ارسال آثار به همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی»
به گزارش قم نیوز نشست خبری دومین همایش از سلسله همایش‌های «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» ظهر امروز دوشنبه دوم اسفندماه 1400 در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی رئیس همایش «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» در ابتدای این نشست اظهار کرد: معنویت به عنوان مهم‌ترین رکن ادیان الهی، رسالت اصلی انبیای بزرگ و آرزوی دیرین و بنیادین انسان همواره مورد بحث و گفت‌وگو و مورد خواست جوامع انسانی بوده است. 

وی دیرین‌ترین گرایش و اندیشه انسان را معنویت دانست و گفت: انسان در طول تاریخ بشری همواره به دنبال برون‌رفت از دغدغه‌های روزمره و سطحی دنیا و پیش رفتن به سوی امور ثابت و غایت‌های متعالی بوده است و این حقیقت را همه تاریخ و جوامع بشری گزارش می‌کنند.

رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: حتی در دنیای جدید که دین‌ستیزی و تفکر مدرنیته به دنبال حذف عناصر غیرمادی است همچنان معنویت‌خواهی در جوامع انسانی دنبال می‌شود.

سبحانی مطرح کرد: در عصر معاصر دین‌خواهی و توجه به ریشه‌های عمیق انسانی روز به روز حتی در مادی‌ترین جوامع بشری در حال رشد است. 

وی تصریح کرد: بهترین نسخه معنویت‌خواهی را در قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) باید جست‌وجو کرد. 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در طول تاریخ دو عامل معنویت انسانی را زیر تاثیر قرار داده است گفت: نخست معنویت‌های خودساخته‌ای که خواسته یا ناخواسته با برداشت‌های نادرست، مسیر معنویت متعالی را دچار انحراف کردند و دوم اینکه در دنیای غرب پس از بازگشت عصر جدید به سمت دین و معنویت نسخه‌هایی با عنوان دین و معنویت پیچیده شد که مسیر پیش روی افراد را منحرف ساخت و بسیاری از جوانان جذب این فرقه‌های نوظهور شدند. 

سبحانی اضافه کرد: به گفته کارشناسان نه تنها در غرب معنویت‌های نوظهور پدید آمده بلکه در دهه‌های پیش رو در ایران نیز پدید خواهد آمد.  

وی اذعان کرد: جریان‌های انحرافی در معنویت تلاش می‌کنند با تکیه بر ریشه‌های فطری معنویت، نسخه‌های تقلبی برای آن ایجاد کنند. 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی تشریح کرد: در همایش نخست معنویت‌های نوظهور تلاش بر این بود که با یک بازنمایی از پدید معنویت‌های نوظهور بر پایه تحقیقات علمی مردم با چهره حقیقی این معنویت‌ها آشنا شوند و برای نخستین بار معنویت‌های نوظهور در فضای علمی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. 

حجت‌الاسلام سبحانی بیان کرد: مجموعه مقاله‌‌های همایش نخست و نشست‌هایی که پیش از همایش شکل گرفت ابعادی از فرقه‌های نوظهور را نمایان کرد که جامعه آشنایی کمتری با آن داشت. 

وی ادامه داد: در همایش نخست نگاه نقدی و سلبی بود ولی در همایش دوم نگاه مقایسه‌ای و تطبیقی حاکم است. 

 *دستگاه‌های برنامه‌ریز و مجری کشور نیازمند اطلاعات پیرامون معنویت‌ هستند 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: نگاه تطبیقی امروز به عنوان یک روش علمی برتر شناخته می‌شود و کارشناسان در این روش تلاش می‌کنند آسیب‌شناسی انجام دهند و راهکارهای جدید ارائه کنند. 

سبحانی مطرح کرد: در این دوره از همایش مقایسه معنویت‌های نوظهور با معنویت اسلامی و برجسته‌سازی نقاط مهم صورت می‌گیرد. 

وی تشریح کرد: امید است همایش دوم، جامعه را با زیبایی‌ها و طراوت‌های معنویت اسلامی آشنا سازد. 

رییس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد: معنویت مهم‌ترین مسئله فرهنگی دنیای امروز است و از مباحث جدی دهه‌های آینده می‌تواند باشد. 

سبحانی تصریح کرد: بسیاری محققان تصریح می‌کنند آنچه از معنویت در قرآن و مکتب اهل‌بیت است در جهان علم و دین امروز بی‌نظیر است ولی متاسفانه حتی در جامعه اسلامی نیز به خوبی شناخته نشده است. 

وی بیان کرد: معنویت فقط دغدغه علما نیست بلکه مهم‌ترین مسئله کف جامعه دنیای امروز است و در حقیقت از کف جامعه به محیط‌های آکادمیک آمده است. 

سبحانی افزود: تلاش بر این است که بدنه جامعه فرهنگی کشور درگیر مسئله معنویت شوند و برخی به عنوان مشارکت‌کننده در ارائه آمار میدانی به این همایش کمک کنند. 

وی نهادها و دستگاه‌های مهم کشور از جمله قوه مقننه و مجریه و دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی را در راستای برنامه‌ریزی و پیشبرد امور کشور نیازمند اطلاعات در زمینه معنویت دانست و گفت: امید است همکاری حوزه و دانشگاه در این موضوع که نگاه نظری و علمی را به همراه دارد بتواند نتایج خوبی برای جامعه و دستگاه‌های برنامه‌ریز کشور داشته باشد.  

 *فعالیت حدود 200 هزار فرقه دینی معنوی در سطح جهان 

هادی وکیلی دبیر علمی دومین همایش از سلسله همایش‌های «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» در ادامه این نشست عنوان کرد: هم‌افزایی پژوهشگران در این همایش به این امید پیگیری می‌شود که مردم ایران از معنویت به عنوان سبکی از زندگی بهره ببرند و یکی از ابعاد نظام ایران بعد معنوی باشد.

وی افزود: این همایش تلاش می‌کند آنچه به عنوان بعد پنهان معنویت قرار گرفته را کشف کند. 

دبیر علمی همایش‌ «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» اذعان کرد: برخی از محورهای این همایش شامل خداگرایی در معنویت‌های نوظهور و اسلامی، جاذبه‌های معنوی، راه‌های تحول معنوی، پدیده‌های فوق طبیعی و خوارق عادت، کارکردهای فردی و اجتماعی، آینده انسان و جهان، کارکرد شریعت و شخصیت و معلمان معنوی می‌شود. 

وکیلی با بیان اینکه امید است گام سوم این همایش در سطح بین‌المللی برگزار شود گفت: در این خصوص رایزنی‌هایی با سایر کشورها انجام شده است. 

وی تشریح کرد: آخرین مهلت ارسال چکیده به دبیرخانه این همایش یکم آبان ماه سال ۱۴٠۱ است. 

دبیر علمی همایش‌ «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» مطرح کرد: آخرین مهلت ارسال مقاله‌ها به دبیرخانه این همایش ۱۵ بهمن ماه سال ۱۴٠۱ است و زمان برگزاری این همایش آبان ماه سال ۱۴٠۲ خواهد بود. 

وکیلی ادامه داد: آمار دقیقی درباره فرقه‌های موجود در سطح جهان در دست نیست ولی به صورت تقریبی حدود 200 هزار فرقه در سطح جهان به عنوان فرقه‌‌های دینی- معنوی فعالیت دارند. 

وی تصریح کرد:  از تعداد فرقه‌های فعال در ایران آمار دقیق یا تقریبی در دست نیست.

در بخش پایانی این نشست از لوگو و پوستر همایش‌ «معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی» رونمایی شد. 

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcciiqss2bqxo8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما