دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : 103205
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم خبر داد؛

اتمام مرمت کاشی‌های مدرسه تاریخی فیضیه

قم نيوز : مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از مرمت کاشی‌کاری‌های تاریخی مدرسه فیضیه با هزینه‌ای حدود ۲۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی خبر داد.
اتمام مرمت کاشی‌های مدرسه تاریخی فیضیه
اتمام مرمت کاشی‌های مدرسه تاریخی فیضیه
به گزارش قم نیوز علیرضا ارجمندی با بیان اینکه مرمت کاشی‌کاری‌های ایوان شرقی مدرسه تاریخی فیضیه با هزینه حدود ۲۸۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد اظهار داشت: عملیات مرمت این بنای تاریخی شامل برچیدن کاشی‌های هفت رنگ آسیب دیده و نصب مجدد آنها بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: مدرسه‌فیضیه یکی از مدارس مشهور جهان اسلام است که در کنار حرم حضرت معصومه (س) قرار گرفته و مفتخر به حضور عالمانی، چون شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، امام خمینی (ره) بوده است.

وی در خصوص وجه تسمیه مدرسه فیضیه گفت: نامگذاری این مدرسه به فیضیه احتمالاً برگرفته از نام بنیان‌گذار آن فیض‌کاشانی و یا به واسطه تدریس علوم‌دینی که منشأ فیوضات بوده است.

ارجمندی بیان کرد: بنای مدرسه فیضیه چهار ایوانی است و دو طبقه با ۴۰ حجره تحتانی متعلق به دوره قاجار و ۴۰ حجره فوقانی متعلق به قرن ۱۴ هجری قمری است که به اهتمام آیت‌الله حائری یزدی در بالای حجره‌های پیشین در گرداگرد حیاط مرکزی بنا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: قدیمی‌ترین بخش مدرسه، ایوان جنوبی آن است که مزین به کاشی‌کاری‌های زیبا متعلق به دوره صفوی است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciupazwt1aur2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما