سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : 103225
منبع : قم نیوز

لباس سنتی خادمان حرم در دوره قاجار به موزه فاطمی اهدا شد

قم نيوز : لباس سنتی خادمان حرم مطهر بانوی کرامت در دوره قاجار شامل پیراهن بلند، قبا، شلوار و کلاه نمدی بلند به همراه یک دست لباس سنتی ویژه حاکمان قم در آن دوره توسط یک هنرمند قمی طراحی، دوخته و به موزه آستان مقدس قم اهدا شد.
لباس سنتی خادمان حرم در دوره قاجار به موزه فاطمی اهدا شد
لباس سنتی خادمان حرم در دوره قاجار به موزه فاطمی اهدا شد
به گزارش قم نیوز مریم نجم آبادی زاده هنرمند طراح و دوزنده لباس‌های سنتی قمی یک دست لباس خادمی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در دوره قاجار را در سالروز میلاد حضرت عباس(ع) به موزه فاطمی اهدا کرد.

حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی مدیر موزه فاطمی امروز در مراسم اهدای لباس سنتی خادمان حرم به موزه این آستان مقدس از طراح و اهداکننده این لباس که با انگیزه معنوی و به صورت افتخاری طراحی و اجرای دوخت این اثر فاخر را انجام داده است، قدردانی کرد.

وی با تجلیل از هنرمندانی که در تکامل بخشیدن به چیدمان جدید موزه همکاری کرده اند، گفت: قصد داریم چیدمان جدید موزه به ویژه گنجواره مشاغل و مناصب قدیمی موزه فاطمی را غنی تر کنیم و در این راستا از ایده و همکاری همه هنرمندان، شهروندان و زائران در این زمینه استقبال می کنیم.

مشکاتی افزود: لباس خادمان حرم مطهر فاطمی در  دوره قاجار دارای ویژگی های خاصی است که حکایت از نوع پوشش، فرهنگ و باورهای مردم متدین قم دارد، به همین علت این شاخصه‌های فرهنگی در روایتگری راهنمایان و راویان موزه فاطمی به بازدیدکنندگان موزه بازگو خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا قبل از شروع ویژه برنامه های نوروزی موزه فاطمی، لباس سنتی اهدا شده در قامت یک خادم فراش بارگاه فاطمی در تالار عترت موزه برای همگان به نمایش گذاشته شود.

همچنین مریم نجم آبادی‌زاده طراح لباس و خیاط هنرمند قمی گفت: تحقیق و پژوهش من در خصوص پوشش قمی ها در زمان قاجار از حدود ۶ سال پیش آغاز شد که در ابتدا لباس حاکمان و خان‌های قم را که از جنس ترمه بود طراحی کرده و دوختم تا اینکه امروز لباس خادمان حرم حضرت معصومه(س) نیز با هماهنگی مدیریت موزه فاطمی طراحی و اجرا شد.



 وی گفت: با استقبالی که از سوی مدیریت موزه فاطمی در این خصوص صورت گرفت، به لطف بانوی کرامت این کار را به صورت افتخاری انجام دادم و این دو لباس سنتی به موزه فاطمی برای بازدید عموم اهدا شد که خوشبختانه در اعیاد شعبانیه این مهم انجام شد.

طراح لباس‌های سنتی قم تأکید کرد: خوشحالم که توانستم به موزه فاطمی بخشی از هنر خود در قالب این دو نوع لباس سنتی را که مربوط به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است اهدا کنم.

لباس سنتی خادمان حرم مطهر بانوی کرامت در دوره قاجار شامل پیراهن بلند، قبا، شلوار و کلاه نمدی بلند به همراه یک دست لباس سنتی ویژه حاکمان قم در آن دوره توسط یک هنرمند قمی طراحی، دوخته و به موزه آستان مقدس قم اهدا شد.



موزه فاطمی به عنوان اولین موزه وقفی جهان از سال ۱۳۱۴ شمسی تاسیس شده و دوستداران اهل بیت و ارادتمندان به خاندان پیامبر (ص) همواره نسبت به این موزه اهتمام و التفات داشته و اشیا و آثار نفیس تاریخی و هنری خود را برای ماندگاری، از گذشته تا عصر حاضر به این موزه سپرده‌اند.

لازم به ذکر است موزه فاطمی همه روزه از ساعت ۸ صبح  الی ۱۷ عصر برای بازید عموم باز است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcauen6m49nwu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما